hensan skrev:Langt de fleste tilbagebrand skyldtes dog i følge forsikringsselskaberne, at der er for lidt træk i skorsten. -->>
Det er muligt at skorstens trækket ikke har været korrekt men hvis det gør at fyret brænder må jeg som almindelig forbruger da se det som en fyr fejl ?
Jeg kan tage et fyr af mærke A og sætte til min skorsten. Hvis trækket ikke er optimalt vil jeg måske få et fyr der lukker ned og muligvis lukker lidt røg tilbage i huset. Hvis jeg derimod sætter fyr B op risikerer jeg at fyret brænder.
Dette vil jeg som almindelig forbruger se som et fyr der ikke er sikkert – Medmindre da at fyret kun sættes op af autoriserede montører der samtidig står inde for den skorstens løsning der er valgt.
Et produkt der sælges til gør-det-selv folket må efter almindelig logik ikke kunne sættes til en skorsten og tilsyneladende virke OK men i virkeligheden være en brandrisiko.
De fleste pillefyr er erstatning for et andet fyr og derfor er mange fyr sat på en eksisterende skorsten. Det er måske ikke er helt optimalt for et moderne pillfyr – men det er nu engang den virkelighed vi skal forholde os til.
teoretisk ikke skulle kunne lade sig gøre, at der kommer flammer på ydersiden af kabinettet, --->>
Et er teori noget andet er praktik.
Det kan efter praktik åbenbart godt lade sig gøre at få flammer ud over kabinettet. Hvis jeg var en bekymret kunde hvad ville du sige til mig for at forsikre mig at denne praktiske situation ikke kan forkomne på mit Ekoheat fyr. Brug venligst ikke DTUs teoretiske forklaring da denne jo åbenbart ikke stemmer med virkligheden.
Jeg forstår simpelhen ikke at en tilbagebrand skyldes manglende træk i skorstenen. Et fyr med røggassuger behøves ikke træk. Jeg har set et biotech som mit eget kører med et 4 meter langt 75mm plastslange som skorsten. Det hang ud igennem et vindue og ud på græsplænen.
Hvordan et ekotech styrer røgsugeren ved jeg ikke. Jeg kan kun se 2 fornuftige måder.
1. Undertryk. Røgsugeren sørger for der altid er et lille undertryk i kedlen.
2. Flow. Flow måling på forbrændingsluften. (Sådan er biotech styret)
Der skal ikke ret meget til at skabe det rette træk. Selv til et fyr uden røggassuger. Hvor mange scotte ejere klager over for lidt træk? Det har ikke engang en røgsuger.