hvorfor koster pillerne kun 2400-2600 i sverige for 896kg.
Jeg tror der skummes noget fløde hvor man kan. Tror ikke på at råveren er steget så meget endnu. det kommer først hvis forbruget på langt sigt flyttes fra andre energi former. Men når prisen bliver høj nok, kan det også begynde at betale sig at lave andre træprodukter end savsmuld til træpiller og der er faktisk en del "spild" træ rundt omkring. feks. har jeg hørt prsitigninger på flis på knap 50%, men hvis pillerne stiger 100% kan det måske betale sig at lave flisen om til piller inden salg.
Pille priser amok, men hvorfor.
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Re: Pille priser amok, men hvorfor.
En stor del af de træpiller, som er på danske lagre, er købt på kontrakter indgået før verden gik af lave. Det store spørgsmål er om der kan skaffes træpiller næste år.
Priserne falder næppe foreløbigt.
Priserne falder næppe foreløbigt.
-
- Stoker XV
- 15
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Har takket: 53 gange
- Blevet takket: 132 gange
Jeg tror ikke Putin åbner for gassen igen. Han vil presse hele EU, fordi vi støtter Ukraine.Monza30 skrev: 16 jul 2022 00:25 Troede aldrig denne dag skulle komme. Har netop betalt 25.000 gode danske kroner for 7x900 kilo 8mm, inklusiv fragt. Plejer normalvis altid at købe 10 paller ad gangen, men ligger simpelthen ikke inde med den slags penge beløb på een gang, og jeg turde derfor ikke vente længere. Havde ellers besluttet mig for at vente til efteråret, men alene talen om at Nordstream 1 måske ikke bliver åbnet igen om Ca. 8 dage, fik natten mellem onsdag og torsdag prisen til at stige med 400 pr palle hos Pillemadsen. Tror desværre at priser på op mod 5000...eller mere, ikke vil være urealistisk hvis gassen forsvinder helt.
Og gætter på træpiller priser eksploderer endnu mere i løbet af august/sept. mdr.
Ifølge tysk pris index træpiller er de steget med +100 Euro i løbet af 14 dage koster nu 580 Euro pr. 1000 kg (gennemsnit).
Det er ikke kun træpiller der vil i stige pris. Alt fra el og fødevarer til brændstof og andre forbrugsgoder vil stige i pris.
Dem som har gas fyr, vil få en ordentlig slag i nakken på prisen, det bliver et økonomisk marridt for dem den kommende sæson,
hvis Putin holder hanen til gassen slukket hele den kommende vinter.
https://www.bt.dk/forbrug/putin-kan-ram ... ard-vinter
-
- Stoker VIII
- 13
- Mit fyr: Woody 10Kw ver.6.78 BS20
- Areal: 161
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4660
- Årligt forbrug: ca. 6 t
- Geografisk sted: Østsjælland
- Har takket: 19 gange
- Blevet takket: 9 gange
Jeg satte 6 pl i skuret i sidste uge.Monza30 skrev: 16 jul 2022 00:25 Troede aldrig denne dag skulle komme. Har netop betalt 25.000 gode danske kroner for 7x900 kilo 8mm, inklusiv fragt. Plejer normalvis altid at købe 10 paller ad gangen, men ligger simpelthen ikke inde med den slags penge beløb på een gang, og jeg turde derfor ikke vente længere. Havde ellers besluttet mig for at vente til efteråret, men alene talen om at Nordstream 1 måske ikke bliver åbnet igen om Ca. 8 dage, fik natten mellem onsdag og torsdag prisen til at stige med 400 pr palle hos Pillemadsen. Tror desværre at priser på op mod 5000...eller mere, ikke vil være urealistisk hvis gassen forsvinder helt.
Turde heller ikke vente længere.
