Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Nu er fjernvarme ikke til stede alle steder, så os udenfor de områder må ty til det som giver mindst arbejde og billigst varme.
Man har jo også hørt om store udgifter, der bare bliver sendt videre til forbrugeren.

Mange sidder med tankerne om varmepumpe og om det nu er så godt og kan vi holde varmen. Sad selv et helt år og læste om alt jeg kunne finde og om andres erfaringer før vi tog skridtet.
Har man gulvvarme er det nr1 men radiatorer kan også sagtens klare opgaven. Jo større flade man har, det mindre fremløb er nødvendigt.
Vi skal selv have lavet gulvarme i hele stueetagen når ungerne er blevet lidt større.
skrot1

Indlæg af skrot1 »

lamborg skrev: 23 dec 2018 10:50 Fjernvarme er og bliver nr 1 . Du har ingen udgifter på udstyr osv når først det er instaleret . Du skal ikke tænke på levetid på fyr/pumpe højst en VVB og den holder normalt meget længe . Jeg har et hus som jeg lejer ud . Det er 168 kvm og der bor 2 voksne og 2 teenagere og de bruger for 12000 kr varme/varmt vand om året og det er meget dårligt isoleret efter nutidens standard . Der er ind indløbs temp på ca 75 gr så ikke noget med lunkne radiatore og en ekstra trøje. Der altså ikke noget der kan slå det så kan man skrive så meget man vil . Muligt at noget bruger lidt mindre om året men så skal man også lige regne med at bruge 40000- 100000 kr ca hver 10 år
Tror også nogle glemmer at der er afskrivning og vedligehold på alle andre former end fjernvarme. man skal jo regne alle udgifter med i hele levetiden. Og så er regnestykket jo straks et andet.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

Har kigget på mit pilleforbrug. Skriver altid op, når jeg fylder siloen med træpiller, da forbrug beregner på styringen
ikke er helt pålidelig. Siden 01-06-2018 og til nu (d.23-12-2018), har jeg brugt 1450 kg træpiller. Har aldrig før, ligget så lavt
over sådan en periode. Det er helt sikker, at vejr temperaturen har heller ikke været så højt før, igennem de 8 år jeg har haft pillefyr.
Min pointe er, hvis man har et godt pillefyr, og forstår at bruge det, kan varmepumpe ikke hamle op med en økonomisk fordel.
Synes det er lidt vildt, og bruge 100.000 kr på en varmepumpe, når man ved, at El tilskud højst sandsynlig kun er i en periode. Intet vare
forevig, når politiker er inden over med tilskud.
skrot1

Indlæg af skrot1 »

Dunas skrev: 23 dec 2018 12:52 Har kigget på mit pilleforbrug. Skriver altid op, når jeg fylder siloen med træpiller, da forbrug beregner på styringen
ikke er helt pålidelig. Siden 01-06-2018 og til nu (d.23-12-2018), har jeg brugt 1450 kg træpiller. Har aldrig før, ligget så lavt
over sådan en periode. Det er helt sikker, at vejr temperaturen har heller ikke været så højt før, igennem de 8 år jeg har haft pillefyr.
Min pointe er, hvis man har et godt pillefyr, og forstår at bruge det, kan varmepumpe ikke hamle op med en økonomisk fordel.
Synes det er lidt vildt, og bruge 100.000 kr på en varmepumpe, når man ved, at El tilskud højst sandsynlig kun er i en periode. Intet vare
forevig, når politiker er inden over med tilskud.
også min pointe, el er der ingen konkurrance på, kun afgifter, og dem bestemmer politikerne over, derimod er der ingen afgifter på træ, plus det er markedskræfterne der bestemmer træpillers pris. Stor forskel
skrot1

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 23 dec 2018 12:47 Fjernvarmekunder er ikke fredet.

