Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Kokborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 maj 2024 17:49
Har takket: 3 gange

Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Indlæg af Kokborg »

Hej alle – nyt (frusteret) medlem her.

Jeg søger lidt hjælp / gode råd ifm. div. ting på mit jordvarmeanlæg. Mit Bosch compress 7001i LWM12 anlæg med 600 meter slange, blev mont. for ca. 3,5 år siden. Brinen har fra dag 1 tabt tryk og der er efterfyldt flere gange + udluftet + skift af ekspansionsbeholder, men nu lyder det at så længe tabet ikke er større end at der bare kan efterfyldes ved det årlige service, så er det fint. Er dette normalt / korrekt / lovligt?

I de tidspunkter, hvor pumpen er gået i fejlmode er den koblet over på elpatronen som viser et forbrug på godt 3000 kwh. Jeg har påpeget dette og fået et gratis service til en værdi af kr. 1.500,-. Skal jeg være tilfreds med det?

Senest er den gået i fejl selvom brinetrykkets nedre grænse ikke var nået og man har nu opdaget at brinens til/fra til pumpen er vendt forkert, så filteret der skulle fange evt. skidt fra de 600 meter slange er kørt igennem veksleren og ikke fanget af filteret. Nu skal det så skilles ad og mont. korrekt og man vil så skylle det hele igennem. Kan jeg være sikker på veksleren bliver behørigt renset på denne måde, eller…?

På forhånd tak.

daffy
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Indlæg af daffy »

Nu kender jeg ikke noget specifikt til Bosch varmepumper, bortset fra at jeg mener de købte det Svenske IVT for nogen år siden.

Men jeg har da efterhånden installeret ganske mange jordvarmeanlæg og kommer så med mine erfaringer herfra.

Der kan gemme sig ganske meget luft i slangerne, især hvis man sjusker lidt med påfyldningen af brine.
Min metode er at hele mængden af brine skal påføres af 1 gang og med kraftige pumper.
(At påfylde brine over flere gange, f.eks dunke, og "bare" med anlæggets egen pumpe - er at bede om problemer med det samme.)
Er der flere kredse af jordvarmeslange, så fyld 1 af gangen.

Når brinen er påfyldt, så lad anlæggets egen pumpe køre i mange dage (måske 10) med en stor ekspansionsbeholder monteret.
Derefter skal slangerne tryktestes for utætheder. De sidder som regel ved koblinger/påspændinger, men man kan godt lugte spritten i brinen.

At montere veksleren før snavsefiltret er bare så dårlig håndværk i mine øjne. Det skal selvfølgelig renses og monteres fuld korrekt.

-Jeg mener da også at Bosch i Ballerup afholder kurser for installatører m.h.t. opsætning af varmepumper.
Men enhver VVSér kan vel læse flowretningen på en cirkulationspumpe.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker V
Stoker V
4
Indlæg: 153
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 20 gange
Blevet takket: 64 gange

Re: Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Indlæg af Smoelfen »

daffy skrev: 25 maj 2024 16:38 Nu kender jeg ikke noget specifikt til Bosch varmepumper, bortset fra at jeg mener de købte det Svenske IVT for nogen år siden.

Men jeg har da efterhånden installeret ganske mange jordvarmeanlæg og kommer så med mine erfaringer herfra.

Der kan gemme sig ganske meget luft i slangerne, især hvis man sjusker lidt med påfyldningen af brine.
Min metode er at hele mængden af brine skal påføres af 1 gang og med kraftige pumper.
(At påfylde brine over flere gange, f.eks dunke, og "bare" med anlæggets egen pumpe - er at bede om problemer med det samme.)
Er der flere kredse af jordvarmeslange, så fyld 1 af gangen.

Når brinen er påfyldt, så lad anlæggets egen pumpe køre i mange dage (måske 10) med en stor ekspansionsbeholder monteret.
Derefter skal slangerne tryktestes for utætheder. De sidder som regel ved koblinger/påspændinger, men man kan godt lugte spritten i brinen.

