Hmm. Jeg er i disse dage ved at hjælpe en kollega, med den rette placering af solceller. Han har kun været fikseret på tagløsning, da det jo er det man ser allevegne. Men, alle hans træer( som han ikke må fælde for øvrigheden) (Øvrigheden= hans kone.)

er til gene. De vil skygge. Hans grund går dog ned til mark mod syd . Jeg gjorde ham opmærksom på ,han let kunne lave et stativ, der. og f.eks. sætte solcellerne på 45 gr.fra vandret..Ok.. sagde han. Jeg har jo en masse telefonpæle, sagde han. Kanon, med de telefonpæle, svarede jeg.. så, kan du jo undvære de fordyrende aluprofiler som man benytter til taget. Han havde jo en masse cabalineum behandlede telefonpæle og hvis man lagde en gummifuge( sili conefuge) mellem panelerne, var det jo helt vantæt.
Hvad så med græs og ukrudt, vil det ikke være noget man skal være ops. spurgte han på. jo, men.svarede jeg... Du kan grave et stykke ned, et par meter ud for solcellerne og lægge noget plastfolie ned. Hent vandslangen og fyld med vand,. Så får du en 2 meter lang bred sø foran cellerne. Og dermed ingen ukrudt..
Hvad jeg så ved ( og i nu også ved) Han ikke ved,endnu

Er at sådan en sø er lig med en god vandspejl, og vil vil danne et fantastisk reflektor. Han vil simpelthen, få meget mere lys på hans solceller. i (jer der læser med her) kan selv gøre forsøget. Det er let. Sæt jer på hug ved en sø, en solskins dag, og tag muldvarpeskindet frem. Hold pungen ud mod søen, Den er badet i lys...Så, prøv at skyg med hånden , mellem søen og pungen, og i vil opleve at pungen får en del mindre lys.) Solcellerene virker jo ved lys..

Endnu mere lys, endnu mere strøm..
Det er sådanne små trick, man kan benytte til at få mere strøm ud af cellerne. Får cellerne det lige varmt nok,kan man lave lidt overrisling af panelerne med vandet fra søen, ved hjælp af en pumpe og en differens styring.. ( jeg kender faktisk, en ,der har gjort dette med god held) Solcellerne producerer jo mindre strøm, endnu varmere de er.
Dette indlæg er blot en "Øjenåbner"
Der er andre muligheder end en tracker. og det til langt mindre penge. Det kæver dog, landzone og bygnings tilladelse om der er stativ eller tracker..

Dette med en vandspejl om en tracker, vil jo også have en god effekt.... Så, tracker eller ej. Jo, der er skam muligheder, for at lave noget simpelt, der vil give en god.effekt

Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.