Gulvvarme driller

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Pernille92
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 nov 2020 07:28

Gulvvarme driller

Indlæg af Pernille92 »

Hej allesammen, håber I kan hjælpe mig!

Jeg har gulvvarme i det meste af huset og i alle rum sidder der en termostat til at styre varmen med, dog drille det i nogle af rummene.

I 2 af værelserne går varmen helt amok, ligegyldigt hvor langt ned temperaturen bliver sat på rumtermostaten så er der minimum 24 grader og det føles som en mur varme man rammer når man træder ind i de rum. Generelt i de andre rum er temperaturen også 1-2 grader højere end det er sat til.

Hvad kan det skyldes at man åbenbart ikke kan styre temperaturen på termostaterne? :roll:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5006
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Gulvvarme driller

Indlæg af John Skov Jensen »

Pernille92 skrev: 07 nov 2020 07:35 Hej allesammen, håber I kan hjælpe mig!

Jeg har gulvvarme i det meste af huset og i alle rum sidder der en termostat til at styre varmen med, dog drille det i nogle af rummene.

I 2 af værelserne går varmen helt amok, ligegyldigt hvor langt ned temperaturen bliver sat på rumtermostaten så er der minimum 24 grader og det føles som en mur varme man rammer når man træder ind i de rum. Generelt i de andre rum er temperaturen også 1-2 grader højere end det er sat til.

Hvad kan det skyldes at man åbenbart ikke kan styre temperaturen på termostaterne? :roll:
Hej og velkommen til

Hvilken gulvvarme styring har du?
Et billede af en rumtermostaterne, samt billede af styring og fordeler manifold vil være en god hjælp for at kunne komme med råd til dig

/John
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Gulvvarme driller

Indlæg af thoken »

Hej
Det kan være telestaterne på gulvvarme manifolden der ikke lukker tæt(fx.Plast dele der er flækket)
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
pendec

Re: Gulvvarme driller

Indlæg af pendec »

Hvis ikke dem, så stifterne som skal have lidt massage, så skal man bare skrue de telestater/Aktuatorer af og trykke lidt på stiften.

Den bedste måde at vurdere om de lukker eller ej, er normalt at holde om røret under fremløb på kredsen, og er den varm, så er der jo ikke lukket, hvis det var målet, så er det der man ser på problemet.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Gulvvarme driller

Indlæg af 383CI »

Som det er skriver. Stifterne under telestaten, eller hvordan det nu er styret, bør masseres.
De gror fast over tid når de står stille om sommeren.

Lidt WD40 kan gøre underværker, også der, så bagenden af en hammer på stiften og brug hammer hovedet som håndtag til at trykke ind og ud, til de går ganske let.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Re: Gulvvarme driller

Indlæg af pso »

Det kan også være styringen, bliver telestatterne varme når du skruer helt op eller ned for den enkelte termostat, de er elektriske og bliver varme i toppen enten når de åbner eller lukker. Tror det er mest almindeligt at de bliver varme når de åbner. Du skal forvente flere minutters reaktionstid fra du skruer på termostat til den bliver varm /koldere.

Besvar