Jeg er overbevist om at udvalget af billigere elbiler kommer. Hvis man kigger på Tesla, så er prisen på en el bil ikke højere end for en tilsvarende forsilbil i samme størrelse (trailervægt TMY; 1700 kg, TM3; 1000 kg)
Jeg prøvede for sjovt skyld at konfigurere en VW Polo.
Man skal jo lægge sæderne ned for at få plads til alle de pakker der skal tilkøbes hos VW......
(F.eks bakkamera)
Prisen blev 353.000. Det er jo sindsygt !
Ja, en Tesla koster på den falske side af 325.000. Men inden længe kommer elbiler i VW Polo størrelsen til 25.000 USD = 162.000 + Moms 202.500 (VW ID2. og Tesla Model 2)
I Kina kan man købe BYDér til 80.000 kr.
Nu er omkostningerne til at eje en bil jo meget individuelle, men man skal jo huske at regne den samlede pris ud, altså når der er hældt brændstof på, betalt grøn ejerafgift, evt. lån, reparationer/service, osv.
Jeg er helt med på at vis man har en 40.000 kr bil der for det meste holder i indkørelsen, Så er en elbil til 300.000 dyrere at eje
Men jeg er også sikker på at det kun er et spørgsmål om tid (5-10 år) før at man syntes at fossilbiler er dyre.
Men jeg tror at der er mange af de gamle bilproducenter der ikke kommer helskindet gennem overgangen fra forsil til el.
Jeg købte ikke elbil for at være hellig, men fordi, for mig (Der kører 35.000 km/år, og derfor gerne vil have en bil der ikke skal på værksted for ofte) Var det billigere at købe en 6 måneder gammel TM3 til 340.000, end at købe en 3 år gammel Hyundai i30 til 180.000. (Not so much, efter Elon sænkede prisen....) fordi jeg kan køre 5 km på 1 kw til 50 øre. fordi jeg kunne låne pengene rente frit (indtil renten steg.....) fordi service og vægtafgift næsten er 0 kr. Og så købte jeg den fordi den er fed/sjov (Eller; det syntes jeg)
Men selv efter prisen er sat ned, og renten er steget, tror jeg stadigt det er billigere med en elbil