Jeg syntes det er lidt for overfladisk det der står i den test
https://www.greenncap.com/
Og som FDM kommenterer på
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-02-n ... id-groenne
Der vurderes (som jeg læser det) ikke på væsentlige faktorer
Automatgear/manuelt gear
Bagagerum størrelse
Kabinestørrelse
Anhængervægt
2 hjulstræk eller 4 hjulstræk
Blot at en given bil er mere grøn end en anden bil, der er en helt anden type/størrelse.
Selv den dyreste Mercedes 4*4 med de fineste teknologier har svært ved at konkurrere på grønt aftryk mod min kones meget simple Peugeot 108 der går over 20 km/l.
Så når man blander æbler og bananer bliver det en ulige kamp.
Rundt omkring el-bilen
-
- Redaktør
- 16
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 468 gange
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Re: Rundt omkring el-bilen
Ja. Din den får nogle hugJohn Skov Jensen skrev: 01 mar 2021 14:33
Og som FDM kommenterer på
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-02-n ... id-groenne

En gang imellem tror jeg bare at man skal trække lidt på skuldrene af alle de "kloge" hoveder som udtaler sig.
Så længe man er tilfreds med det man har så må det være godt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XVII
- 13
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
Nu er dette en frygtelig lang tråd så det kan være nogen har skrevet om men jeg var snakkede med et familiemedlem i lørdags som har talt med flere der var godt utilfredse med deres hybridbiler .
På el gik det fint men på benzin var økonomien dårlig fordi den er så tung og den var også meget sløv i træk . Det var flere forskellige der havde snakket om det så jeg ved intet omkring mærke og model. Men er det også en oplevelse blandt hybrid folket herinde ?
På el gik det fint men på benzin var økonomien dårlig fordi den er så tung og den var også meget sløv i træk . Det var flere forskellige der havde snakket om det så jeg ved intet omkring mærke og model. Men er det også en oplevelse blandt hybrid folket herinde ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Jeg kan kun svare for en HEV bil - Tror dit spørgsmål går mere på PHEV bilerne hvor man kan vælge køreprogrammer.lamborg skrev: 01 mar 2021 16:43 Nu er dette en frygtelig lang tråd så det kan være nogen har skrevet om men jeg var snakkede med et familiemedlem i lørdags som har talt med flere der var godt utilfredse med deres hybridbiler .
Men som sagt så går vores Kona Hybrid sådan set lige nøjagtig det som WLTP normen lover - Altså 20 km/l. Men som sagt - Jeg har ingen indflydelse på opladningen og kan ikke køre batteriet tomt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Du har helt ret, min kunne nok også gøre det efter på ren brændstof.lamborg skrev: 01 mar 2021 16:43 På el gik det fint men på benzin var økonomien dårlig fordi den er så tung og den var også meget sløv i træk . Det var flere forskellige der havde snakket om det så jeg ved intet omkring mærke og model. Men er det også en oplevelse blandt hybrid folket herinde ?
Uden hjælp fra mixet mellem batteri opladning under kørsel og benzin, så kunne jeg ende på 10km/l, det er rigtig ringe men matcher nok en bil på 1800kg+
Så er der lige et men herfra, når jeg kører i mixed mode, så har den i sommers klaret 20km/ltr (rundt) og nu 15km/ltr i 0 grader (og opvarmet). Fra -4 grader og kold, får jeg ingen batteri hjælp de første 8-10km's kørsel.
Så dem du har hørt fra, har nok oplevet en ren benzin sluger, og jeg har selv lige lært min "sport" profil at kende på min Kuga, ingen regenerativ opladning, og ren fart djævel , så meget min hk kan, den er følsom på speeder men sluger brændstof!
og igen, meget dyr at køre i, så den profil er ren leg.
Havde Ford ikke lavet de forskellige køre profiler og opladning vs brændstof kørsel, så ville jeg nok være ret negativ.
Jeg må dog sige, at i forhold til min Kuga Ecoboost 1.5 150hk, så er denne PHEV meget mere SNAP i hastighed og batteri træk alene, føles som en hypercar

