Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec »

Dinsol skrev: 18 okt 2020 11:18 Rekordhøjt elbilsalg mens politikerne diskuterer afgifter
https://www.bilimp.dk/Nyhed?id=8176
Man kan overraskes over at sep. 2020, for plugin hybrider, har Ford Kuga i toppen med 221 solgte.

Ved godt der er leveringstid på dem, og nu, hvor de slet ikke leverer, er det så endnu værre men i sep.2020 var problemet med brand allerede der, så det er satme gode sælgere hos Ford forhandlere når de kan sælge en bil, som ikke kan oplades og muligvis kan gå i brand ved dette.
Ford kan ikke engang sælge fabriksklare biler de har købt hjem og leverer 5 dage efter man har skrevet under, så igen, fantastisk de ligger øverst.

Og jo, jeg ejer en kuga :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

BWJ skrev: 18 okt 2020 11:20 https://www.motormagasinet.dk/article/v ... let_i_2020 :wink:

Edit: Solen skinnede først :lol:

Ifølge denne artikel - Er det så pga covid at elbilsalget er steget eller .......

Gad vide om en HEV og PHEV indgår i statistikken som "Elbil"
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 18 okt 2020 11:37 Ifølge denne artikel - Er det så pga covid at elbilsalget er steget eller .......

Gad vide om en HEV og PHEV indgår i statistikken som "Elbil"
Det gør det, for de skriver "el og hybrid biler" :)
Mens salget af benzin- og dieselbiler er faldet med 31 pct. er salget af el- og hybridbiler steget med 92 pct i de første seks måneder af året, viser en opgørelse fra Danske Bank ifølge mediet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 18 okt 2020 11:40 Det gør det, for de skriver "el og hybrid biler" :)
Hov - Jeg var vist lige for hurtig til at skæmme artiklen igennem.

Men så kan jeg godt forstå salget stiger.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Med fare for at blive kritiseret for at linke til gamle artikler
https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... f-hybrider
Fra 21 juli

Så pynter det på elbils statistikken at plugin hybridbiler sælges i store antal

Sakset fra linket
Plugin-hybrider har fået gevaldig vind i sejlene. Syv måneder inde i året står de for næsten syv procent af det samlede personbilsalg – godt skubbet på vej af en andel på hele 13 procent i juli. 7.000 opladningshybrider har fået plader på i år.

Sakset fra linket
Elbiler gør det også godt i år og går frem, men har en dårlig måned i juli.

Samlet set overhales de markant af hybriderne. De rene elbiler stod for blot 2,6 procent af salget i juli. For hele året er andelen 3,9 procent

Så det beror jo på hvordan man anskuer det
Er en Plugin hybrid en "rigtig" elbil, nogle vil mene nej, andre, mig selv inklusive vil ja, under visse omstændigheder beroende på ens kørselsmønster
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Indlæg af BWJ »

Så venter bare den største overraskelse af alle:
Når nu regeringen står på hovedet for at alle skal købe elbiler, og i særdeleshed varmepumper, mon så en klogeåge også har sat sig ned og gennemtænkt den potentielle destruktive ekstra belastning der kommer på det gamle elnet, der ligger mange steder.
Og hvor er alle de ekstra ladestandere folk har brug for ??
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

BWJ skrev: 18 okt 2020 11:55 Så venter bare den største overraskelse af alle:
Når nu regeringen står på hovedet for at alle skal købe elbiler, og i særdeleshed varmepumper, mon så en klogeåge også har sat sig ned og gennemtænkt den potentielle destruktive ekstra belastning der kommer på det gamle elnet, der ligger mange steder.
Lige præcis

Når der ikke bliver gjort nok ved infrastrukturen, så lægger det en dæmper på mulighederne

Og når ladestandere ude i landet bliver opstillet af, og er drevet og styret af private firmaer der ikke nødvendigvis har interesse i den grønne omstilling, men blot har fundet et ben at gnave på, ja så går det langsomt

Og at det kræver medlemskaber ved alle udbyderne er også en god indikator for at de er der for pengenes skyld, ikke for miljø og den grønne omstilling skyld.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
13
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange

Indlæg af Dinsol »

Du får bare et nyt gebyr fra dit elselskab
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 18 okt 2020 11:48 Så det beror jo på hvordan man anskuer det
Er en Plugin hybrid en "rigtig" elbil, nogle vil mene nej, andre, mig selv inklusive vil ja, under visse omstændigheder beroende på ens kørselsmønster
Det må være enkelt at vurdere, taler man elbil, så kører den ikke på fossile brændstoffer :) , så derfor hybrid er ikke ren el, eller gammeldags ren brændstof sluger. Det er vel ligesom der er hybrid indenfor dyr, de er ikke 100% a eller b.
BWJ skrev: 18 okt 2020 11:55 Og hvor er alle de ekstra ladestandere folk har brug for ??
Dem sætter folk selv op, og så finder man en dele ordning, så når du får besøg , så afregner de direkte med dig. Der er allerede en ordning som ligner men jeg har ikke sat mig ind hvordan folk kan lade hos mig uden jeg betaler 100%.

Når du ser på dette kort: https://www.plugshare.com/
så er det nok slet ikke så svært at planlægge at køre efter dem, præcis som der er langt imellem tankstationer på motorvejen.
Problemet er stadig, ladetiden, og så meget frokost eller tissepausen har man altså ikke behov for. (tror jeg) det virker dog, flere kører jo rundt i europa på ferie i dem.
pendec

Indlæg af pendec »

Hov, jeg glemte da strøm.
Lolland-falster har masser af strøm, vi kan bare ikke komme af med det, så de slukker vindmøller og cutter cabler til solceller, så strømmen skal bruges lokalt hernede, og der håber jeg vi begynder at mærke afgifter falde som strøm priser bliver lavere, præcis som øst og vest har forskellige priser, så må lolland gerne fjerne 75 øre, bare fordi vi kan..

Tilbage til "Bil, MC og Motor"