BWJ skrev: 09 sep 2023 18:27
Tror lige du glemmer lidt fact. i det regnestykke.
En effektiv benzinmotor kan kun udnytte omkring ⅓, altså lige over 3,2 kWh/l.
Moderne dieselmotorer udnytter op mod 45% af energien til fremdrift, svarende til 4,8 kWh/l.
- Så ser regnestykket lidt anderledes ud.
Det er da fuldstændigt 100% lige meget.......
Hvis en dieselbil køre 20 km på 1 l brændstof. Jammen så er den kommet 20 km, og har brugt 10,7 KWh energi !!
Hvis det endeligt var, så skulle jeg medregne at ca. 40% af vores elproduktion (De 40% er jeg ikke sikker på) kommer fra en dampturbine.
En Dampturbine har en virkningsgrad på Ca. 45 % Men hvis restvarmen kan benyttes til fjernevarme, så kan virkningsgraden øges til ca. 90% ved tilgangen til fjernvarmenettet.
De 90% kan dog kun opnåes om vinteren, og hvis fjernvarmenettet er stort nok til at aftage restvarmen.
Så er der mellem 15 og 30 % tab i fjernvarmenettet.
Men det regnestykke bliver vist for langhåret for mig
triumph skrev: 09 sep 2023 10:19
105 Wh/km. Så køre du også med et råddent æg under pedalen....
Første lidt længere tur jeg fik lov at prøve her i fredags.
218 km hvor ca 6 km på motorvej (110 km/t) resten hovedvej.
Fartpilot sat til +4 km over tilladte hvilke vil sige at vi kørte cirka +1 over tilladte ifølge GPS måling.
2 i bilen derned samt 4 stk hjul og fælge i bagagerum hjem.
Så nej. Kørte ikke som et råddent æg under pedalen
triumph skrev: 09 sep 2023 10:19
Er det prisen du vil regne ud ?
Nej - Det har jeg styr på.
Simpelthen bare at et forbrug på 105 Wh/km svarer til xxkm/l
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Lintz skrev: 09 sep 2023 19:33
Første lidt længere tur jeg fik lov at prøve her i fredags.
218 km hvor ca 6 km på motorvej (110 km/t) resten hovedvej.
Fartpilot sat til +4 km over tilladte hvilke vil sige at vi kørte cirka +1 over tilladte ifølge GPS måling.
2 i bilen derned samt 4 stk hjul og fælge i bagagerum hjem.
Så nej. Kørte ikke som et råddent æg under pedalen
Nej - Det har jeg styr på.
Simpelthen bare at et forbrug på 105 Wh/km svarer til xxkm/l
Altså en sammenligning på energiforbrug. Ikke en sammenligning på CO2 ?
Hvis man sammenligner med en dieselbil der køre 20 km/l. så svare det til 4,7 x 20 = 94 km/l
Hvis man sammenligner med en en Benzinbil der køre 15 km/l, så svare det til 5,6 x 15 = 84 km/l
Hyundai Kona som vi byttede med blev jeg aldrig helt tilfreds med men jeg føler mig hjemme i TM3.
Overgangen til skærm og ingen urer bag rattet gik helt smertefrit. Rører mig ikke at der mangler "traditionelle" ure der. Nu kan rattet også stilles præcis som man ønsker det uden at det lige tager lidt af udsynet til div. urer ( Eller hænderne når man kører "ti i to" position.
Måden den overfører krafterne til asfalten er sublim.
Rækkeviddeangst havde jeg indtil jeg satte mig ind i den første gang og har ikke tænkt over det siden.
Nu har vi hjemmelader opsat og istedet for at bruge 5 minutter på tankning cirka hver anden uge bruger vi ti sekunder for at sætte stikket i en gang ugentlig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
2 mdr. er nu gået på nær et par dage med Tesla i garagen. 4550 kilometer har den rullet.
Ingen problemer ”so far” af betydning, de få der har været skyldes nu nok mere at forstå bilen – eller computeren hvorpå der er sat 4 hjul.
Vi har modtaget 3 mindre opdateringer over nettet i de to måneder som har resulteret i nogle rettelser og tilføjelser samt forbedringer. Dog skal siges at vi ikke har lagt særlig meget mærke til det i dagligdagen.
Bilen er vi meget tilfreds med at køre i. Konen skal lige vænne sig til at sidde lidt tættere på jorden samt at komme ud af den – Jeg har været vant til det i firma bil i et par år.
Kørselsøkonomien er virkelig overraskende god. Havde en forestilling og læst mig til at hvis man kunne ligge på cirka 170 Wh/km ville det være en fornuftig økonomi men reelt siger den gennemsnitlig 122 Wh/km på alle kørte kilometer.