https://www.bolius.dk/store-prisstignin ... der-48792/
Men de skal ikke afskrive noget varmeanlæg, og der er ikke noget vedligehold, kan vi blive enige så langt, eller vil du også bestride det?
skrot1

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 23 dec 2018 12:47 Fjernvarmekunder er ikke fredet.

https://www.bolius.dk/store-prisstignin ... der-48792/
Det er 140000 husstande ud af 1.7 millioner der bliver berørt....
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

skrot1 skrev: 23 dec 2018 13:10 Det er 140000 husstande ud af 1.7 millioner der bliver berørt....
- Er det ikke lidt misledende at der står "Varmekunder" - Så vidt jeg har forstået er det tilskuddet til "Kraft-varmeværker" der forsvinder.

Et tilskud som blev oprettet for at lave billig strøm ifølge denne artikel.

https://www.tv2fyn.dk/artikel/tilskud-s ... igt-i-pris
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Der er en udgift til nyt varmeanlæg om så det er varmepumpe eller nyt pillefyr og hvad skal vi sætte timelønnen til for at rense fyr,hente og fylde piller på, samt skorstensfejer 2 gange om året.

Hvor længe holder en pladejernskedel før der skal ny til ? vvs'erne siger 8-10 år. Varmepumpen siger de at der holder 18-22år. Jeg kan ikke sige det før den går til. Så regnestykket for mig blev at udgiften til materiel over 20 år er den samme uanset om det er pillefyr eller varmepumpe, dog skal jeg ikke bøvle med rensning og fylde piller på og hvad der ellers er af problemer som konen ikke kan klare når man ikke er hjemme eller er på ferie i 14 dage og skal have venner til at fylde piller på og tjekke at det kører.

Mine indlæg henvender sig til dem som selv går med overvejelser om en varmepumpe. At mange andre elsker deres pillefyr og fjernvarme er kun godt, så er de også glade.

Jeg vil også gerne slippe for konen engang imellem, men i stedet for at gå over til pillefyret, så tjekker jeg om en fugl har skidt på varmepumpen.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

kreller skrev: 23 dec 2018 13:34 Der er en udgift til nyt varmeanlæg om så det er varmepumpe eller nyt pillefyr og hvad skal vi sætte timelønnen til for at rense fyr,hente og fylde piller på, samt skorstensfejer 2 gange om året.

Hvor længe holder en pladejernskedel før der skal ny til ? vvs'erne siger 8-10 år. Varmepumpen siger de at der holder 18-22år. Jeg kan ikke sige det før den går til. Så regnestykket for mig blev at udgiften til materiel over 20 år er den samme uanset om det er pillefyr eller varmepumpe, dog skal jeg ikke bøvle med rensning og fylde piller på og hvad der ellers er af problemer som konen ikke kan klare når man ikke er hjemme eller er på ferie i 14 dage og skal have venner til at fylde piller på og tjekke at det kører.

Mine indlæg henvender sig til dem som selv går med overvejelser om en varmepumpe. At mange andre elsker deres pillefyr og fjernvarme er kun godt, så er de også glade.

Jeg vil også gerne slippe for konen engang imellem, men i stedet for at gå over til pillefyret, så tjekker jeg om en fugl har skidt på varmepumpen.
Min Woody pladejernskedel er over 8 år, den fejler ingenting. Den skal heller ikke skiftes om 2 år.
Sådan noget vrøvl, at pladejernskedel kun har en levetid på 8-10 år, stop nu med det sludder.
Ja, der følge lidt ekstra arbejde med et pillefyr. Mit fyr bliver renset 4 gange om året, tager lidt over en time pr. gang.
Kan ikke se det skulle være et problem, og bruge 5-6 timer samlet på et træpille fyr i løbet af et helt år. Det overlever man.
Jeg kan så glæder mig over, at min investering på træpille fyr har kostet knap 30.000 kr. Ikke 100.000 kr. på varmepumpe
Senest rettet af Dunas 23 dec 2018 14:21, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Varmepumper"