Før du køber et Denviro pillefyr fra BG Biovarme.
Jeg købte i december 2008 et Denviro M23 pillefyr hos BG Biovarme (dengang kun Biovarme). For nylig tærede den kun godt 7 år gamle kedel igennem, for derved at introducere mig for det endelige problem (ud af en meget lang række), som er dråben for min tålmodighed med Denviro. Tæringen var foregået på den kasse hvor vandtilslutningen sidder inde under isoleringen, hvilket gjorde den til en usynlig skade. Det ser ud til at der var en utæthed der hvor udlufteren var monteret, hvilket gør at jeg vil mene at denne fejl er Denviros ansvar (subsidiært Urhøj Smedje, som monterede det).
Jeg er naturligvis rigtig ærgerlig over situationen, som Biovarme ser sig ude af stand til at hjælpe med. De 2 års reklamationsret jeg har i forhold til købeloven er for længst er overstået og Biovarme yder ingen som helst garanti på kedlen.
Jeg skal forsøge at holde følelserne udenfor, når jeg alligevel lige vil beskrive nogle af de ret alvorlige designfejl (af hvilke mange stadig eksisterer i deres nyeste fyr) jeg er stødt på gennem tiden, så man lige kan tage det med i betragtningen inden man skal ud at foretage den ganske store investering, som husets centrale varmeinstallation er.
Jeg er temmelig fiks på fingrene, så jeg har selv udbedret alle de skader der stod til at udbedre på fyret gennem tiden, og jeg vil mene at hvis man ikke er hjemmevandt i et metalværksted og skræmmes af ting som at lodde et stik på en lambdasonde, skifte et leje på en motor, svejse et brænderrør som åbner sig, etc., så får man nok et ret dyrt forhold til en service tekniker og vedkommendes katalog af dyre reservedele.
De første 5 år, spiste fyret varmelegmer (til optænding) til morgenmad. Et varmelegme kunne ikke engang holde en hel sæson, og de kostede omkring 500,- stykket. Retfærdigvis skal det siges at de er skiftet til en mere holdbar model, og den jeg har i nu, har næsten klaret sin anden fyringssæson.
Oxygen sensorer (Lambda sonde) forventes efter Biovarmes udsagn ikke at holde mere end ca. 2 år og den vil de have 1.793,- for. Jeg vil mene at det lyder som en ret kort levetid for sådan en (dyr) fyr, men hvad siger ejere af andre pillefyr? Skifter i tit dem, eller hvad?
På et tidspunkt skiftede de model af lambdasonden, som krævede en ombytningsstyring til 3.375,-. Mere om deres fortræffelige styring senere.
Til ejere af Denviro fyr: jeg fandt en alternativ Lambda sonde, som virker helt perfekt på eBay. Den hedder DENSO 234-4066 Oxygen Sensor og koster fra ca. $26-$40,- eksl. forsendelse. Den kræver at man lige lodder Denviro's stik på, men med lidt krympeflex kan det gøres ret fint og ganske let.
Styringen er et kapitel for sig. Deres brugerflade er helt klart lavet af en programmør eller hardware designer, eller i hvert fald en, som sjældent færdes blandt almindelige dødelige mennesker eller interesserer sig for sådan noget som fx. "brugeroplevelse". Det menusystem og de ikoner der er valgt er virkelig fra en anden verden og man er nødt til at lære sig de funktioner man har brug for, når man skal interagere med fyret.
Og ja, den eneste måde man overhovedet kan det, er netop gennem det lille lcd display med ikonerne fra det ydre rum. Fyret kan nemlig ikke kommunikere med omverdenen på nogen som helst måde. Så hvis du, som jeg, går og drømmer om at følge dit varmeforbrug med fine kurver, fjernstyre det fra jobbet eller sommerhuset eller simpelthen bare at kunne taget et kig på den aktuelle driftstatus andre steder fra end det støvede rum med det lille besværlige lcd display, ja så må du bare blive ved med at drømme. For selv de nye fyr er udstyret med denne fortræffelige styring, og der er ifølge Biovarme ingen planer om at lave om på dette lige pt.
Styringen er godt nok født med en RS-232 udgang, som jo kan henrykke de fleste (Wifi og ethernet er der jo ingen der bruger alligevel...), men pg.a. en hardware designfejl, er den desværre ikke forbundet med microcontrolleren, så der er hverken hardware eller software support for at tale med fyret.