Derudover bliver der også snakket lade tab som skal lægges oveni udgifterne til ”brændstof”. Her har jeg kun én måned at sammenligne med og det viser et lade tab på 6%, men alt andet lige er der en kæmpe besparelse i forhold til vore daværende biler.
Der er mange meninger omkring Tesla og samlekvaliteten af dem. Jeg har endnu ikke opdaget noget at hænge dem op på. Døre er linet perfekt op. Bagklap hverken vrider eller andet som man kan læse sig til på diverse forum. Førersædet knirker ikke eller rykker sig frem eller tilbage under kørsel. Bærearme knirker heller ikke. Ja, mærkeligt nok kan jeg ikke finde en eneste af de ting som gerne bliver fremhævet som dårligdomme. Eneste ankepunkt er at motoren til bagklap er for svag, men en finger under bagklappen mens den åbner de sidste 30 cm afhjælper problemet. Værre er det ikke.
Så – Ja. For mig er Tesla M3 SR et godt – og billigt køb.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Min har kørt 68.000 km. Og er 2 1/2 år gammel.
Jeg har heller ikke haft noget med dårligt karosseri tilpasninger, knirkelyde, eller sådan noget.
Jeg købte en 6 måneder gammel bil fra Tyskland.
Da jeg fik den, havde den samme problem med bagklappen.
Det blev ordnet på garantien. Så du skal bare oprette en sag. Hvis det er noget der kræver fejlfinding, så skal man på værksted. Ellers kommer de hjem til en/ens arbejdsplads.
Jeg fik skiftet min hjemme
Senere havde jeg kondens i baglygter.
Dem kom Tesla ud og skiftede på min arbejdsplads.
Jeg kunne iøvrigt se at det var fjerde version af baglygter de var i gang med.
Grundet min 190 cm/135 kg skraber/berøre jeg stof beklædningen ved dørstolpen ved sikkerhedselen, når jeg skal ind/ud. Så der er slidt hul i stoffet.Det er jeg ikke tilfreds med
Jeg oprettede en sag. Tesla kørte hjem til mig for og skifte det. Men mente ikke at det var en garanti sag. Så måtte de kører igen.
Nu er rattet bulet ud på den nederste 1/4 del. Det vil Tesla til gengæld gerne skifte på garantien. De har bare ikke været her endnu.
Så min har ikke været fejlfri. Men den gør mig glad, hvergang jeg køre en tur. Den er fyldt med lækkert udstyr, den er utrolig billig i el og service (jeg har skiftet pollen filter 2 gange, samt smurt bremser).
Så jeg er super glad
Vedr. Bærearme, så synes jeg at man læser om at problemet ofte opstår omkring 80.000 km, altså lige omkring hvor garantien udløber. Jeg ved Tesla har forbedret kvaliteten af bærearme, så jeg ved ikke om det kun er de gamle modeller der har problemer ?
Negativt:
Er lidt usikker på bremselys (når speeder slippes). Mangler bagrudevisker. Udsyn gennem bagrude virker i det hele taget begrænset. Ved ikke om jeg vil kunne forliges med montering/afmontering af anhængertræk. Er det i det hele taget nemt at fjerne lågen med frostkolde fingre?
Positivt:
Laaangt mere plads en jeg havde regnet med. Utroligt let at betjene og reagerer iøvrigt helt som man forventer.
Jeg har set flere, som regner værditab til 18% årligt. Hvis det tal holder, vil en bil til 350.000,- tabe 63.000,- det første år - svarende til ca. 5200/md. Til sammenligning kan en TMY for tiden privatleases for 4.495 kr/md hvis km-tallet sættes til 25.000/år.
Jokeren er, som altid, udgifter ifbm. returnering af bilen ved kontraktens ophør.
Tænker ikke kameraer skal være tændt under normal kørsel. Tesla sælgeren pointerede, at man alligevel skulle kigge fremad, ikke bagud, under kørslen. Det har han ret i, men jeg vil gerne være sikker på at opdage alle udrykningskøretøjer. Desuden er jeg som gammel motorcyklist miljøskadet. Når man som motorcyklist holder bagerst i en motorvejskø, kan jeg garantere for at man holder øje med spejlene. Jeg har prøvet at undvige en bagfrakommende bil, ved at stikke ind mellem rækkerne i limfjordstunnelen - med sidespejle og hjulkapsler flyvende om ørerne
Jeg tænker at den største joker er gensalgsprisen.
Dybest set er det jo kun Tesla der sælger biler. Derfor tror jeg at andre leverandøre sænker prisen, ligesom der er billigere modeller på vej
Bare i denne uge faldt en Renault Megane 50.000, og en Hongqi 350.000-400.000, så den koster fra 450.000.
Hongqi har en masse mindre modeller på vej, de må vel blive billigere end de store modeller.
Og hvem ved. Måske sænker Tesla også prisen igen, hvis de ikke når deres salgsmål