Jeg har her i foråret købt en KL Combi 25Kw stoker hos VVS-Eksperten i Esbjerg
Den blev monteret i løbet af sommeren og nu skal jeg så til at starte den op.
Vi har selvfølgelig tidligere haft den igang, men den var ikke til at indstille da der ikke var noget forbrug på anlæget.
Men sagens kerne er at splitten som trækker sneglen med rundt knækkede allerede første gang jeg hældte piller på.
Herefter tømte jeg hele beholderen igen og rensede alle pillerne ud af sneglen. Så hældte jeg hvad der svarer til ca 20 liter piller i beholderen
og startede forfra. Herefter kørte den piller ind som den skulle.
Nu vil jeg så til at starte den op igen da der er ved at være ret koldt i huset. Jeg startede med at hælde flere piller i beholderen og da jeg begyndte at køre pillerne ind knækkede splitten igen. Så gjorde jeg det samme som sidst, men splitten knækkede igen (Der er overhovedet ingen slagger i herden da anlægget jo kun har kørt 1 gang i ca. 4 timer), jeg bruger 8mm træpiller og det burden den jo kunne klare.
Et andet spørgsmål som presser sig på og som måske hænger sammen med problemet ovenover er:
Jeg har først lige fundet ud af at den pillebeholder som VVS-Eksperten har leveret ikke er på de 280 Liter som de reklamere med og som jeg troede jeg købte,
men derimod kun på ca 180 liter, altså 100 liter mindre.
Jeg har snakket med dem i esbjerg, men de er ikke ret hjælpsomme når først de har solgt anlægget, standard svaret dernede er: "Det ved jeg ikke noget om"
Det eneste han kunne sige er at beholderens størrelse afhænger af hver enkelt produktion. Dvs at beholder størrelsen burde variere på alle KL'er . Så vil jeg mene at det er forkeret at reklamere med de 280 liter. Nå, men min egen teori er at det måske er en helt forkert beholder med en forkert snegl. Den ene gang jeg havde den startet blev vi nødt til at sætte den til at køre piller ind i op til 50sek med en hviletid på kun 10sek for at pillerne ikke skulle brænde tilbage i herden. Disse indstillinger afviger jo ret meget fra de indstillinger som manualen selv foreslår.
Jeg ved ikke så meget om pillefyr, men jeg havde en til at hælpe ved første opstart som har stor erfaring med muldvarpe brændere.
Jeg vil blive meget glad hvis der er nogen som kan komme med ideer til hvad der muligvis er galt og hvad jeg kan gøre.
MVH
KEC