Jeg forsøgte selv at snige mig ind på ledningen mellem lcd displayet og styringen, og aflyttede det meste af I2C protokollen. Men da jeg indså at fyret er af så elendig kvalitet at jeg aldrig ville blive færdig med at reparere på det, gav jeg op og brugte min tid på noget bedre. Hvis du har lyst til at køre videre med projektet, så kan du læse lidt om det her: http://doozershackingcorner.blogspot.dk ... ew=sidebar (Jeg var ikke så tilfreds med fyret, som bloggen giver indtryk af, men jeg ville gerne bevare et godt samarbejde med Biovarme på det tidspunkt den er skrevet)
Igen, for retfærdighedens skyld, skal det nævnes at Biovarme var særdeles samarbejdsvillige, hjalp mig med forskellige spørgsmål, gav mig kildekoden til displayet og lånte mig en dims der kunne hjælpe mig med at sniffe protokollen. Jeg fik fornemmelsen af at de heller ikke selv er særligt godt tilfredse med styringen og at der bare ikke lige var økonomi til at få lavet en ny.
På et tidspunkt valgte styringen så at droppe det der med 230V og sender nu kun ca. 110V ud på udgangen til røggasblæseren. Jeg har forsøgt at udskifte relæet på styreprintet, men jeg gætter på at det er en dårlig 0-leder, lidt tidligere på printet, så en hurtig løsning (det var vinter) var selv at forsyne røggasblæseren med 230V konstant fra en separat ledning.
Blæsermotor sidder neden under brænderen. Jeg ved ikke hvordan det er på Biovarmes værksted, men jeg gætter på at loven om tyngdekraft fungerer de fleste af de steder hvor deres fyr er installeret. Denne lov bevirker (klippestabilt) at al støv og skidt fra træpillesneglen (som jo sidder lige oven over) havner nede i kammeret til blæseren. Når blæsereren er igang, kan den forhindre det meste i at komme derned. Den kører imidlertid ikke hele tiden og nogen gange er der stykker af træpiller der sætter sig fast og forhindrer motoren i at starte. Det kan den ikke holde til og da der ikke er noget som helst til at detektere dette, brænder motoren konsekvent af. Den koster 1.264,-. Jeg er på min anden motor, og det er alene fordi jeg kan finde ud af at skifte lejer på motoren, når de brænder af. Jeg vil skyde på at perioden på 7 år ville have krævet 4 nye motorer for den som ikke kan dette.
"Selvrenseren" rensede enormt dårligt dengang den virkede og groede til sidst helt fast. Retraterne, som de hedder, kørte kun ganske lidt op og ned i starten og holdt til sidst op i "oppe" positionen. Det skal man være lidt vågen for at opdage og da jeg opdagede det, var det for sent. Jeg var aldrig i stand til at motionere eller afmontere den konsol som skulle føre retraterne op og ned. (Den "nye" kedel jeg lige har købt har nøjagtigt samme problem). Resultat? Man skal skruge toppen af og manuelt rense røgrør en gang om ugen, hvilket er et relativt tidskrævende job, når man tænker på at det er et "selvrensende" fyr.
Magasinet er fladbundet, hvilket vil sige at fyret løber tør efter 3-4 dage, selvom der kun er taget en brøkdel af pillerne (da de pga den flade bund ikke selv løber ned til sneglen). Mange har selv eftermonteret en skrå plade i bunden af magasinet. Det er på bekostning af kapacitet og hjælper kun i ringe omfang på problemet.
Brænderrøret er kun ca. 2mm gods. Det vil sige at det lynhurtigt deformerer sig under de høje temperaturer. Et krøllet brænderrør bliver sværere og sværere at få til at passe ind i yderrøret og der forekommer ofter tilstopning, forbrændingsproblemer og driftstop med et deformt brænderrør. Jeg er på mit 3. brænderrør på de 7 år (De koster 2.038,-). De nyere brændere har dog fået rør af tykkere gods, men de passer ikke til min model.
Jeg kan slet ikke tælle de gange fyret har brændt smeltesikringen over og fyldt fyrrummet med røg og klistret sod. Der er ingen som helst sikring af tilbageløb af røgen og designet af fyret gør at det sker ret tit. Det kan jeg også læse mange andre steder at folk oplever med dette fyr.
Alt i alt vil jeg mene at mit Denviro træpillefyr bedst kan betegnes som en "throwaway prototype". Et stykke hardware, som er godt nok til at illustrere ideen, men slet ikke i en udførsel, som er god nok til at sælge til slutkunder.
Min anbefaling: Hold dig langt væk fra et Denviro fyr!
Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme
-
- Stoker XVIII
- 15
- Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
- Areal: 182
- Brændsel: Piller, Flis og brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 47 gange
Re: Før du køber et Denviro fyr fra Biovarme
Interessant læsning. Kan godt huske der for nogle år siden var lignende snak om Denviro.
Hvornår skifter du så fyret helt ud?
Hvornår skifter du så fyret helt ud?

