calle skrev:Smid en pind i brændeovnen Lintzy. Det hygger, luner og sparer piller af både den ene og den anden slags med et stort nakkeskind foran ovnen
Den har squ kørt for fulde drøn hele dagen.
Men hva´fa´en hjælper det når konen skal ryge 25 smøger for åben terassedør
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
jep det koster lidt mere.jeg kan se at oliefyret har brugt ca 3 liter mere i døgnet end det plejer men varme skal der til men den gl salemander bliver startet op i morgen så må vi se om den kan give lidt varme stadigvæk efter næsten 10 måneders stilstand
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
salemander er de ikke ud død for længst ... alt det arbejde i sådan en.. det er lige ved at du få mere varme ved at stoppe ind i den .. end det du får i huset
nemocharley skrev:vi taber en del varme i blæsvejret - hvor meget mindre bruger i, når det er -5 og vindstille?
Man bør vel kigge lidt på windchill-faktoren der.
- 5 og vindstille er nogenlund lig med 0 grader 0g 14 kmt i blæst. Det skulle give en faktor på - 6.
I øjeblikket siger min telefon at der er 0 grader og blæser 37 kmt - Hvilket svarer til - 11.
Altså skulle jeg spare piller ved at der blev koldere og vinden lagde sig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
jeg har jo ikke haft fyret i drift så længe, men jeg kunne ihvertfald se at vi under stormen brugte noget over 20kg. Ellers har vi mest været under, tættere på 15kg end på 20kg i vinterperioden (selvom vinteren vist først kommer nu).
lille_smed skrev: salemander er de ikke ud død for længst ... alt det arbejde i sådan en.. det er lige ved at du få mere varme ved at stoppe ind i den .. end det du får i huset
der strår da en her i nu så helt uddød kan den da ikke være i nu men syntes bare ikke jeg gider at skifte den ud nå den kun bliver brugt så lidt som den gør men ja der skal da puttes lidt i den når den er i brug.Jeg kan huske at før jeg fik det nye oliefyr og smidt det gl ud med def varmvandsbeholder (kørte i serie sammen så der blev trukket varme fra oliefyret og ud i skorstenen ) så kunne jeg nærmest ikke lave andet end at stå ved siden af den gl salemander .Da jeg fik nyt oliefyr faldte mængden ca 1/3 del.Før brugte jeg ca 12 kg koks på 8 timer efter kunne jeg nøjes med 7-8 kg måske lidt mindre på 8 timer.
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker