Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 18 okt 2020 16:58 Er det ikke sådan at benzinmotoren er i drift, hvis der mangler varme i kabinen, eller der er mange elforbrugende ting i brug (Sæde/bagrude varme,mm) ?
Lige hvordan Hybrid version fungerer vil jeg ikke helt ligge mig fast på men skal nok komme med en opdatering når vi får vores.
Dette gælder så selvfølgelig kun for Hyundai da det måske ikke er ens fra mærke til mærke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 18 okt 2020 16:58 Er det ikke sådan at benzinmotoren er i drift, hvis der mangler varme i kabinen, eller der er mange elforbrugende ting i brug (Sæde/bagrude varme,mm) ?
Glem ikke der er 2 el batterier, og tilsyneladende har nogle fabrikanter, så kun taget 12v i brug til nogle funktioner, som at starte bilen i min, der hjælper det 14.4kW batteri ikke. Så når du nævner sæde og kabine opvarmning, så har jeg dog forstået at man kan oplade sin bil, og udnytte den opladning mens kabinen opvarmes og ikke trækker på batteri. Så noget er 12v trukket , noget er på eldelen til kørsel.

Jeg kan varme min op remote, på rat og aircon, og sæder, som jeg har læst det men håber ikke jeg skal bruge det, for så kommer der nok også en masse sne, og det gider jeg ikke. Så smart men ikke noget jeg absolut ser frem til at bruge.

Så, løber mit 12v batteri tom for strøm, så skal det jumpstartes som gamle biler :shock: for at jeg kan køre.
Lintz skrev: 18 okt 2020 17:00 Lige hvordan Hybrid version fungerer vil jeg ikke helt ligge mig fast på men skal nok komme med en opdatering når vi får vores.
Dette gælder så selvfølgelig kun for Hyundai da det måske ikke er ens fra mærke til mærke.
Ved du præcis hvor stort dit batteri er? Jeg tænker, der ikke er meget strøm på, hvis motoren skal oplade det, og det nok kun er en hjælpe funktion og ikke til decideret el kørsel og andre bilfunktioner som varme.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 18 okt 2020 17:57
Ved du præcis hvor stort dit batteri er? Jeg tænker, der ikke er meget strøm på, hvis motoren skal oplade det, og det nok kun er en hjælpe funktion og ikke til decideret el kørsel og andre bilfunktioner som varme.
Capture.PNG
Husk nu på at det står vel ikke nogen steder at det er et 12 volts batteri som er med til at drive bilen.
Jeg vil gætte på måske 36 eller 48 volt.
Men kan så se at du skriver 14,4 v for Forden - Ved du om det er "normalen" for de forskellige bilmærker ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Lintz skrev: 18 okt 2020 18:13 Capture.PNG

Husk nu på at det står vel ikke nogen steder at det er et 12 volts batteri som er med til at drive bilen.
Jeg vil gætte på måske 36 eller 48 volt.
Men kan så se at du skriver 14,4 v for Forden - Ved du om det er "normalen" for de forskellige bilmærker ?
Fandt lige dette på en FDM-side.

Konsulter instruktionsbogen eller dit værksted for informationer vedrørende vedligeholdelsesladning af 12 Volt-batteriet.

Derudover er der et 48-400 Volt-batteri til bilens hybridkomponenter - dette batteri kaldes ofte hybridbatteri eller højvoltsbatteri.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 18 okt 2020 18:21 Fandt lige dette på en FDM-side.

Konsulter instruktionsbogen eller dit værksted for informationer vedrørende vedligeholdelsesladning af 12 Volt-batteriet.

Derudover er der et 48-400 Volt-batteri til bilens hybridkomponenter - dette batteri kaldes ofte hybridbatteri eller højvoltsbatteri.
der står batterikapacitet 1,56kW , der har Ford Kuga 14,4kW , der er det jeg tænker du nok ikke starter og kører meget på 1kW der.
hvis det altså fysisk kan bruges som ren el kørsel.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 18 okt 2020 18:28 der står batterikapacitet 1,56kW , der har Ford Kuga 14,4kW , der er det jeg tænker du nok ikke starter og kører meget på 1kW der.
hvis det altså fysisk kan bruges som ren el kørsel.
Skal nok give en update efter næste weekend. :)
Men du har ret - Jeg kører nok ikke ned til Pillemadsen efter piller på rent el icon_cheesygrin.gif

Spørgsmålet er nok bare om jeg har et rent "El-køre-program" Vi får se.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Lintz skrev: 18 okt 2020 18:21 Fandt lige dette på en FDM-side.

I får lige linket dertil.
Megen info deri.

https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybri ... gin-hybrid
pendec

Indlæg af pendec »

Nå,
det lyder til at Ford,BMW og Hyundai deler batteri fabrikant. Og man mener det er en fejl i batterierne, som gør vi ikke må oplade.

Så gætter jeg rigtig, så skal de batterier ud og ind med nye, som nok koster 50-100.000 , har læst Tesla tager 50.000+ for et batteriskifte hvis det skulle ske.

Så det trækker måske bare ud, fordi så mange biler skal have nye batterier eller muligt en fejl i alle batterier ordnet, og fabrikanten måske er uenig, som koster en formue at gøre. OG måske derfor at Ford mener de kan bygge nye Ford Kuga 2021 modeller, fordi det batteri ikke sidder i nye modeller.

Så rigtig spændende.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Smart El Smart. Eller knap så smart en Smart.......

pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 22 okt 2020 19:18 Smart El Smart. Eller knap så smart en Smart.......

Selvom jeg godt kan lide plads og større biler, så synes jeg da denne ser fin ud, den kan da ikke blive dyr i DK.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"