Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Huxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 maj 2012 08:25
Modtaget likes: 1 gang

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af Huxi » 01 aug 2012 10:26

hej stokerpro'er

jeg er i den heldige situation at jeg har overtaget et pillefyr i vores nye hus. I effektivitetens navn vil jeg gerne have lavet lidt forbedringer rundt omkring - jeg har læst en hel del frem og tilbage på forummet, men kunne godt bruge lidt hjælp da jeg nok desværre er lidt på bar bund mht. stokere.

Fyrrummet ligner noget der er løgn - men der er forbedringer undervejs :) i første omgang har jeg ihvertfald aftalt med min skorstensfejer at der skal lidt gips på loftet. Det er forøvrigt en skam at i ikke har en konkurrence om danmarks grimmeste fyrrum :)

lidt billeder af herlighederne gallery/album.php?album_id=232 hvis i mangler nogen billeder er det bare at sige til....

fyret er så vidt jeg kan nørkle mig frem til et jet 45 stokerfyr (http://www.justenergiteknik.dk/Kedler/s ... tioner.htm) fra Just Energiteknik jeg har forsøgt at få fat i instruktionsbog mv. fra Just men det er ikke lykkedes....

mine spørgsmål / mine tanke omkring forbedringer er:
1) når stokeren skal startes - jeg kører på el-patronen lige pt. - er det så bare at tænde op i kedlen ligesom i en brændeovn??
2) montere trækstabilisator til skorstenen - så slipper jeg også for at mure det hul til :)
3) hvordan griber jeg justering/indstilling af fyret an? kunne der eventuelt monteres noget mere moderne digital styring af fyret?
4) montere solvarme-anlæg - dels ville det være godt i sommerperioden og dels kunne jeg få monteret en lidt større varmtvandsbeholder samtidigt
5) kan der monteres el-tænding i sådan et fyr?
6) den tidligere ejer har i tilstandsrapporten anført at han har påfyldt vand i varmesystemet jævnligt - så vidt jeg kan læse mig frem til er det 9 ud af 10 gang ekspansionsbeholder der bærer skylden - hvordan ville i gribe det an?
7) sætte nyt glas i vinduet - det har formentligt fungeret som en eller anden slags luftindtag - skal jeg så eventuelt montere et friskluftsindtag i ydermuren?
8 ) andre gode ideer/erfaringer der kunne hjælpe en nybagt stoker-ejer?

på forhånd tak for hjælpen

mvh.

Huxi


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af Landlyst » 01 aug 2012 21:48

Det er forøvrigt en skam at i ikke har en konkurrence om danmarks grimmeste fyrrum
And we have a winner :great: :great: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af Zarge » 01 aug 2012 21:58

Hæhæ Huxi... Fotografen og lysmesteren gør vist også deres bedste for at trække den over i "horror" kategorien... :great:

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af kadett 76 » 05 aug 2012 18:03

1 kender ikke din stoker men stokere uden auto tænding states ligesom en brændeovn hvorefter styringen startes og overtager videre drift

2 træstabilisator, kan kun gå for langsomt at få i, fyret kører meget bedre

3 hmm kender ikke fyret, men kontakt evt producent og hør ad, de gamle styringer har dog den fordel at man kan "lege" sig frem til hvilke knapper der gør hvad, og ofte få en ret fin forbrænding

4 solvarme er fint når det kører optimalt, en del folk har dog problemer

5 igen, producenten

6 det første du skal finde ud af er om du har åben eller lukket ekspansion, åben ekspansion er en tønde der sidder højt oppe efte et sted over fyret med et oveerløbsrør ud til tag, sådan en er bare en tønde så der er det bare at fjerne isolerin , fylde vand på og se om det render ud af tønden eller kun ud af oveløbet (husk at genisolere den, det er der fordi det er nødvendigt). Lukket ekspansion er en tryktank der ikke nødvendigvis skal sidde højt, mange monerer den i fyrrummet da den så også er frostsikret, de er som oftest røde og har ofte manometer og sikkerhedsventil siddende i nærheden, denne type er en tønde med en gummimebran indeni hvor der er vand på den ene side og luft med et bestemt fortryk på den anden, hvis membranen er defekt i sådan en viser det sig ofter ved hyppige men kortvarige vandpåfyldninger da der ikke er noget til at tage naturlige trykændringer i vandet, dette kontolleres nemmest ved at finde den lille ventil der er på beholderen, skrue hætten af og trykke KORTvarigt på den, kommer der vand = defekt, kommer der luft = memban virker, men ikke sikkert at fortryk er rigtigt, kommer der ikke noget er membranen også hel men der er ikke noget fortryk, du kan selv pumpe fortryk i den men jeg vil nu anbefale at lade en vvs'er om det så kan du også få det rigtige gas i :-) hvis der ikke er nogen af delene ville jeg nok kontakte forsikring og en sporemand da det så nok er en skjult rørskade (du skal selvfølgelig være sikker på at det ikke drypper nogen steder inden)

