Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Der sker altså noget på elbilsmarkedet;

Først kom ID3, og folk syntes at den var relativt billig, velkørende, men lidt støjende, og ikke så pænt bygget.
Men når Vw først fik styr på softwaren, så skulle det nok blive et hit, og hvis man valgte en Golf frem for en ID3, så var man en klovn.
3 md efter kommer ID4.
Folk siger at der er langt bedre plads end i ID3. Den er pænere (men ikke pænt) bygget, mere velkørende, og koster nærmest det samme som ID3.
Hvorfor det ikke længere giver mening at købe en ID3.

2 md efter kommer Skoda Enya, der er pænere bygget end ID4. Og er en meget flottere, og mere støjsvag bil end ID4.
Den har samtidigt mere udstyr, og koster det samme som ID4.
Hvorfor ID4 er forældet/for dyr.

I videoen siger de; At de 400.000 en Skoda Enya (i den model man vil have (82 KWh batteri/204 hk) Koster. Det er for meget. Da den nye Ioniq 5, spækket med udstyr, hurtigladning, og fedt design. Kun koster 340.000 kr / 60.000 mindre (73 KWh batteri/217 hk).
Så Skodaen vil også være forældet efter nogle måneder
Det er altså 3 Vw biler, der er udkonkurreret på 6 md, hovedsageligt af sig selv....

Nå Tesla 3 bliver 50,000 billigere i Norge/Sverige (Og nok også Danmark ?), Så skyldtes det at Tesla forsøger at tilpasse prisen til det aktuelle markedsniveau
(Den nye Polestar/Ioniq 5/Enya/ID4).
En ny Tesla 3 SR+ Er altså ikke længere 400.000 værd, men kun 350.000 værd.
Det er jo lidt ærgerligt at min søster lige har givet 334.000 for en brugt Tesla 3 SR.......

https://blog.bilbasen.dk/video-skoda-enyaq-368353/

https://www.inputmag.dk/tesla-saenker-p ... a-model-3/
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 17 apr 2021 20:18 Der sker altså noget på elbilsmarkedet;

Først kom ID3, og folk syntes at den var relativt billig, velkørende, men lidt støjende, og ikke så pænt bygget.
Men når Vw først fik styr på softwaren, så skulle det nok blive et hit, og hvis man valgte en Golf frem for en ID3, så var man en klovn.
3 md efter kommer ID4.
Folk siger at der er langt bedre plads end i ID3. Den er pænere (men ikke pænt) bygget, mere velkørende, og koster nærmest det samme som ID3.
Hvorfor det ikke længere giver mening at købe en ID3.

2 md efter kommer Skoda Enya, der er pænere bygget end ID4. Og er en meget flottere, og mere støjsvag bil end ID4.
Den har samtidigt mere udstyr, og koster det samme som ID4.
Hvorfor ID4 er forældet/for dyr.

I videoen siger de; At de 400.000 en Skoda Enya (i den model man vil have (82 KWh batteri/204 hk) Koster. Det er for meget. Da den nye Ioniq 5, spækket med udstyr, hurtigladning, og fedt design. Kun koster 340.000 kr / 60.000 mindre (73 KWh batteri/217 hk).
Så Skodaen vil også være forældet efter nogle måneder
Det er altså 3 Vw biler, der er udkonkurreret på 6 md, hovedsageligt af sig selv....

Nå Tesla 3 bliver 50,000 billigere i Norge/Sverige (Og nok også Danmark ?), Så skyldtes det at Tesla forsøger at tilpasse prisen til det aktuelle markedsniveau
(Den nye Polestar/Ioniq 5/Enya/ID4).
En ny Tesla 3 SR+ Er altså ikke længere 400.000 værd, men kun 350.000 værd.
Det er jo lidt ærgerligt at min søster lige har givet 334.000 for en brugt Tesla 3 SR.......
Summa sumarum må være at værditabet ikke er til at regne ud på el-biler et stykke tid ud i fremtiden
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Spændende, når hybrid (PHEV) ikke længere er så grønne i regeringens plan, hvad betyder det så for fremtiden og salg/køb.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/eu-st ... dle-aftale

Når man læser artiklen, så står der at når man ikke oplader bilen er den ikke bedre end biler på fossile brændstoffer.
Det er jo helt forkert, jeg ville køre 10km/ltr hvis det ikke var for el delen i bilen, som øger den til 15-20km/ltr, så der er stadig en stor besparelse og modsat mindre forbrug af Co2 på min bil, jeg regner med de andre producenter af PHEV også kan det.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 23 apr 2021 08:38 Spændende, når hybrid (PHEV) ikke længere er så grønne i regeringens plan, hvad betyder det så for fremtiden og salg/køb.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/eu-st ... dle-aftale

