Underlig oplevelse af pillemængde Woody/Scotte

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Underlig oplevelse af pillemængde Woody/Scotte

Indlæg af Lintz »

Rakjaer skrev: 22 feb 2019 08:21 Hvad mener du med et elektriker rør inde i den eksterne snegl?
Du vil kunne finde mange forskellige løsnings-modeller for at slippe for smuld samt at gøre sneglen mere effektiv (nogle mener at det er en fordel) Nogle tilsætter lidt olie til pillerne og andre borer xx antal huller på undersiden af sneglrøret og så er der dem der bruger tricket med et elektriker-rør inde i sneglen. Selve sneglen skal tages ud og så placer du røret inde i midten af sneglen. Nogle mener det giver en mere ensartet ydelse og nedsætter problemer med smuld - Har aldrig prøvet.
Jeg har boret lidt huller i bund af snegl-rør og det virker fortrindeligt.

P.S. Hvilken hældning har du på ekstern snegl ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 21 feb 2019 16:24 Jeg lavede en lem i bunden af siloen helt fra starten, derfra kan jeg støvsuge evt opsamling af støv eller smuld, skulle det skabe problemer.

Silo lem set indefra
Silo Lem inde fra.jpg
Silo bund
Silo Bundlem.jpg
Torpet - Fin nok med en form for lem eller "skyde-lem" som kan lukke af for pillerne så man ikke behøver at tømme silo helt men forstår bare ikke helt hvad du har ud af at have en lem helt dernede. Det er jo under selve snegl-røret og hvad der ligger sig dernede kommer jo aldrig til at berør sneglen. Dette tomrum kunne jo bare fyldes op med en flamingoklods - piller - smuld eller skum, måske sand.
Hvis det virkelig skulle have en fordel at have en lem der kunne jeg tænke mig at man skulle have en form for si i bunden lige under snegl-røret så smulden kunne forsætte derned og man så kunne fjerne det løbene.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

Hjemme teori skrev: 21 feb 2019 17:29 Nu ved jeg ikke om du bruger urstyring eller andet, men ellers er det kommet over en lidt længere periode.
Du kan se af dit billed, at fyret forinden kører 100% i over en time og får hævet temperaturen 7-8grader. Så det er ikke kl. 14 det opstår, men her bliver det bare helt greelt. Så du må kunne aflæse det på dine forbrugsgrafer, hvornår og over hvor lang tid problemet er opstået, har stået på.
Dertil skal siges at mit forbrug den sidste uge er faldet ca. 30%. så hvis dit ikke er faldet med temperaturen er det jo også en fejl. Men det må også kunne aflæses med forskel på aflæst og påfyldt mængde.
Ja den køre 100% ydelse før problemet, og det skal det også, da fyret først startede op kl.11.00 denne dag, så helt naturlig.
Problemet opstår cirka kl.14.00.... Ja jeg tømmer for smuld en gang om året, det har jeg altid gjort, har en Mafa silo Mini 300 liter 45 grader hældning på ekstern snegl - Snegl længde 1 meter.
Fyret køre problemfri siden jeg justerende pilemængden kraftig ned.
Jeg har endnu ikke fået tømt silo endnu, det sker først når jeg for tid til det. Det køre jo fint nu. Men undre mig stadigvæk,
når jeg aldrig har oplevet problemet før, i de 10 år jeg har haft pillefyr. Og her har jeg prøvet mange forskellige pilletyper igennem alle årene.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg har lige set mit fyr løbe tør og så slår det mig - du har da forstoppelse et eller andet sted i sneglen. Min grafer ligner din på en plet, den forstsætter så bare med at aftage i mængde.

Så jeg vil sige, er der mere luft en normalt i sneglerøret er det i indtaget. Er sneglen fyldt er det i udkastet.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
8
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Indlæg af Rakjaer »

Lintz skrev: 22 feb 2019 08:29 Du vil kunne finde mange forskellige løsnings-modeller for at slippe for smuld samt at gøre sneglen mere effektiv (nogle mener at det er en fordel) Nogle tilsætter lidt olie til pillerne og andre borer xx antal huller på undersiden af sneglrøret og så er der dem der bruger tricket med et elektriker-rør inde i sneglen. Selve sneglen skal tages ud og så placer du røret inde i midten af sneglen. Nogle mener det giver en mere ensartet ydelse og nedsætter problemer med smuld - Har aldrig prøvet.
Jeg har boret lidt huller i bund af snegl-rør og det virker fortrindeligt.

