Så er det der igen - glanssod

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nksdk
Stoker V
Stoker V
7
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Så er det der igen - glanssod

Indlæg af nksdk »

Hej alle

Efterhånden får man samlet lidt viden op herinde, og det er da heller ikke første gang, jeg stiller spørgsmål til fænomenet glanssod.

Jeg døjede tidligere meget med det, men med kyndig assistance her i forum, har jeg lært en del om, at alle pakninger skal være tætte, der skal være tilgang af frisk luft i fyrrummet, korrekt af afvejning af piller og indstilling af brænder, osv osv

Disse ting har jeg styr på:

Pilleafvejning foretaget 3 gange i løbet af en uge - hver gang afvejet 4 gange for at få et resultat, jeg kunne stole på.
Brænder indstillet - hverken doven eller hidsig flamme
Når kedlen er blevet varm, er ingen røg at se fra skorstenen
Asken fin i farven og ingen sorte piller i skuffen
Alle pakninger i låger og lemme skiftet. Også pakningen omkring brænderen er skiftet, så det hele er tæt.
Friskluft-indtag åbent.

Jeg føler mig lidt som en ludobrik, som bliver slået hjem uanset hvor langt, jeg er kommet - jeg ryger tilbage til start hver gang, og start = glanssod.

Det er ikke fordi, det er fuldstændig vildt, men midt på dagen og sidst på aftenen, hvor fyret får lov at være slukket, kan jeg hver gang skrabe et fint skinnende lag af kedlens inderside.

Jeg har tidligere døjet med glanssod også i retarder-rummet, men det er åbenbart kommet ud over, for det er ikke det store problem. Den glanssod, jeg oplever nu, fjerner jeg minimum en gang i døgnet, for jeg ved af erfaring, hvor lang tid det kan tage med ukrudtsbrænder og skraber, hvis det først bliver rigtig slemt.

Mit spørgsmål er ret ligetil:

Hvad kan det være, som jeg overser i forbindelse med dannelsen af glanssod? Hvad mangler jeg at gøre for at forebygge det?

Hvad er der tilbage at forske i - piller eller pillesmuld, kan det være årsagen?

På forhånd tak for hjælp endnu en gang

nksdk
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Re: Så er det der igen - glanssod

Indlæg af thy »

nksdk skrev: 06 feb 2021 23:30 Hej alle

Efterhånden får man samlet lidt viden op herinde, og det er da heller ikke første gang, jeg stiller spørgsmål til fænomenet glanssod.

Jeg døjede tidligere meget med det, men med kyndig assistance her i forum, har jeg lært en del om, at alle pakninger skal være tætte, der skal være tilgang af frisk luft i fyrrummet, korrekt af afvejning af piller og indstilling af brænder, osv osv

Pilleafvejning foretaget 3 gange i løbet af en uge - hver gang afvejet 4 gange for at få et resultat, jeg kunne stole på.
Alle pakninger i låger og lemme skiftet. Også pakningen omkring brænderen er skiftet, så det hele er tæt.
Friskluft-indtag åbent.

Jeg føler mig lidt som en ludobrik, som bliver slået hjem uanset hvor langt, jeg er kommet - jeg ryger tilbage til start hver gang, og start = glanssod.

Det er ikke fordi, det er fuldstændig vildt, men midt på dagen og sidst på aftenen, hvor fyret får lov at være slukket, kan jeg hver gang skrabe et fint skinnende lag af kedlens inderside.

Jeg har tidligere døjet med glanssod også i retarder-rummet, men det er åbenbart kommet ud over, for det er ikke det store problem. Den glanssod, jeg oplever nu, fjerner jeg minimum en gang i døgnet, for jeg ved af erfaring, hvor lang tid det kan tage med ukrudtsbrænder og skraber, hvis det først bliver rigtig slemt.

Hvad kan det være, som jeg overser i forbindelse med dannelsen af glanssod? Hvad mangler jeg at gøre for at forebygge det?

Hvad er der tilbage at forske i - piller eller pillesmuld, kan det være årsagen?

nksdk
hvorfor slukker du den?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
nksdk
Stoker V
Stoker V
7

Indlæg af nksdk »

Det er såmænd bare fordi, vi i et A2015-hus ikke kan aftage al den varme, den genererer - slukker jeg den ikke, gør den det selv ret tit, og så giver det ekstra eltændinger.

Jeg ville faktisk helst, at det kunne køre 50+ i effekt hele tiden, mens det kører, da det jo brænder noget af soden af.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
18
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 105 gange
Blevet takket: 292 gange

Indlæg af thy »

nksdk skrev: 07 feb 2021 00:04 Det er såmænd bare fordi, vi i et A2015-hus ikke kan aftage al den varme, den genererer - slukker jeg den ikke, gør den det selv ret tit, og så giver det ekstra eltændinger.

Jeg ville faktisk helst, at det kunne køre 50+ i effekt hele tiden, mens det kører, da det jo brænder noget af soden af.
jamen det kan den da stilles til..men her kommer der nok en og fortæller hvordan det gøres
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Indlæg af MichaelK »

Når fyret slukkes, bliver hedefladerne i brændkammeret vel så kolde, at der
kan dannes kondens på dem? Fugt og aske kunne vel være en muligt opskrift
på glanssod?

En anden mulighed er vel, at fyret står meget af tiden på meget lav ydelse?
En lav driftstemperatur, kan vel også give glanssod?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Hvad er det for en brænder/Styring/kedel du har.
Det lyder underligt hvis huset ikke kan aftage varmen på den koldeste vinter i 4 år
Virker din shunt
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Indlæg af pille bruger »

nksdk skrev: 06 feb 2021 23:30 Hej alle

Friskluft-indtag åbent.

nksdk
Du har helt misforstået det med røg op af skorstenen.
Det er røg i fyrboksen du skal se efter.
Kort kig, ellers kommer der friskluft gennem lugen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
nksdk
Stoker V
Stoker V
7

Indlæg af nksdk »

Hej alle og tak for gode input

Fyret er BS 10 kWh. Der er heller ikke røg i fyrboksen - det ser ud, som manualerne siger: Tæt på at ryge, men gør det ikke. Faktisk kunne filmen på YouTube nok være optaget i min kedel :-)

Jeg kan godt sige min. ydelse på 50%, men så stopper det endnu oftere pga temperatur opnået.

Shunten er masseret og kontrolleret, og returen holder også shuntens indstilling.

Jeg tænker at bede en vvs'er komme forbi og få ham til at kigge rørføring grundigt igennem og teste det, der testes kan. Så kan jeg derefter måske supplere med yderligere info i tråden.

/nksdk
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

nksdk skrev: 07 feb 2021 08:55 Hej alle og tak for gode input

Jeg kan godt sige min. ydelse på 50%, men så stopper det endnu oftere pga temperatur opnået.

/nksdk
Hvorfor er din min ydelse ikke 10 % (eller 20%) ?
En Black star kan snildt komme under 2 KW i min ydelse, det må huset da kunne forbruge på denne tid af året
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Glanssod kommer af sod og fugt. Så forbrændingen skal skal måske have en anelse mere luft eller shunten skal lidt op i temperatur. Eller begge dele.

Teoretisk kan de jo også være returen der ikke bliver hurtig nok varm i opstarten. (kan være fordi din gulvvarme suger på fremløbet?). Så den kan du jo holde øje med i opstarten eller give kedelpumpen et los i røven.
Mvh. Sophus

Tilbage til "Woody Pillefyr"