Blødte 22k for dem
-
- Stoker Pro Engel
- 14
- Har takket: 1385 gange
- Blevet takket: 800 gange
Prisen på brændstof er støt faldende og på pillerne støt stigende - Der er ikke helt logik i det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Har takket: 155 gange
- Blevet takket: 307 gange
Jeg tankede 95 oktan forleden til 16,19kr.... og greb mig selv i at tænke "det var da billigt"
Jeg tror desværre det er stilhed før stormen. Jeg er overbevist om at olien stiger igen.

Jeg tror desværre det er stilhed før stormen. Jeg er overbevist om at olien stiger igen.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Det kan godt være Joe Biden fortryder han kaldte Saudi "En Paria stat", når han nu ligger på knæ for Sheiken, og beder om at de vil åbne lidt mere for hanen......svanggaard skrev: 16 jul 2022 13:30 Jeg tankede 95 oktan forleden til 16,19kr.... og greb mig selv i at tænke "det var da billigt"![]()

Men det er jo desværre det som hovedparten af de olie/gas producerende lande er....
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
det hjalp vist heller ikke på prisen........
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-07-1 ... respondent
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-07-1 ... respondent
-
- Stoker XV
- 15
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Har takket: 53 gange
- Blevet takket: 132 gange
Dårlig nyt fra Tyskland. Taget fra Tysk træpille prisindex side oversat til dansk med google. Citat start
"09/07/2022 af Josef Weichslberger
Desværre er det, der var utænkeligt for blot et par måneder siden, nu sket. I nogle områder af det tyske og østrigske marked er træpiller kun tilgængelige i meget begrænset omfang eller slet ikke længere, og hvis de er, så til ekstremt høje priser .
Indeksprisen for det tyske pelletinstitut (DEPI) , som opkræves månedligt for en købsmængde på 6 tons, frit domicil, inklusive levering og fast indblæsningsgebyr for højeste kvalitetsniveau ENplus A1, er omkring 77 euro højere sammenlignet med den foregående måned fra midten af juli bogstaveligt talt eksploderede 507 euro pr. ton . Tendensen stiger stadig!
I samme måned sidste år var sammenligningsprisen stadig sensationelle 225 euro pr. ton set fra dagens perspektiv. Det betyder, at pillepriserne er mere end fordoblet det seneste år.
Hovedårsagen til den voldsomme stigning i pillepriserne er den ekstremt høje efterspørgsel , som kommer fra den såkaldte indenlandske brændselsvirksomhed, det vil sige fra private slutforbrugere, men også fra industri og kraftværker, der har skiftet energikilder og nu producerer strøm med piller ønsker.
Dette overvælder langt den eksisterende kapacitet, især da mange indkøb i øjeblikket fremrykkes af frygt for mangel i efteråret eller vinteren.
Gå desuden dagligtHundredvis af nye pillevarmesystemer , som i øjeblikket er subsidieret af staten med op til 45 procent, er i drift og øger bogstavelig talt efterspørgslen.
Ikke at overse er de mange individuelle ovne , der normalt er fyldt med sække. Også her ønsker forbrugerne at sørge for den kommende vinter og bestiller ofte mere, end der sandsynligvis er behov for.
Desværre er det i øjeblikket svært at forudsige, om og hvornår situationen vender tilbage til normalen. Det er rigtigt, at de eksisterende pillerfabrikker producerer på højtryk og nye produktionsanlæg vil også tages i brug i de kommende uger og måneder, men det er ikke sikkert, om det vil være tilstrækkeligt til at dække den yderligere stærkt stigende efterspørgsel.
En anden årsag til den kraftige stigning i pillepriserne er de generelt højere omkostninger til produktion, håndtering og eksport . Frem for alt gør de ekstremt høje elomkostninger den meget energikrævende produktion af træpiller betydeligt dyrere.
Den tredje årsag er manglen på mængder fra Rusland og Ukraine på grund af krigen , som ikke spiller en primær rolle på det tyske marked, men mangler på det samlede europæiske marked og dermed har ført til ændringer i varestrømmen.
