Jeg har den sidste uges tid holdt lidt øje med ydelsen på fyret, da jeg syntes at huset kaldte på temmelig meget varme.
Jeg opdagede det egentligt ved et tilfælde, efter fyre var brækket ned i sidste uge. Da det kom op og kører igen skulle fyret selvfølgelig lige ha lov til at varme huset op igen. Oliefyret starter godt nok automatisk op når pillefyret strejker, men dog med ca. 10 graders lavere fremløbstemp. Så fantadåsen skulle egentligt kun hæve fremløbet på centralvarmen de ca. 10 grader.
Da fyret havde kørt vel ca 20-30 minutter var jeg lige ude og kigge til det, og da jeg kiggede i displayet, vidste det at fyret kørte på fuld damp, og producerede 15,0-15,1 kW. Jeg fik installeret en spritny og kaliberet Kampstrupmåler sammen med mine 2 nye fyr i sommers, så jeg trykkede ind derpå for at tjekke om det virkelig passede. Det gjorde det ikke, huset aftog kun 7,8-7,9 kw, så resten måtte altså gå til at opvarme fyret tænkte jeg.
Det undrede mig lidt at fyret brugte så meget energi på at varme sig selv op, så de næste dage var jeg ude i fyrrummet og tjekke hvordan det så ud efter det var varmet op. Fyret viser som regel at det producere imellem 8 & 10 kW, men når jeg sammenholder med Kampstrupmåleren, så viser den kun at 3,5-4,5 kW slipper ud af fyrrummet.
Så fyret viser altså generelt, at det producere over dobbelt så meget, i forhold til hvad det i virkeligheden gør

Jeg frygter jo når der bliver rigtig koldt, og fyret kun kan producere knap 8 virkelige kW, så kommer det vist til at knibe med varmen i vores gamle utætte hus

Af data kan jeg nævne:
Ekoheat 1500 model
Brændsel står på 3,1 kg (standart)
Afvejet brændsel står til ca. 3150 gram (ca 300 gram over den realle afvejning)
Har prøvet at indtaste 1 kg mindre i afvejet vægt (2150 g) men det ændrede absolut intet på kW beregningen fra fyret
General blæser står til 120 %
Software ver. 1.6
Har tjekket i softwaren, at den er indstillet til 1500, da det var nærliggende at den havde været sat op til 900 modellen

Fremløbstemp. 65 grader
Røggastemp. 100-105 grader
Ingen retardere monteret
2 x trækstabilisatore i skorstenen, indstillet til 20 pa
Fyrer med German Pellets 6 mm
Fyret er nyrenset, og har ca. 1100 drifttimer
Der er vel ca. et par meter velisolerede rør imellem fyr og kampstrupmåler.
Vi holder p.t. kun ca. 40-50 (utætte) kvm opvarmet + vvb, pga ombygning i huset.
Fyret kan været monteret siden i sommers, men pga konstante "alarm udbrændt" opgav jeg pillefyret dér, og fyrede istedet i fastbrændsel hele sommeren. Jeg har altså først for ca 1½ måned siden fået rigtig startet op i fantadåsen, så jeg er meget ny indenfor pillefyrsfaget

Håber nogen har en forklaring på hvorfor der er så stor forskel imellem fyret og Kampsstrupmåleren

Mvh. Breuner