Når man læser artiklen, så står der at når man ikke oplader bilen er den ikke bedre end biler på fossile brændstoffer.
Det er jo helt forkert, jeg ville køre 10km/ltr hvis det ikke var for el delen i bilen, som øger den til 15-20km/ltr, så der er stadig en stor besparelse og modsat mindre forbrug af Co2 på min bil, jeg regner med de andre producenter af PHEV også kan det.
Køre en Kuga "ikke hybrid" Kun 10 på literen. Det lyder ikke af meget.....
Hvis du ikke lader bilen, så vil batteriet vel delvist blive opladt af bremseeffekt, og delvist af generatoren, eller ?
Jeg ved ikke hvad indflydelse det har på brændstofforbruget hvis en Atkinson motor (der er momentsvag) ikke får tilskud af en elmotor, og om det får forbruget til at øges (Hvis man så geare ned/giver mere gas under acceleration)
Jeg ved at i England gav staten fradrag til firmabiler der var hybrider => firmaet fik billige leasingbiler.
Men firmaerne gav sjældent ladestandere til medarbejderne, men derimod et benzinkort.
Her konstaterede man at der ikke var nogen grøn effekt ved hybrider der slæber rundt med batterier, hvis de ikke bliver opladet

Dem der har købt hybrider, har jo fået dem med (meget) lav afgift, så de har vel som sådan ikke noget og klage over. Heller ikke hvis regeringen fremadrette lægger lidt på den grønne eferafgift
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 23 apr 2021 17:29 Køre en Kuga "ikke hybrid" Kun 10 på literen. Det lyder ikke af meget.....
Min tidligere Kuga med Ecoboost 1.5 (150hk) kørte 12km/l på benzin :) Så ikke noget at prale af, så skulle man finde en diesel , og så ville den diesel jo køre 100% diesel på 16km/l .

Nu kører jeg 66% benzin , 33% el , hvis man skal være lidt firkantet. Er det sommer bliver det nok mere 50/50 % , når jeg ikke lader, og det er jo prøvet i lang tid.

Pointen er kører vi grønnere med hybrid? ja. fra 33% til 50% er på el i min bil uden opladning, oplader jeg, så er det jo 100% el indtil den er tom.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Men hvis din gamle Kuga kørte 12 km/l. Og din nye Hybrid Kuga kun køre 10 km/l. Så køre hybriden vel også 20 % kortere end en ikke hybrid, hvis hybriden ikke oplades, eller...?
Hvis du oplader bilen, kører motoren så ikke hvis der mangler varme/kulde/ er tændt for sædevarme, mm ?
pendec

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 23 apr 2021 18:25 Men hvis din gamle Kuga kørte 12 km/l. Og din nye Hybrid Kuga kun køre 10 km/l. Så køre hybriden vel også 20 % kortere end en ikke hybrid, hvis hybriden ikke oplades, eller...?
Hvis du oplader bilen, kører motoren så ikke hvis der mangler varme/kulde/ er tændt for sædevarme, mm ?
Det skrev jeg ikke?
Når jeg ikke oplader, så kører jeg 15-20km/l kombi.
Når jeg oplader, så kører jeg 5km/kWh , og derefter 15-20km/l på kombi
Da vinteren var værst så ville den ikke bruge batteri på de første 8km, så trådte den først ind derefter, og jeg lå igen på ca. 15km.

Når bilen mangler varme, så bruger den batteri :) , når jeg kører fuld boost på varme, så kan den aktivere motor, da batteri alene ikke kan nedkøle eller opvarme så hurtigt, det har jeg så aldrig brugt, da jeg har elvarme i forruden så vinteren kræver ikke max blæs på, for at fjerne is osv.

Så nej, i "EV nu" tilstand bruger den kun EL, lige meget om du holder stille eller kører 135km/t derudaf.

Så igen,
bilen er grønnere end 100% diesel som kører 18-20km/l eller benzin, da jeg kan nøjes med el på optil 50% af kørslen.
Så bruger du 100% diesel, bruger jeg 50% el og 50% benzin når det er sommer.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

pendec

Indlæg af pendec »

Det er da lidt latterligt, at de billige mærker, som normalt ingen gider købe, hvis man har råd til mere, nu bliver dem som smider alt hvad de kan i bilen, og gode HK og hvad man ellers ønsker og lang rækkevidde. Jeg ville personligt gå efter Tesla eller Mustang men! man kan dårligt nægte at IONIQ5 kommer til at se fin ud, forhåbentlig som lanceret eller billigere, Kia kommer med en Tesla killer? Som er billigere og synes også design ikke er det værste de kan komme op med.

Og jo, jeg var ellers ude og kigge efter Audi Q4 E-tron men satme om tætteste forhandler er i Holbæk, og han ville slet vurdere min bil selvom deres side byder ind på det, så jeg gad da ikke sådan noget 2nd elbil agtigt, Audi blev også hurtigt dyr da man også betaler for farve på nøgle, og antal striber i bunden af sæderne og hvad de ellers kan finde på at prissætte for at øge prisen.

Nu har jeg stadig 5-6 måneder til at vælger noget, så er flere af dem derude, og forhandlere har jeg på lolland af Hyundai og Kia :) Audi var lige 170km væk. Jeg tænkte også på Mercedes EQA men der kommer den også hurtigt op i pris, på ekstra udstyr.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"