Så jeg kender ikke til sløv i træk.
Forestil dig en chihuahua som gør og brøler som en løve men løve er den ikke

edit: Jeg har jo haft fejl på batteri, så siden august kørt som Lintz , altså en HEV bil, uden opladning eksternt, men med 200kg mervægt, og nytteløs vægt, når den ikke kunne oplades men klarede næsten 20km/l.
-
- Redaktør
- 16
Det givwr vel sig selv at man skal oplade en plug-in hybrid. Og at en phev der passer til dit kørselsmønster giver bedst økonomilamborg skrev: 01 mar 2021 16:43 Nu er dette en frygtelig lang tråd så det kan være nogen har skrevet om men jeg var snakkede med et familiemedlem i lørdags som har talt med flere der var godt utilfredse med deres hybridbiler .
Min egen phev er klart billigst at drifte på batteri, det giver næsten sig selv
Så hvis ens kørselsmønster gør at man kører meget på benzin, så koster det mere
Men har man ikke sat sig ind i tingene inden køb, ja så kan man jo komme til at købe det forkerte til ens behov
For mit eget vedkommende så kan jeg køre til og fra arbejde på en opladning, også da der var rigtigt koldt
Og den kan gøre det på el, ingen start af benzinmotoren.
Min tidligere bil, en Grand vitara aut, leverede 9,1 i snit, og en frisk motorvejstur med 130 gav mellem 7 og 8 km/l. Så når den nye giver 13 km/l ved 130 på motorvejen ja så er jeg er godt tilfreds.
Og 224hk mod 140
Jeg har ikke hældt benzin på siden 11-02, og der er 3/4 tank tilbage
Ville jeg hellere have haft en ren elbil, ja uden tvivl hvis den fandtes, men det gør den ikke med de krav jeg stiller
Ingen ladetidsspild, dvs lang rækkevidde
1500kg på krogen
4x4
Automatgear
320k
John Skov Jensen skrev: 01 mar 2021 17:11 Jeg har ikke hældt benzin på siden 11-02, og der er 3/4 tank tilbage

Senest rettet af pendec 01 mar 2021 17:28, rettet i alt 2 gange.
-
- Redaktør
- 16
Det valgte jeg ikke at kommentere på i første omgang, for det var ikke relevant for min holdning i forhold til “testen’ som er at man skal sammenligne biler af samme typer/størrelser/evner for det giver mening. Det andet er ikke seriøst, men bevist farvning af det resultat man ønsker sig at vise fremLintz skrev: 01 mar 2021 16:38
Ja. Din den får nogle hug![]()
En gang imellem tror jeg bare at man skal trække lidt på skuldrene af alle de "kloge" hoveder som udtaler sig.
Så længe man er tilfreds med det man har så må det være godt.
Og jeg er godt tilfreds :-)
Som de skriver, den er tung
Ja da, der de fleste 4x4 der må trække mere end en HN trailer
Om 10 år ser det nok anderledes ud, men man kan ikke vente på udviklingen, skal da have en bil når behovet er der.
Og linjen går mod grønnere biler, og hvad der netop er mest grønt for den enkelte, ja det er op til det behov og de krav man har
-
- Redaktør
- 16
Men har nu 2300kr på et benzin kort, som jeg gerne vil "mis"bruge.
Jeg er ved at tro du vil elske Hyundai IONIQ 5John Skov Jensen skrev: 01 mar 2021 17:11 Ville jeg hellere have haft en ren elbil, ja uden tvivl hvis den fandtes, men det gør den ikke med de krav jeg stiller
Ingen ladetidsspild, dvs lang rækkevidde
1500kg på krogen
4x4
Automatgear
320k
1600kg, aut.gear, pris ukendt dog, 4x4
Mere her: https://www.bnh.no/hyundai-ioniq-5/
Øv, 'Norge har altid bilerne først i norden???