Indlæg
af Kalechen »
Det er desværre alt for rigtigt - jeg har også været udsat for flere VVS-virksomheder her på Nordfyn, der ikke kan synke lavt nok. Jeg er forundret over de manglende kompetencer - især også når det drejer sig varmepumper. Da VVS mente mit anlæg var klar, havde jeg en COP på knapt 3 og efter jeg havde sat mig ind i blandesløjfer/shunte, fremløbstemperaturer, cirkulationshastigheder og indreguleringer er min COP nu omkrig 5 - altså en forbedring omkring 40%. Jeg opvarmer ca. 400 m2 fordelt på to bygninger, så det er noget der batter. Efter VVS mente anlægget var klar, fungerede varmen ikke i den ene bygning og blev forsinket i ca. 18 måneder pga. syn og skøn. I den tid må INTET foretages, mens jurister sneglende arbejder, samt VVS's afvisninger af synsfolk - så gik tiden med det! I mellemtiden lærte jeg at opvarme med oliekaminer, som selvfølgelig blev indkøbt for egen regning.
Sagen endte alligevel med, at VVS skulle have det meste af kr. 60.000 for selve installationsarbejdet, der i øvrigt var utæt flere steder. Da VVS igen og igen var at efterspænde gevind m.m. spurgte jeg også kækt om det var et drypvandingsanlæg, han havde installeret. Jeg erfarede, at det var GF fittings og tjekkede op med importøren, der fortalte at GF altså Georg Fisher er et kavlitetsprodukt. Han var ikke imponeret, da jeg fortalte der blevet brugt salve og pakgarn fordi så skal samlingen bare være tætte. Han grinte højt, da jeg tørt konstaterede at så var det nok den anden ende af rørtangen fejlen var...
Jeg tænker på de mange stakkels mennesker, der er blevet udsat for VVS'ere, der bare installerer en varmepumpe. Fremstiller den varme, så er det en perfekt installation. De mange alt for store el-regninger, deres arme kunder unødvendigt er blevet udsat for og nærmest ruineret.
En anden VVS, jeg brugte senere til andet arbejde, spurgte endda om jeg ikke lige kunne tage hans bevis til varmepumper - tsk. tsk.
En ny VVS igen her på Nordfyn overfakturerede mig med ca. kr. 10.000. Da jeg modtog faktura, havde jeg meget svært ved at genkende mange de dele der blev specificeret. Vedr. spørgsmål til faktura blev jeg henvist til, at jeg kunne skrive en reklamation, som bare blev besvaret med rykker. Da jeg henviste til reklamationen fik jeg bare en ny rykker. Det fik mig op det røde felt og jeg mødte op på firmaadressen og forlangte at få chefen hjem, så han kunne vise mig, hvor de fakturerede dele var monteret. Han kunne sjovt nok ikke finde delene og ville skrive en kreditnota. På spørgsmålet vedr. reklamationsbehandlingen var svaret, at det var alt for besværligt.
Gad vide hvor mange de har lavet "sjove fakturaer" til...
Og der er meget, meget mere elendigt VVS endnu, som jeg kunne skrive om...