Hvis ikke man har 110% styr på hvad man laver i dette tilfælde, så overvej at lave et testamente, kysse kone, børn, hund osv. farvel og ringe til arbejdet og fortælle at man måske ikke møder op i morgen, - og det skal gøres hver gang der skal skrues bil.
At have 3 tons+ hængende i 2 meters højde på en 2 søjlet lift, det er voldsomme kræfter det handler om.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Mads1004 skrev:det er det BWJ os derfor jeg spørger til råds først inden jeg bare sætter et par 100mm expansionsbolte i gulvet . og bilen går på næsen,
Jeg kan jo være ligeglad, men hvis man spørger - så har man ikke 110% styr på det vel ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Hvis valget står mellem betonlim og ekspasionsbolte, så vil jeg til enhver tid vælge betonlimen, hvis der er risiko for træk i bolten.
Monterede engang en maskine med betonlim, hvorefter et fjols bragede direkte ind i den med en truck og det var ikke limen/bolten der blev ødelagt, men gulvet omkring den!
Et tredje og den måske mest idiotsikre fæstningsmetode er multi Monti-bolte. Bor et 14mm hul, blæs det rent med trykluft og ta' så din luftnøgle og skru bolten fast, that's it!
Multi monti-bolte et en betonbolt som laver et gevind ned i betongulvet.
Forskellige trækstyrker:
Ekspasionsbolt 11,9kn
Limanker ved korrekt udførelse 29,9kn
Multi monti-bolt med boredybde på 130mm, 32,6kn
Hov - Hov
Ved montage af limankre skal der benyttes en rensebørste, ala flaskerenser, 3 x børst og med mellempust med trykluft.
Husk at du ikke må bore igennem betonen.
Der skal komme en anelse lim op af hullet når gevindstangen er neddrejet i hullet, og husk at limen skal sprøjtes i nede fra bunden af hullet.
Du finder hurtigt ud af at hvor mange tryk på pistolen der skal til.
Mads, jeg har en kammerat der har det rigtige guf på lager, tror at du kan få det til den rigtige pris? og du skal jo ikke udenøes
Det er 2 komponent og bliver blandet i tuden fra tuben, du skal have travlt når du bruger det, og er meget stærkere end beton
Jeg ville også bruge limankre, men jeg vil anbefale at støvsuge hullerne med et rør, indefra og ud, da trykluft ofte indeholder fugt. Og som der er skrevet før, skal hullet være pinlig rent og tørt!
Hvis bare metarialet er af god kvalitet, så får du aldrig den gevindstang ud igen. Jeg har prøvet med limankre i en gammel porøs murstensvæg, det duede slet ikke, men da jeg prøvede i en kampesten, sad den så fast, at jeg ville ødelægge gevindet hvis jeg blev ved med at spænde!
J-B skrev:Mads, jeg har en kammerat der har det rigtige guf på lager, tror at du kan få det til den rigtige pris? og du skal jo ikke udenøes
Det er 2 komponent og bliver blandet i tuden fra tuben, du skal have travlt når du bruger det, og er meget stærkere end beton
Ja, og man skal have en ordentlig fugepistol til at få massen ud af patronen og rundt i blanderøret. Jeg brækkede to fugepistoler fra Silvan..