7 et fyr bruger en del luft så hvis der ikke er andre luftindtag ved døre/ i mur eller lignende skal du lave et nyt ja

8 der er vist nok at forvirre med lige nu så spørg endelig igen når du er længere

mike
vvs montør

Huxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 maj 2012 08:25
Modtaget likes: 1 gang

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af Huxi » 06 aug 2012 08:43

hej Mike

tak for hjælpen - så har jeg lidt at arbejde ud fra..... jeg har haft kontakt til producenten, men på trods af at de har lovet at sende materiale/instruktioner flere gange har jeg ikke modtaget det endnu......

huxi


Ole Brinch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31 mar 2013 15:36

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af Ole Brinch » 31 mar 2013 15:52

Hej Huxi

Jeg var lige inde og rode på nettet efter den reelle producent af min kedel en JET45 og fik så dit fine fyrrum leveret af Google.
Det er ganske rigtigt et anlæg fra Just Energiteknik. Jeg fik et stillet op i 2006.

Der fulgte ikke meget "manual" med til fyret, men jeg har 4 sider til styringen fra NB Automatics. Dem må du gerne få en kopi af.
Ellers er justeringen utrolig simpel. De 4 timere er alt hvad der er at pille ved. Fordelen er at fyrret i de 6 år der har kørt altid har kørt, kun afbrudt af når jeg glemmer at fylde piller på. Ingen el-starter der brænder over og skal skiftes

Modsat er det jo ikke mange justeringer man kan lave...Ingen iltstyring eller andet moderne sjov....simpel men pålidelig teknik.

Hvad Just Energiteknik angår-...så har jeg ikke så meget at sige...vi er vist ikke på talefod længere...Vi har meget forskellig syn på, hvad aftaler er for noget.

Som sagt, så må du gerne få en kopi af det jeg har til fyret. Hvor bor du? Du må også gerne komme forbi og se, hvordan mit fyr kører.

Hilsen Ole Brinch, Rønde

Huxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 maj 2012 08:25
Modtaget likes: 1 gang

hjælp til danmarks grimmeste fyrrum

Indlæg af Huxi » 02 apr 2013 10:39

Hej Ole

tak for tilbuddet - jeg tror ikke det bliver nødvendigt - det er jo som du siger ikke så vanskeligt at styre (når man lige går lidt systematiskt frem) - jeg blev bare helt træt af at overtage sådan et fyr uden nogen som helst instruktion........ jeg har styret efter at få en fin lys-grå aske uden slagger - og det er faktisk lykkedes helt fint - nu bliver det spændende om der skal skrues på noget hvis vi da ellers nogensinde kommer ud af den her fimbul-vinter........ :)

og til alle læserne og beundrerne af danmarks grimmeste fyrrum kan jeg da lige give en lille statusopdatering:
UDFØRT
1) trækstabilisator er monteret......
2) diverse utætte kuglehaner er udskiftet
3) jeg fået sat to lag gips på loftet og fuget med hvad der må verdens dyreste skum......
4) der er skiftet cirkulationspumpe pga. udvidelse af boligareal

MANGLER
1) der står en fin lille akku-tank og frisk-vandsstation klar til opsætning når jeg "lige" får bestilt vakuumrør mv. fra tyskland...... :)
2) der ligger en fin lille 60 grader lade-ventil klar til indbygning når systemet ændres til indkobling af solvarme
3) utæt ekspansionsbeholder stadig ikke udskiftet - der købes en ny sammen med alt sol-halløjet

mvh.
Huxi


Besvar