At montere veksleren før snavsefiltret er bare så dårlig håndværk i mine øjne. Det skal selvfølgelig renses og monteres fuld korrekt.

-Jeg mener da også at Bosch i Ballerup afholder kurser for installatører m.h.t. opsætning af varmepumper.
Men enhver VVSér kan vel læse flowretningen på en cirkulationspumpe.
Jeg er fuldstændig enig med @daffy, der kan gemme sig utrolig meget luft i slangerne og derfor gælder det om at "få skubbet" luften ud af slangerne med et stort flow under opfyldning. Derfor fyld en streng ad gangen.

Stor ekspansionsbeholder på og lad anlægget kører over flere dage. Jeg har en gang hvor slangerne lå over niveau for anlægget været nødsaget til midlertidig at benytte en hydrofor beholder hvor brinen kun løbe igennem og luften kunne slippe ud og stige op i toppen af beholderen.
Dette fænomen kan også opleves i gulvvarme installationer hvor slangerne eks. ligger på stueplan og manifold + etc. sidder i kælderen. Her kan det også være svært at få luften til at stige nedad icon_cheesygrin.gif

Anlægget skal holde tæt, har anlæg som nærmere sig 16 - 17 år som stadig holder tryk. Når der påfyldes, forsvinder det jo et eller andet sted hen....hvorhen... :shock:

Snavsfilteret efter veksler er sjusk. jo, mange VVS'er tager kurser i varmepumpe teknik, men jeg ser nu stadig mange af dem "med 40 års erfaring" bygge varmepumpe anlæg hvor de slet ikke bruger den viden de fik på et kursus, med deraf følgende dårlige installationer som mest af alt minder om en gammel Salamander med oliebrænder på :roll:

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker V
Stoker V
4
Indlæg: 153
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 20 gange
Blevet takket: 64 gange

Re: Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Indlæg af Smoelfen »

Kokborg skrev: 25 maj 2024 11:55 Hej alle – nyt (frusteret) medlem her.

Jeg søger lidt hjælp / gode råd ifm. div. ting på mit jordvarmeanlæg. Mit Bosch compress 7001i LWM12 anlæg med 600 meter slange, blev mont. for ca. 3,5 år siden. Brinen har fra dag 1 tabt tryk og der er efterfyldt flere gange + udluftet + skift af ekspansionsbeholder, men nu lyder det at så længe tabet ikke er større end at der bare kan efterfyldes ved det årlige service, så er det fint. Er dette normalt / korrekt / lovligt?

I de tidspunkter, hvor pumpen er gået i fejlmode er den koblet over på elpatronen som viser et forbrug på godt 3000 kwh. Jeg har påpeget dette og fået et gratis service til en værdi af kr. 1.500,-. Skal jeg være tilfreds med det?

Senest er den gået i fejl selvom brinetrykkets nedre grænse ikke var nået og man har nu opdaget at brinens til/fra til pumpen er vendt forkert, så filteret der skulle fange evt. skidt fra de 600 meter slange er kørt igennem veksleren og ikke fanget af filteret. Nu skal det så skilles ad og mont. korrekt og man vil så skylle det hele igennem. Kan jeg være sikker på veksleren bliver behørigt renset på denne måde, eller…?

På forhånd tak.
Nej, 3000 kWh lyder af meget ( det er mere end det vi bruger totalt ). Jeg vil mene du burde få et kompetent firma til at se på dette anlæg.

Mht. trykfejl på brinen, kan det skyldes at trykket falder under grænsen under kørsel, da brinen også her er koldest og måske netop brinepumpen skaber et lavere statisk tryk på netop det sted hvor trykføleren sidder. Anlægget stopper - brinen bliver varmere igen - brinen pumpen stopper, og nu ser trykket ud til at være over nedre grænseværdi.

