Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
calle

Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?

Indlæg af calle »

Synes efterhånden, at nye pillefyr minder om nye biler. De baserer sig i højere og højere grad på IT, og muligheden for at diagnosticere samt indstille fyret på øjemål ved at kigge på flammen og justere lidt på brændslet er blevet noget begrænset.

Hvad er det egentlig, jeg går glip af som "gør det selv mand" med et ældre setup fra 2008 ?

Venlig hilsen
Senest rettet af calle 08 nov 2013 21:36, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.691
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?

Indlæg af triumph »

Hvis det er en scotte du taler om. Så er der fuldstændigt samme mulighedder for "manuel" justering som der altid har været.

Det du (og jeg) primært går glip af, at man kan se om fyret stopper utilsigtet, f.eks pga fejlagtigt justeret PI regulering.
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?

Indlæg af WoodyHugo »

calle skrev:Synes efterhånden, at nye pillefyr minder om nye biler. De baserer sig i højere og højere grad på IT, og muligheden for at diagnosticere samt indstille fyret på øjemålkigge ved at kigge på flammen og justere lidt på brændslet er blevet noget begrænset.

Hvad er det egentlig, jeg går glip af som "gør det selv mand" med et ældre setup fra 2008 ?

Venlig hilsen
En bil fra 2008 er den gammel ? .......hvis du har stokercloud eller stokerkontrol koblet på dit fyr er du godt med , synes ikke du går glip af noget hvis du tænker i semirenserkedel og version 10 baner.....
nemocharley

Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?

Indlæg af nemocharley »

calle skrev:Synes efterhånden, at nye pillefyr minder om nye biler. De baserer sig i højere og højere grad på IT, og muligheden for at diagnosticere samt indstille fyret på øjemålkigge ved at kigge på flammen og justere lidt på brændslet er blevet noget begrænset.

Hvad er det egentlig, jeg går glip af som "gør det selv mand" med et ældre setup fra 2008 ?

Venlig hilsen
syntes det er et interessant spørgsmål/pointe :great:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.691
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Kan man sammenligne et gl. pillefyr m. en gl. bil ?

Indlæg af triumph »

Jeg udskiftede min styring (v 4.16) og kedel fra 2006. sidste år. Ikke fordi den gamle fejlede noget. Men jeg fik et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. (brænderen er stadig den samme)
Det jeg oplevede var at jeg fik et væsentligt lavere forbrug ved lavlast/ i overgangsperioder. Jeg kan ikke forklare hvorfor. Styringen gør jo det samme ?
Den gamle styring havde jeg brugt måneder på at optimere PID reguleringen. Men på den nye styring spillede det bare med det samme.
Styringen har fået flere ud og indgange, så den kan starte/stoppe cirkulationspumpe. Fået indgang til føler i vvb til start af fyr, vv prioritering. Samt indgang for rumtemp. føler, til start / stop. Du har mulighed for at tilkoble kompressorens

Med stokercloud kan du starte og stoppe fyr via nettet, få fejlmeddelelser mv. Hvad man skal bruge det til ved jeg ikke.

Det eneste du ikke kan med den nye styring er at pausefyre

Tilbage til "Scotte Pillefyr"