Tusinde tak for jeres besvarelser indtil nu. Det er med til at guide mig lidt videre.
Huset er nogenlunde isoleret, det er meget få forslag der er på engerirapporten til forbedring af isolering. Det er primært isolering af gulv, og ekstra isolering under tag og ekstra hulrum. Anslået isoleringsomkostninger er ca 65000kr inkl montering. I rapporten foreslås det at der skiftes til bioenergi, og solenergi. Men solenergi er med forbehold, da virkningsgraden kontra omkostningerne ville være urentable, og for lang afskrivningsperiode.
Energimærket er lavet ud fra de nuværende varmekilder, som jo er oliefyr og elpaneler, samt et par toiletter med enkeltskyl og så isoleringen der er på minimumsgrænsen enkelte steder, samt ingen/lille gulvisolering.
Sælger anslår at der er ca 18000kr i varmeudgifter pr år nu (synes jeg lyder af meget lidt når der er snak om oliefyr), hvor energirapporten anslår at varmeudgifter og el ca er 43000kr pr år, ud fra deres normer og alm beregninger for en familie på 4, og gennemsnitstemperatur på 20 grader døgnet rundt.
Når det er sagt, så har jeg haft kigget på Scotte 10Kw med 200l eller 320l silo, og det skal naturligvis monteres. Her hvor vi bor idag, har vi som sagt en træpillebrændeovn som vores primære varmekilde. Jeg er vant til arbejdet med den, dvs daglig påfyldning af det lille magasin som kun tager ca 23kg. Den rengøres dagligt, dvs aske suges ud, brændeskål renses, og askeskuffe tømmes, og glasruden i låge gøres rent. Det er ca 10 min daglig arbejde, og det ville ikke genere mig at fortsætte med den slags rengøring og vedligeholdelse på et pillefyr. Princippet er vel det samme, bare i større forhold ?
Ang vvb, så har jeg set (jeg har brugt nogle timer de seneste uger på at undersøge om pillefyr og virkning osv) at man kan anskaffe en der både kan varme op med el (primært om sommeren, for at skåne fyret), og varme op via pillefyret. Er det smart, eller bør man bare beholde den nuværende alm vvb med elpatron ? Det er jo en forholdsvist stor udskrivning for en 110l vvb.
Jeg søgte lidt på den ups25-40, og fandt ud af at den var energimærket med b. Så den skal helt sikkert udskiftes med en A mærket. Kan det passe den så skal hedde Alpha + ? Det er vel en VVS'er der kan rådgive helt præcist om hvilket setup med pumpe osv ?
Skorstensfejeren, er vel "kun" det brandmæssige forhold ved placeringen af fyr og udtræk, som man skal have med på råd her ?
Jeg er desværre ikke i besiddelse af håndværkere i familien eller omgangskredsen, så jeg skulle ud og hyre en, i givet fald at der skulle en med ud og kigge. Så derfor prøver jeg at "opdatere" min egen viden først, og suger alt det til mig som jeg kan, således jeg selv er klædt nogenlunde på til formålet. Selvfølgeligt kan man ikke lære alt selv, men jeg har viljen og lysten til at lære selv, dog vil jeg ikke bruge dyre lærepenge på at installere selv, men jeg vil hellere lade en fagmand gøre det, men de skal naturligvis heller ikke tage r*ven på mig

Så derfor suger jeg viden til mig, i det omfang det er muligt.
Projeketet skulle sådan set i sin enkelthed lyde på at jeg vil have udskiftet oliefyr med pillefyr. Stoker er ikke interessant da der ikke er plads til opbevaring af brændsel på grunden, ud over de 5-6 paller piller der kan stå i udhuset.
Rent økonomisk er jeg ikke interesseret i en kæmpe invistering på pillefyr, og jeg er ikke bange for lidt TLC, og daglig/ugentlig rengøring og vedligeholdelse af fyret.
Jeg er IT uddannet (ikke dermed sagt at mine hænder er skruet omvendt på) og butiksuddannet også, og jeg skal erkende at jeg ikke er den super store GDS mand, men har familie som har stor erfaring med alt lige fra el til vvs og tømrer arbejde, som jeg ville kunne trække lidt på. Men ingen af dem har erfaring med pillefyr og installationen af dette.
Så selve driften af fyret må gerne være rimelig automatiseret, uden jeg skal pille og justere hver eneste dag. Men muligheden må selvfølgeligt gerne være der
Vil det være en ide at få den samme VVS'er / Montør til at lave rørarbejde i huset, og montere nye radiatorer i de 4 rum hvor der er elpaneler, eller bør man i stedet få en lokal VVS'er ud og give tilbud på det arbejde ? Her tænker jeg, at montøren jo på forhånd burde kende fyret, og også burde vide hvor lang en streng man kan lave på varmerør i huset osv.
Pyhh det blev lige en længere forklaring med lidt ekstra spørgsmål, jeg håber ikke det lyder helt så tåbeligt. Men der er sikkert en masse nybegynder spørgsmål, og dumme spørgsmål

Men spørger man ikke får man jo som bekendt ikke noget af vide.