P.S. Hvilken hældning har du på ekstern snegl ?
Hej Lintz

Tak for dit svar. Har du mulighed for at tage nogle billeder af dit setup med hullerne?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Rakjaer skrev: 05 mar 2019 08:28 Hej Lintz

Tak for dit svar. Har du mulighed for at tage nogle billeder af dit setup med hullerne?
Hej Rakjaer - Det eneste foto jeg har lige pt er dette. Kan først tage nogle i weekenden men hullerne er bare boret i et lidt tilfældigt mønster på den nederste del af røret hvor bakken står.
20180310_190713.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
8
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Indlæg af Rakjaer »

Lintz skrev: 05 mar 2019 08:37 Hej Rakjaer - Det eneste foto jeg har lige pt er dette. Kan først tage nogle i weekenden men hullerne er bare boret i et lidt tilfældigt mønster på den nederste del af røret hvor bakken står.

20180310_190713.jpg
Det virker som en simpel løsning icon_cheesygrin.gif

Jeg har faktisk selv overvejet den løsning til den eksterne snegl (fra udendørs silo). Fedt at det virker!
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Indlæg af Torpet »

Som svar på dit spørgsmål om et plastrør i sneglen, så er det blot et elektrikerrør sat ind i midten af den fleksible snegl, Den er fungerer fint med normale, måske lidt små, træpiller, hvor den kan give en mere jævn dosering (flow). Men jeg har dog taget min ud, da mine piller i år er lidt længere og hårde og det gav problemer. Alt kørte meget bedre derefter — uden et plastrør. Altså må du selv eksperimentere dig frem til hvad der virker best for dit fyr.
Plastrør i snegl.jpeg
Huller i sneglen, som kan nedsætte smuld i herden virker rigtig godt, så det har jeg altid brugt og ikke haft nogle problemer med smuld. Her er to billeder, eet som viser et ret stort antal huller og så et andet billede, som viser lidt færre huller og er altså det jeg bruger. Jeg tror ikke det betyder ret megt hvordan eller hvor mange huller man benytter, bare der er nogle huller til eller hvis der er en sending træpiller, der har lidt mere smuld i sig.
Snegl huller.jpg
Smuld fad.jpg
Mvh
Jens

http://stokercloud.dk/dev/torpet.html
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 05 mar 2019 10:53 Som svar på dit spørgsmål om et plastrør i sneglen, så er det blot et elektrikerrør sat ind i midten af den fleksible snegl, Den er fungerer fint med normale, måske lidt små, træpiller, hvor den kan give en mere jævn dosering (flow). Men jeg har dog taget min ud, da mine piller i år er lidt længere og hårde og det gav problemer. Alt kørte meget bedre derefter — uden et plastrør. Altså må du selv eksperimentere dig frem til hvad der virker best for dit fyr.
Plastrør i snegl.jpeg
Huller i sneglen, som kan nedsætte smuld i herden virker rigtig godt, så det har jeg altid brugt og ikke haft nogle problemer med smuld. Her er to billeder, eet som viser et ret stort antal huller og så et andet billede, som viser lidt færre huller og er altså det jeg bruger. Jeg tror ikke det betyder ret megt hvordan eller hvor mange huller man benytter, bare der er nogle huller til eller hvis der er en sending træpiller, der har lidt mere smuld i sig.
Snegl huller.jpg
Smuld fad.jpg

Mvh
Jens

http://stokercloud.dk/dev/torpet.html
Det øverste foto af huller i snegl rør er vist min snegl.Kan kende det på den blå kile. 😊
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
13
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Indlæg af Torpet »

Det kan det da nemt være — man kender en mand på hans snegl? :) — jeg husker ikke hvor jeg har billedet fra, jeg snupper gerne billeder til mit arkiv, når jeg ser noget jeg syntes er smart og fint lavet. Det var flot lavet. Gør det samme med gode svar på spørgsmål.

Tilbage til "Scotte Pillefyr"