magsmed » 04 Oct 2011, 22:30 skrev:hmm, jeg har ellers lært at den er til at styre trækket med. Dens formål er at sørge for at skorstenen ikke trækker/hiver for meget luft igennem fyret. Man montere den hvis ens skorsten er for høj iforhold til det nødvendige træk osv.
Den får bare skorstenen til at suge falsk luft så den ikke hiver varmen ud af fyret.
Den er total ligeglad med hvilket rum den sidder i. den åbner for falsk luft til røret når suget bliver for voldsomt og det er klart at jo tættere på afgangsrøret som muligt jo bedre ( dog min. 25 cm fra. )
Det er hvad jeg har lært og ja det har altid virket som det skal på de mange jeg har monteret.

Du har fuldstændig ret i at træstabilisatoren er ligeglad med hvilket rum den er placeret i. Nu kender jeg ikke din baggrund og hvor du har høstet dine erfaringer mht. træstabilisatorer. Mange trækstabilisatorer er i tidens løb blevet installeret i forbindelse med udskiftning til ny oliefyrskedel eller oliefyr. I disse tilfælde er trækstabilisatoren udelukkende monteret for at modvirke følgerne af for lav røgtemperatur ( fugt i skorsten)fra den nye installation. Ved oliefyring (undtaget blåflammebrændere) er det stort set umuligt at få kulilte i forbrændingen, da der altid er luftoverskud.
Ved forbrænding af biomasse opstår der altid kulilte og det er direkte forbundet med livsfare ikke at placere trækstabilisatoren i samme rum som kedlen, idet størrelsen af trækket i skorstenen er en kombination af dennes udformning, højde og diameter samt trykfaldet over kedlen under forbrænding. Hvis trækstabilisatoren ikke har mulighed for at kompensere for trykfaldet over kedlen, vil der være risiko for tilbageslag af røg til fyrrum eller rummet, hvor den er placeret og hermed en risiko for kulilteforgiftning.
En anden problemstilling er at det kan være vanskeligt at styre tilførelsen af luft til forbrændingen, hvis trykfalden over kedlen varierer pga. variation af træk i skorsten.
Hvis du er det mindste i tvivl om hvorfor og hvordan en trækstabilisator anvendes og placeres kan du læse i BTV 32, Bilag 1. I den sidste ende er det skorstensfejeren, der anviser eller godkender placeringen af trækstabilisatoren.