Som i sikkert ved har jeg haft antennerne ud mht solvarme i et stykke tid. Jeg "kom til" at anskaffe hele 6 stk. brugte arcon-ht paneler, hver 2,3x6m og vejer 300kg
Konen skælder ud... vi har lige en familiefest der skal prioriteres, men nu er de hjemme.... Og hvad fatter gør
Projektet kommer nok til at stå standby i mindst en måneds tid.
Det effektive areal er 12,5m2/stk og de indeholder hver ca. 7L væske. Min umiddelbare plan er at bruge 2 paneler i serie, og sælge resten.
Jeg har for længe siden skaffet en kappebeholder på 100L
Kappebeholderen sætter jeg ved siden af akkutanken til fastbrændselsfyret, og prøver om selvcirkulering er tilstrækkeligt til at overføre varmen fra kappebeholderen til akkutanken. Planen er at kappebeholderen ligges ned for at få så meget stigning på røret som muligt, og fordi jeg har stativ/beslag til liggende montering. Rørlængden bliver max. 2m, men kappebeholderen har desværre kun 3/4 studser. Beholderen er i øvrigt galvaniseret, hvilket måske bliver et problem med anti-frostvæske i vandet?
På øjemål er der 20cm fra top af kappebeholder til midterste studs på akkutank. Der er ca. 1m stigning fra kappebeholder til øverste studs på akkutank. Hvilken studs bør jeg vælge?
Styringen tænker jeg meget simpel differensstyring - hvis temperatur er højere i (sidste) panel, end bund af kappebeholder, starter pumpen. Bliver kappebeholderen varm nok, skulle selvcirkulering gerne starte. Jeg kan sagtens bruge lunkent vand - der er ikke krav om minimumtemperatur.
Jeg har en idé om at 25m2 solvarmepaneler nok er i overkanten til mine totalt 900L bufferkapacitet. Her tænker jeg, at jeg må smide en presenning over den ene fanger, hvis det går helt galt. Ekstra bufferkapacitet er på ønskelisten - jeg render nok over noget en gang.
Jeg aner ikke rumfanget af kappen på beholderen, men jeg regner med at der skal bruges 30-40 liter væske. Kan man ikke bare bruge væske til biler? I givet fald, rød eller blå?
Jeg har en åben ekspansion jeg er fristet til at genbruge. Er det helt tosset?
Solpanelerne bliver monteret på jorden. Jeg regner derfor med at droppe aut udluftere og blot montere radiator-luftskruer. Ikke for at spare, men fordi så er der en ting mindre der kan gå i stykker. Er det tosset?