-
- Stoker II
- 16
- Mit fyr: Denviro S+M 23
- Areal: 230
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4370
- Geografisk sted: Store Merløse
- Har takket: 8 gange
- Blevet takket: 4 gange
Tak! Jeg har været ude hos en leverandør (Gyrstinge VVS) og få en grand tour af en 5-6 af deres mest solgte fyr og jeg er pt mest vild med et Vølund Pellux 100.
Jeg havde egentlig håbet at jeg kunne vente med skiftet til det blev lidt varmere i vejret, så jeg kunne lave nogle forbedringer i fyrrummet (nyt gulv og sådan), men lige nu driller det så meget at jeg overvejer at gribe knoglen og bestille det med det samme, så jeg kan installere det i weekenden. Det har en meget lav WAF, når huset er iskoldt og der ikke er noget varmt vand :-)
Jeg havde egentlig håbet at jeg kunne vente med skiftet til det blev lidt varmere i vejret, så jeg kunne lave nogle forbedringer i fyrrummet (nyt gulv og sådan), men lige nu driller det så meget at jeg overvejer at gribe knoglen og bestille det med det samme, så jeg kan installere det i weekenden. Det har en meget lav WAF, når huset er iskoldt og der ikke er noget varmt vand :-)
-
- Stoker XII
- 11
- Mit fyr: MGM comfort 15
- Areal: 164
- Brændsel: Træpiller + brændrn
- Geografisk sted: Hjørring
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 28 gange
Hej
Detsku træls med sådan et fyr.. det virker som om det virkelig er noget juks.
Kunne du ikke montere en oliebrænder, istedet for brænderen? så kunne du jo komme gennem vinteren.
Aner intet om hvordan fyret er lavet, men det burde være simpelt at lave en plade brænderen kunne sidde på.
Jeg har en brænder du må låne, om interessen er der
Detsku træls med sådan et fyr.. det virker som om det virkelig er noget juks.
Kunne du ikke montere en oliebrænder, istedet for brænderen? så kunne du jo komme gennem vinteren.
Aner intet om hvordan fyret er lavet, men det burde være simpelt at lave en plade brænderen kunne sidde på.
Jeg har en brænder du må låne, om interessen er der
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
-
- Stoker II
- 16
Det et meget pænt af dig, Alex! Tak for dit fine tilbud. Men der skulle nok også lægges nogle timer i at få en olie brænder løsning til at gå i stabil drift og så vil jeg egentlig hellere investere dem i at få den rigtige pille brænder løsning op at køre, som den jo skulle have gjort fra starten.
-
- Stoker XII
- 11
- Mit fyr: MGM comfort 15
- Areal: 164
- Brændsel: Træpiller + brændrn
- Geografisk sted: Hjørring
- Har takket: 6 gange
- Blevet takket: 28 gange
velbekomme da.
Ja der går lidt tid med at få lavet en plade. Men ellers skulle de kunne køre. såfremt kedlen ellers har "fri" gennemgang. oliebrændren har jo egen blæser osv.
Men det helt sikkert det bedste at få et ordentligt fyr. Jeg ville nok ikke lægge mere tid i det du har. jeg kan anbefale MGM, mit kører ihvertfald nærmest uden problemer.
Det er kun når man glemmer piller, og at tømme aske ud.
Ja der går lidt tid med at få lavet en plade. Men ellers skulle de kunne køre. såfremt kedlen ellers har "fri" gennemgang. oliebrændren har jo egen blæser osv.
Men det helt sikkert det bedste at få et ordentligt fyr. Jeg ville nok ikke lægge mere tid i det du har. jeg kan anbefale MGM, mit kører ihvertfald nærmest uden problemer.
Det er kun når man glemmer piller, og at tømme aske ud.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde
-
- Stoker XVI
- 12
- Areal: 121 m2
- Fremviser gerne i postnummer: 4200
- Geografisk sted: Slagelse
- Har takket: 14 gange
- Blevet takket: 47 gange
Jeg vil nok vælge en anden forhandler , har er bekendt der for langt tid siden har opgivet det firma , kik feks på Trustpilotsoenderg skrev:Tak! Jeg har været ude hos en leverandør (Gyrstinge VVS) og få en grand tour af en 5-6 af deres mest solgte fyr og jeg er pt mest vild med et Vølund Pellux 100.

-
- Stoker VII
- 12
- Mit fyr: Scotte 16kW
- Areal: 122 + 150
- Geografisk sted: MidtiSjælland
- Blevet takket: 20 gange
Ja de er lidt sløve i optrækket. Da jeg bad om tilbud sendte jeg samme mail til flere forhandlere, skulle de bruge 3 forsøg på at skrive et tilbud på de dele jeg havde bedt om og det var stadig ikke korrekt. Der opgav jeg. Kender intet til kvailiteten af arbejdet de udfører.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Jeg syntes du skal prøve ringe til Henrik fra Q-pro.dk, han forhandler også Pellux og andre gode pillefyr - han har et rigtig godt omdømme og sælger til mange her på forum.
