Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

thermik skrev: 26 mar 2019 17:30 Anlægget er vel ikke kommet til gratis? ellers vil jeg også gratis gerne have et solcelle anlæg med gratis 4000 kwh strøm
Ingen folk regner med investeringer idag. kun løbende udgifter...

Man kunne køre i Ferrari til 4 Millioner, og folk ville spørge hvad kører den på literen :) De folk læser ikke FDM og taler snitværdier på ens kilometer om året og TCO i den tid man har det.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

thermik skrev: 26 mar 2019 17:30 Anlægget er vel ikke kommet til gratis? ellers vil jeg også gratis gerne have et solcelle anlæg med gratis 4000 kwh strøm

Hvordan ser det ud med afregningen nu her netto måler ordningen er ophørt har du så gratis strøm når solen ikke skinner ?
Nu er anlægget næsten 9 år gammelt og har tjent sig ind. Nettoordningen er ikke ophørt endnu for mit vedkommene og kan vi blive enig om at mit anlæg laver ca 4000kwh uanset hvilken ordning den er på ? Selvom det ryger over på den anden afregnings model, så bliver det ikke den store forskel når året er omme. Ifølge en beregner som de har lagt ud, så vil jeg miste knap 400kr om året. Om det så holder stik, kan jeg ikke svare dig på før vi ryger af nuværende ordning.
pendec

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 26 mar 2019 17:48 Nu er anlægget næsten 9 år gammelt og har tjent sig ind. Nettoordningen er ikke ophørt endnu for mit vedkommene og kan vi blive enig om at mit anlæg laver ca 4000kwh uanset hvilken ordning den er på ? Selvom det ryger over på den anden afregnings model, så bliver det ikke den store forskel når året er omme. Ifølge en beregner som de har lagt ud, så vil jeg miste knap 400kr om året. Om det så holder stik, kan jeg ikke svare dig på før vi ryger af nuværende ordning.
Nu synes jeg vi skal være fair og ikke grave for meget i solceller i denne tråd men en ting er sikkert, du afregner ikke på en opsparing på elprisen, kun på afgifterne som igen skal udregnes imod forbrug og køber du mere end du producerer, så er det vel først der afgiften sænkes over 4000kWh og ikke fra dag 1, som du afregnes for kvt.mæssigt.

Men nok om den del, idag så sparer du helt klart meget men tror din beregning på 80øre i rabat, ændres på time baseret afregning.
kreller
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af kreller »

Som det er nu, så trækkes mit sol el fra de første 4000kwh som er til normalpris og da jeg laver alle 4000kwh skal jeg ikke betale normalpris for mit el.
Når jeg ryger af nettoordningen kan jeg ikke svare på, hvordan det går op. Det vil tiden vise.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

Økonomisk ville eksempel på 5200 kWh årlig på varmepumpe koste mig 9300 kr, ikke 7300 kr.
Så passer ikke helt for alle, i linket eksempel tidligere indlæg med Årlig udgift varmepumpe: 7.300 kr. for at opvarme et typisk parcelhus på 130 m2 med et forbrug på 5.200 kWh årligt (2019-priser). Det kræver jo, at man minimum bruger 4000 kWh i forvejen, eller har solceller. Det glemmer de lige og skrive, eller og gøre opmærksom på dette. Det er trods alt ikke alle der ligger så højt i el forbrug. På en eller anden tidspunkt, vil hjælpe prisen (kunstig pris) på el til varmepumpe bortfalde, så går prisen fra 1,50 kr til cirka 2,20 - 2,30 kr. pr. kWh.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Mange gode indlæg her men bemærk lige et svar fra "Bolius".
Det er en gammel genbrugt artikel delvis opdateret - Så jeg vil nærmere kalde det dårlig journalstik der forvirrer mere end oplyser.
Screenshot 2019-03-26 18.34.51.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
kreller
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af kreller »

Bor man alene eller 2 uden børn, så er 4000kwh meget før man får reduceret el. Selvfølgelig er der nogen der ikke tænker på at spare på strømmen og sikkert rammer de 4000kwh hurtigt. Et akvarium sutter også gevaldigt på stikkontakten.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

Lintz skrev: 26 mar 2019 18:38 Mange gode indlæg her men bemærk lige et svar fra "Bolius".
Det er en gammel genbrugt artikel delvis opdateret - Så jeg vil nærmere kalde det dårlig journalstik der forvirrer mere end oplyser.

Screenshot 2019-03-26 18.34.51.png
Godt set :great:, det havde jeg slet ikke lagt mærke til...
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 26 mar 2019 17:45 Ingen folk regner med investeringer idag. kun løbende udgifter...

Man kunne køre i Ferrari til 4 Millioner, og folk ville spørge hvad kører den på literen :) De folk læser ikke FDM og taler snitværdier på ens kilometer om året og TCO i den tid man har det.
Har været hjemmefra hele dagen. Og hvor er det skønt at være hjemme og se, der er fuld gang i debatten.
Citat " ingen folk regner med investeringen"
Indregner pillebruger deres fyr investering? Fjernvarme og naturgas brugere mf, indregner de investeringen? Som noget der absolut skal tjene sig selv hjem?
Nej, og hvorfor ikke. Vi skal alle have varme i hytten. Det er kun vores luksus gen der bestemmer, hvor meget vi vil ofre af tid og slæben for at kunne holde varme.
Nogen vil gerne save kløve, og slæbe sække med træpiller, stå på hovedet i fyret, fordi de synes, det er det optimale for dem. Helt ok så langt.

Orker man efter mange år ikke at stå på hovedet i fyret - slæbe piller, eller hvad nu man gør. Så bruger man lidt mønter for at pleje sit velvære.
Tilmed så koster en top pro VP ikke mere, end et godt pillefyr gør.
For vores vedkommende er vi fuldstændig ligeglad med, om kassen derude tjener sig selv hjem.
Vigtigst for os med investeringen var, at den til fulde opfylder det ønske vi havde til ny varmekilde. Ønsket var, at det skulle være noget der 100% passede sig selv.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

lamborg skrev: 26 mar 2019 17:31 Om man bruger et par tusinde mere eller mindre om året i varme er da TOTALT ligegyldig FULEKNEPPERI . Hvis det er småpenge der vælter læsset eller man er så pege at man kan skrælle en appelsin i lommen for ikke at dele med andre så er det sgu godt man er død når de efterladte får regningen fra bedemanden . I lever sgu da kun en gang så hold da op med alt det vrøvl omkring små penge
Du chokerer. icon_cheesygrin.gif
Du har et humoristisk gen.
Troede du gik rundt og var evig og altid på tværs af alt :lol:
Havde nær skvattet ned af stolen, over din bemærkning om at skrælle en appelsin i lommen - det varer nok lidt inden latteren lægger sig :great:

Tilbage til "Varmepumper"