svanggaard skrev: ↑24 jan 2022 19:29
Det er længe siden vi har hørt noget til din Mitsubishi Outlander PHEV. Jeg går ud fra at intet nyt er godt nyt.
Jeg sad og rodede lidt rundt i aftes... Som du sikkert har bemærket går jeg "lidt" op i elforbrug og løsninger til at imødegå de stigende elpriser. I den forbindelse stødte jeg på V2G (Vehicle to Grid), som benævner teknologien til at kunne trække strøm fra elbilens batteri tilbage nettet. Ideen er at lade bilen op i billige timer og herefter at kunne trække en del af strømmen tilbage i nettet når strømmen er dyr eller der iøvrigt er behov. Der kan sættes begrænsninger, således at man stadig har strøm nok til næste tur.
ABB laver en ladeboks "Terra Nova 11 J" som er på dansk energi's
positivliste. Dvs. at ladeboksen lovligt kan kobles til nettet - akkurat som enhver anden godkendt solcelleinverter. Teoretisk vil du kunne lade billigt om natten, eller når solen skinner, og sælge en del af strømmen til nettet når spotprisen er høj. Jeg kan se at
https://nuvve.com/denmark/ prøver at kommercialisere konceptet - der er sikkert andre, og jeg tænker, at de kan undværes hvis ikke man kan få refusion for elafgiften ifbm. opladning alligevel.
Er det noget du har overvejet og måske regnet på?
Ja, der er ikke skrevet i denne tråd meget længe
Bilen kører som den skal, og jeg er godt tilfreds med den
Jeg nærmer mig 52.000km på tælleren her efter 16 måneder, så den bliver luftet en del.
Mit kørselsmønster strækker sig fra en masse lokal kørsel, hvor jeg kan køre 100% på el, samt en del firmarelateret kørsel hvor den kommer rundt i bla. Stockholmsområdet og ned til midt i tyskland. Og netop det kørsel hvor jeg kommer langt væk hjemmefra viser mig at en PHEV var det rigtige til primær bil, der er simpelthen for få lademuligheder, og ved dem der er, er der kø. Så selv om jeg egentlig gerne ville køre en elbil, er der bare for meget der gør det spring vanskeligt endnu, med mine behov i hvert fald. Som bil no. 2 vil det blive en elbil næste gang.
Og i forhold til dine tanker omkring at bruge bilen som en powerbank, det er batteriet i min bil alt for lille til. Jeg har en effektiv kapacitet på max 10,6 kwh og jeg bruger i snit mere end en opladning om dagen. Det seneste år har jeg ladet 4200 kwh på min hjemmelader, dvs knap 12 kwh i snit per dag.
Men til en løsning til en bil no. 2 ville det nok kunne give mere mening, et lille dagligt behov, og en betragtelig overkapacitet i batteriet per dag.
Så kan bilen lades op om natten, og noget af det strøm der er tilbage efter kørsel til og fra arbejde kunne så bruges i de dyre timer om eftermiddagen/aftenen.
/John