Jeg ville jo nok anbefale et NBE pillefyr, men det alene ud fra egen erfaring, jeg er dog enig i din "wow faktor" ved Pellux'en, det virker som "kram!"
Et fyr du ikke bør snyde dig selv for at læse om og få kigget på er MGM, det er hvad jeg kalder i "NBE klassen" forstået sådan, at det relativt billigt i indkøb, har et godt service/hjælp netværk gennem mange brugere, samt via montør/forhandler Karsten (mgmone) her på forum. Det kører umiddelbart klippestabilt
Jeg siger ikke, at NBE eller MGM er bedre end andre fyr, jeg forholder mig kun til subjektiv tolkning af folks samt egne erfaringer - og hvilket af de to mærker er bedst, NBE eller MGM, her taler vi religion, men ud og kig en gang mere... Og overvej en forhandler her fra forum

Held og lykke med valget, håber I går en vinter med stabil varme i mødet:)
-
- Stoker II
- 16
Mange tak for alle jeres gode kommentarer! Det er virkelig værdifuldt at høre om jeres erfaringer både omkring leverandører og om pillefyr. Jeg tror nok at jeg vil gå i en fin bue udenom Gyrstinge VVS, selvom deres webshops priser er svære at konkurere med. Jeg er blevet kontaktet af flere venlige og saglige sjæle herinde fra og sammenholdt med de relativt mange negative anmeldelser på Trustpilot, ville det være lidt dumdristigt at indlede et samarbejde med dem. Tak for henvisningen til Henrik og Q-Pro.dk. Ham vil jeg afgjort tage fat i.
Jeg vil også kigge lidt nærmere på MGM fyr, som jeg kan læse at mange er glade for.
Det som jeg særligt er begejstret for ved Pellux'en er:
1) Det er mekanisk meget velorganiseret. Tingene er placeret virkeligt fornuftigt og er lige til at komme til. Den er dejlig let at skrue lemmen til retraterne af med 2 fingerskruer, om man kan bare hive de tre renseanordninger op. Styringen sidder forrest bag et panel, som man bare lige løfter åben, så man let kan komme til at sætte et multimeter på og hvad ved jeg. Der er endog plads til at sætte egne moduler ind på DIN skinner derinde. DET kan jeg godt lide. Man kan (hvis man lige bypass'er kontakten ved lågen) endda åbne ind til brænderen og observere hvordan den brænder, igen meget let med et håndtag.
2) Det virker som et robust og gennemtænkt fyr. Selve brænderen virker til at være lavet solidt, og princippet med at køre en inderskuffe ind over askeskuffen for at rense slagger/piller væk virker som et fornuftigt og driftsikkert design.
3) Styringen virker gennemarbejdet og tilbyder gode muligheder for detaljeret indstilling og overvågning. Modulerne snakker sammen over en CAN bus, hvilket gør det relativt let for den elektronik/programmeringskyndige bruger (mig) at hacke videre og forbedre.
Hvordan måler fx. MGM og andre fyr sig på disse punkter? (Jeg bør nok starte en særskilt tråd med det emne for at gøre det lettere for andre at finde informationen...)
Jeg vil også kigge lidt nærmere på MGM fyr, som jeg kan læse at mange er glade for.
Det som jeg særligt er begejstret for ved Pellux'en er:
1) Det er mekanisk meget velorganiseret. Tingene er placeret virkeligt fornuftigt og er lige til at komme til. Den er dejlig let at skrue lemmen til retraterne af med 2 fingerskruer, om man kan bare hive de tre renseanordninger op. Styringen sidder forrest bag et panel, som man bare lige løfter åben, så man let kan komme til at sætte et multimeter på og hvad ved jeg. Der er endog plads til at sætte egne moduler ind på DIN skinner derinde. DET kan jeg godt lide. Man kan (hvis man lige bypass'er kontakten ved lågen) endda åbne ind til brænderen og observere hvordan den brænder, igen meget let med et håndtag.
2) Det virker som et robust og gennemtænkt fyr. Selve brænderen virker til at være lavet solidt, og princippet med at køre en inderskuffe ind over askeskuffen for at rense slagger/piller væk virker som et fornuftigt og driftsikkert design.
3) Styringen virker gennemarbejdet og tilbyder gode muligheder for detaljeret indstilling og overvågning. Modulerne snakker sammen over en CAN bus, hvilket gør det relativt let for den elektronik/programmeringskyndige bruger (mig) at hacke videre og forbedre.
Hvordan måler fx. MGM og andre fyr sig på disse punkter? (Jeg bør nok starte en særskilt tråd med det emne for at gøre det lettere for andre at finde informationen...)