Ugelvig skrev:Tag ud og spark fyr!
Jeg ville klart vælge en Pellux 100 pga. den brænder der er heri. Den er imo. klart bedre end Scotten... (jeg ved jeg får tæsk for den udmelding). Tændelement garanteret til 50.000 tænding og udskiftning af fotoceller er ikke "hverdagskost" med den brænder. Men ja, Pellux 100 er "gammeldags" i forhold til Scotte, ingen netværk eller Internet opkobling...
http://www.youtube.com/watch?v=G9aJWwvOWpI
Men ellers er jeg helt enig med de andre, hvis problemet er skorstenen, så fiks det problem i stedet for at ændre kedlen. Jeg vil næsten æde min gamle hat, på, at får du problemer med lav røggas temp. ved Pellux'en så gør du også med Scotten... De er så ens i nyttevirkning og lavlast, at de sikkert begge er godt under 100 grader...
Pellux 100'eren kan sagtens køre hele året. Den er modulerende og med autotænd (der holder), er det altså ikke noget problem. Ja du får lidt optændinger pr. døgn, men så er der også varme til evt. gulvvarme eller radiatorer i kolde rum.
Just my 2 cents...
Jeg kender ikke nok til pellux 100 til at hverken ros eller rise den. Dog kan jeg konstatere at ydelsen ligger på 6 til 20 KW.
6 kw er en meget høj minimumsydeles, hvor de fleste husstande er helt hende i den koldeste vinter for at komme der op.
Derfor vil en pellux naturligvis også få flere start/stop end en scotte der kan køre ned i lavere ydelse.
Jeg kan også se at den ikke er på DTI´s godkendt liste ? (Det er pellux 200 dog, der er testet ved en minimusydelse på 5,87 KW)
Jeg er sikke på du får den mest optimale fyrings økonomi ved at vælge et fyr, hvis ydelse passer best muligt til dit hus.
Hvordan er du kommet frem til at du har behov for et 16 KW anlæg ?
Hvis du kun har behov for et 10 KW, så kan du måske spare 20% piller ved at vælge dette frem for et 16 kw anlæg.
Ligeså kan du spare ved at få et anlæg der kan gå løngere ned i ydelse end 6 kw.
Vedr. Scotten, så kan du købe en keramisk tænder til den for 600 kr (der netop blev udviklet til pellux, fordi den har så mange start/stop)
Og så er holdbarheden den samme som på pellux.
Min scotte brænder er 8 år gammel. Den har fået en ny lysføler, og det var fordi jeg havde tabt en metalkuglepen ned i pillebeholderen, som så gik i klemme og blokerede den interne snegl, hvilket medført at lysføleren smeltede.
Hvor vidt en pellux er bedre end en scotte, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men en scotte er i hvertfald relativ driftsikker.
Ellers er jeg meget enig med ulevig, få fikset skorsten istedet for at reducere på kedlens virkningsgrad. (hvis det i det hele taget er nødvendigt)
Og internetopkobling til styring ved jeg ikke hvad jeg skal bruge til.
Det er muligt det kan bruges til optimering, men hvis anlæget køre som det skal. Så er er det bare lige som den maskine i monty pyton der siger "bling"