Tændelement ikke varmt nok

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Blacksmith
Stoker I
Stoker I
11

Tændelement ikke varmt nok

Indlæg af Blacksmith »

Hej
Har en 8-10 år gammel Pellux 100 20kw, har kørt 10-12 paller hver sæson !
Til dem der undrer sig over forbruget, bor i et 650 m2 hus på 2 etager med gulvvarme forneden :)

Fyret har alle årene kørt upåklageligt, skiftede den bevægelige del af herden for 2 år siden, ellers intet overhovedet.
Har de fleste sæsoner kørt med 8 mm RW piller, i år valgte jeg dog en 6mm Barlinek og har næsten tømt palle nr 2...

Pludselig ville den ikke tænde mere, bestilte et nyt tændelement hos Hedestoker, blev noget overrasket da jeg skilte den ad, idet mit gamle element er en spiral som dækker hullerne i pladen perfekt, det ser ud som om at det er den nye standard, så jeg monterede den alligevel..

Så er vi ved problemet - det tænder stadig væk ikke - kan se igennem hullerne at det bliver lidt rødt i den ene ende, så jeg tænker umiddelbart at det ikke bliver varmt nok..

Håber at der er nogen herinde der har nogle tanker / erfaringer med optændingsproblemer ?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Tændelement ikke varmt nok

Indlæg af triumph »

Jeg kender ikke noget til pellux. Men tænker at relæet til tændelementet måske var lidt uldent i kanten. Du kunne jo måle om der kom 230 volt til klemmerne
Blacksmith
Stoker I
Stoker I
11

Indlæg af Blacksmith »

Tak for svar :)

Ja selvfølgelig... der må være relæ, de holder som bekendt ikke evigt....
Blacksmith
Stoker I
Stoker I
11

Indlæg af Blacksmith »

Hmmm.. har målt på klemmerne, der er 230v når den vil tænde op, men jeg kan se at der ikke ligger så mange piller op ad optændingspladen, de er langt fremme i herden...
Måske skal jeg overveje at genetablere pillestoppet :roll:

Tilbage til "Pellux Pillefyr"