Selvom dette bestemt kun er en lille trøst, skal det bemærkes, at opvarmning med piller stadig er væsentligt billigere end med fyringsolie og især naturgas. Forskellen i rent brændselsomkostninger er godt 40 procent med en kraftig opadgående tendens Olie er i øjeblikket omkring 25 procent dyrere end træpiller.
Men det vigtigste er uden tvivl, at tilførslen af træpiller kan opretholdes eller genoptages, og at enhver ejer af et pillefyringsanlæg får varer nok til den næste vinter. Hele branchen arbejder lige nu!
Citat SLUT.
"09/07/2022 af Josef Weichslberger
Desværre er det, der var utænkeligt for blot et par måneder siden, nu sket. I nogle områder af det tyske og østrigske marked er træpiller kun tilgængelige i meget begrænset omfang eller slet ikke længere, og hvis de er, så til ekstremt høje priser .
Indeksprisen for det tyske pelletinstitut (DEPI) , som opkræves månedligt for en købsmængde på 6 tons, frit domicil, inklusive levering og fast indblæsningsgebyr for højeste kvalitetsniveau ENplus A1, er omkring 77 euro højere sammenlignet med den foregående måned fra midten af juli bogstaveligt talt eksploderede 507 euro pr. ton . Tendensen stiger stadig!
I samme måned sidste år var sammenligningsprisen stadig sensationelle 225 euro pr. ton set fra dagens perspektiv. Det betyder, at pillepriserne er mere end fordoblet det seneste år.
Hovedårsagen til den voldsomme stigning i pillepriserne er den ekstremt høje efterspørgsel , som kommer fra den såkaldte indenlandske brændselsvirksomhed, det vil sige fra private slutforbrugere, men også fra industri og kraftværker, der har skiftet energikilder og nu producerer strøm med piller ønsker.
Dette overvælder langt den eksisterende kapacitet, især da mange indkøb i øjeblikket fremrykkes af frygt for mangel i efteråret eller vinteren.
Gå desuden dagligtHundredvis af nye pillevarmesystemer , som i øjeblikket er subsidieret af staten med op til 45 procent, er i drift og øger bogstavelig talt efterspørgslen.
Ikke at overse er de mange individuelle ovne , der normalt er fyldt med sække. Også her ønsker forbrugerne at sørge for den kommende vinter og bestiller ofte mere, end der sandsynligvis er behov for.
Desværre er det i øjeblikket svært at forudsige, om og hvornår situationen vender tilbage til normalen. Det er rigtigt, at de eksisterende pillerfabrikker producerer på højtryk og nye produktionsanlæg vil også tages i brug i de kommende uger og måneder, men det er ikke sikkert, om det vil være tilstrækkeligt til at dække den yderligere stærkt stigende efterspørgsel.
En anden årsag til den kraftige stigning i pillepriserne er de generelt højere omkostninger til produktion, håndtering og eksport . Frem for alt gør de ekstremt høje elomkostninger den meget energikrævende produktion af træpiller betydeligt dyrere.
Den tredje årsag er manglen på mængder fra Rusland og Ukraine på grund af krigen , som ikke spiller en primær rolle på det tyske marked, men mangler på det samlede europæiske marked og dermed har ført til ændringer i varestrømmen.
Selvom dette bestemt kun er en lille trøst, skal det bemærkes, at opvarmning med piller stadig er væsentligt billigere end med fyringsolie og især naturgas. Forskellen i rent brændselsomkostninger er godt 40 procent med en kraftig opadgående tendens Olie er i øjeblikket omkring 25 procent dyrere end træpiller.
Men det vigtigste er uden tvivl, at tilførslen af træpiller kan opretholdes eller genoptages, og at enhver ejer af et pillefyringsanlæg får varer nok til den næste vinter. Hele branchen arbejder lige nu!
Citat SLUT.
-
- Stoker I
- 6
- Har takket: 11 gange
- Blevet takket: 5 gange
spørgsmålet er vist ikke mere om det bliver dyre, men om/hvornår vi får piller til rimelige penge igen...