sprutel skrev:Du kan da ikke putte 9 bar i et dæk og kører rundt med det og så regne med at det også springer ved 9 bar.
Det hedder Boyle´s lov. Den siger noget med at hvis du reducerer arealet stiger trykket og omvent. Og jo mere du læsser på et dæk jo mindre bliver overfladen.
Hvor bliver arealet af (i en grad så det har en faktisk betydning) ved høj last ?
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !
Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Flyball skrev:Hvor bliver arealet af (i en grad så det har en faktisk betydning) ved høj last ?
Det ved jeg faktisk ikke, jeg er ikke særlig god til geometri.
Men prøv at forstil dig nu når du danser bollondans ned i forsamlingshuset, og du træder på naboens bollon, ja så sprænger den. Det må da være fordi trykket bliver for stort. Og grunden til det, er dig der træder på den. Du ændre arealet.
Et dæk springer jo kun ved for højt tryk. Her glemmer vi lige andre faktorer der også kan spille ind som, slid og alder
Et areal på 10x10cm og 10 meter højt, så er trykket 1 bar. og vægten er 100Kg
Hvor mange gange 10x10cm kan man lave på et helt bildæk?
10,20 .. 50?
Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.
Kan man lave 50 stk arealer af 10x10cm så bliver trykstigningen 1/50 del at den vægt bilen trykker på det enkelte hjul.
Meget simplificeret, men du kan tage en dæktrykmåler og teste, de fleste målere vil slet ikke kunne måle forskellen.
Forskellen er der, men den er så lille at det er totalt lige meget.
Dog undtaget top racerbiler & F1 da de arbejder med total optimering af alle marginaler inkl specielle luftarter der er ret temperatur konstante ifm. tryk/varme
fryseren skrev:Husk det ikke kun er det der rører jorden der skal med, alt mønster, begge sider og den "flade" del af fælgen som sidder modsat dækmønster skal også med.