Igen få tjekket anlægget.
En lille sjov historie fra den virkelige verden. Jeg havde for mange år siden en jord / luft kalorifere anlæg, dvs. hvor en væske / væske varmepumpe kørte med en krydsning af jordslange og en veksler til luft. Her skete det samme med lavt tryk på brinen, men der var ikke noget system på hvornår fejlen opstod. Filteret var renset, men problemet opstod sporadisk engang imellem. Satte noget dataopsamling på for temperaturer og tryk etc., men fandt intet system i det, dog faldt flowet samtidig med trykfejlen kom. Det viste sig at være en "snavsflage" eller hvad vi skal kalde den, som dannede en forstoppelse når den vippede op foran en muffe / nippel samling. Det tog lidt tid før vi fandt den icon_cheesygrin.gif

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
daffy
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 43
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Indlæg af daffy »

"En lille sjov historie fra den virkelige verden. Jeg havde for mange år siden en jord / luft kalorifere anlæg, dvs. hvor en væske / væske varmepumpe kørte med en krydsning af jordslange og en veksler til luft. Her skete det samme med lavt tryk på brinen, men der var ikke noget system på hvornår fejlen opstod. Filteret var renset, men problemet opstod sporadisk engang imellem. Satte noget dataopsamling på for temperaturer og tryk etc., men fandt intet system i det, dog faldt flowet samtidig med trykfejlen kom. Det viste sig at være en "snavsflage" eller hvad vi skal kalde den, som dannede en forstoppelse når den vippede op foran en muffe / nippel samling. Det tog lidt tid før vi fandt den"

Skyllede engang 400 meter slange igennem med rent vand mens det endnu lå på slangevognen, fra laveste punkt og op. Chefen for projektet mente at det var spild af penge og tid for kunden. Tonen fik en anden lyd, da han så hvor meget snadder og smådyr der gemte sig i slangen.

Jeg er ikke VVS mand (desværre) Men efter en arbejdsskade for 25 år siden tog jeg et kølekursus og fandt stor interesse for jordvarme. På et seminar blev jeg udtaget af et stort Svensk varmepumpsfirma til at komme på deres uddannelsescenter og lære alt om (specielt deres) varmepumper. Beregning, dimensionering, opsætning, kontrol, fejlfinding og service. Som vi fik fortalt ville firmaet hellere oplære en nørd end prøve at ændre på en gammel rørmokkers opfatning. Jeg var on/off i brancen i flere år, men er nu startet igen som konsulent m.m. da jeg er halvpensionist.

Kokborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 maj 2024 17:49
Har takket: 3 gange

Re: Er det ok at brinen skal efterfyldes hvert år ved det årlige service….

Indlæg af Kokborg »

Mange tak for svarene.

Jeg mindes ikke de brugte påfyldningsmetoderne I nævner og bestemt ikke noget der kørte i 10 dage, da der blev fyldt op og startet samme dag. Der er 5 års garanti på anlægget og det udløber jo om 1½ år, hvorefter fakturaerne nok kommer i stride strømme, og ender det, efter garantiudløb, med at der rent faktisk ER en utæthed, så står jeg med regningen, hvorfor det begynder at haste med at finde ud af om det er utæt, eller det "bare" er luft. Så ja, hvorhen forsvinder det - I kommunens tilladelse mener jeg der står at utætheder absolut ikke er lovligt, så argumentet med at det er ok at efterfylde hvert år, synes jeg lyder uacceptabelt og forstår jeg jer rigtigt, er I enige... :-)

De 3000kwh el-patron-forbrug står jo et sted i displayet, hvor der ifølge teknikeren, stort set burde stå nul (der har jo kun været et forbrug fordi pumpen grundet dit og dat er stoppet). Pt. har den været i fejlmode i flere dage imens de prøver at finde en dag til fejlretning = den kører igen på el-patron som alt andet lige vel er dyrere for mig end hvis skidtet havde virket (ikke at jeg gider gå i petitesser, men det løber da lidt op...).

Igen, tak for svarene.

Besvar