Brandsen, du beskriver en komponent du synes ser mistænksom ud, med lange ben lige ved siden af den blå trafo.
Det du har fundet er en 98 graders termosikring og den er OK, den kommer bare til at se sådan ud da dens ben og hus oxidere lidt over tid.
Problemet var at en kondensator i strømforsyningen var slidt op og derved halveret sine kapasitive egenskaber, den skulle være 1000µF, men var kun 560µF samtidig med at dens indre modstand (ESR) var steget til 12.6 ohm og derved afsættes der for stor energi i den, den dør og tager ensretter (brokobling) med sig i faldet.
På det ene billede ses print med defekte stumper taget ud og på det andet billede ses de nye stumper loddet i print.
Den defekte kondensator er en 1000µF, 25V, 85 grader.
Den ny er stadig på 1000µF, men 35V og 105 grader, dvs. en del længere levetid.
Brokoblingen er en 400V/1A og det er fint nok.
Print afprøvet 24 timer i Baxi styring jeg har til test og alt OK.
Jeg pakker den pænt ned i kassen igen og sender den tilbage til dig.
Mvh.
Christian
rsz_dscf0001.jpg
rsz_dscf0002.jpg
Det er sgu' i orden, fint arbejde !
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Efter total-svigt, af det ellers Royale Danske Pakkeknuser Postvæsen, ankom den venlige lokale
GLS gut anstigende her i eftermiddag med pakke fra Sakskøbing, indeholdende fint Baxi Power Print !
Endnu en gang tak for kanon arbejde af T-mek !!
Jeg er glad for, at jeg til gengæld for du fandt fejlen på mit print, kunne finde en fejl i din private mail
Så, nu ligger der altså et reppet Baxi Power Print på lager i 4300 området, hvis en Baxi frænde en mørk og kold
vinterdag med pingvinvejr skulle stande i våde !
Så blev det min tur med dødt print i går aftes
Men så faldt jeg lige over denne tråd med emnet, og så var der håb forude
Tog printet med på arbejde i dag, og fik en kollega til at lodde en ny kondensator i.
Vi testede den gamle den havde kun en kapacitet på 250 uF tilbage.
Så nu kører fyret bare derud af igen
Tak for melding @Loekke, rart at få bekræftet fra flere uafhængige kilder, at udskiftning
af kondensatoren i mange tilfælde kan løse problemet med døde Power print
Brandsen, du beskriver en komponent du synes ser mistænksom ud, med lange ben lige ved siden af den blå trafo.
Det du har fundet er en 98 graders termosikring og den er OK, den kommer bare til at se sådan ud da dens ben og hus oxidere lidt over tid.
Problemet var at en kondensator i strømforsyningen var slidt op og derved halveret sine kapasitive egenskaber, den skulle være 1000µF, men var kun 560µF samtidig med at dens indre modstand (ESR) var steget til 12.6 ohm og derved afsættes der for stor energi i den, den dør og tager ensretter (brokobling) med sig i faldet.
På det ene billede ses print med defekte stumper taget ud og på det andet billede ses de nye stumper loddet i print.
Den defekte kondensator er en 1000µF, 25V, 85 grader.
Den ny er stadig på 1000µF, men 35V og 105 grader, dvs. en del længere levetid.
Brokoblingen er en 400V/1A og det er fint nok.
Print afprøvet 24 timer i Baxi styring jeg har til test og alt OK.
Jeg pakker den pænt ned i kassen igen og sender den tilbage til dig.
Mvh.
Christian
rsz_dscf0001.jpg
rsz_dscf0002.jpg
Hej
Hvor får du fat i den kondensator ???? det er også galt med mit print , og et forsøg værd , inden man ofre 1300 i nyt
Så er jeg sq også blevet den heldige ejer af et dødt powerprint på min lille blå ven, så ville lige høre hvordan jeg får kontakt med T-mek eller om han lige vil kontakte mig, så den gamle lige ka blive kigget på da det vil være rart med en i reserve på mit lille lager.
Lars n skrev:Så er jeg sq også blevet den heldige ejer af et dødt powerprint på min lille blå ven, så ville lige høre hvordan jeg får kontakt med T-mek eller om han lige vil kontakte mig, så den gamle lige ka blive kigget på da det vil være rart med en i reserve på mit lille lager.
Har sendt PB.
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.