Multi varme system opsætning

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 28 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Multi varme system opsætning

Indlæg af cp_ »

Smoelfen skrev: 07 maj 2025 20:24 Der er normalt 2 indgange ( NC / NO kontakter ) som benyttes til SG. Den ene hæver temperaturen x grader ved aktivering, hvor x sættes i VP styringen. Den anden sænker y grader ved aktivering, hvor y sættes i VP styringen. VP'en kan ikke selv finde ud af hvornår strømmen er dyr / billig, men skal aktiveres f. eks. af HA ( suk, er stadig ikke kommet i gang med HA ). Jeg har kørt med det, sammen med en hjemmestrikket ( ESP8266 ) styring som styrede en 3 vejs ventil og gulvvarme aktuatorer sammen med en buffertank se viewtopic.php?p=366831#p366831. Det virker og når det går hårdt for sig mht. differentieret elpriser sparer vi omkring 5.- døgnet.

Mvh Smoelfen
Tak for informationen.
Spørgsmålet er så hvordan sendes disse signaler, det tyder på der må være nogle forbindelses punkter på printet af VP.
Man skulle tro det var en slags standard - f.eks. hvis man læser denne brochure for SIK, er det nok noget andet, når de snakker smart grid - for her tænker jeg på ligesom det var(er) muligt at lave lokalt netværk over ens lokale EL net og ikke via seperate forbindelser, kunne man sende kommandoer.
https://www.sik.dk/sites/default/files/ ... kerhed.pdf
Jeg har også arbejdet en del med ESP8266 og ESP32 (bla. den jeg bruger til styring af temperatur målere or 3 vejs ventil #2 i mit setup) og har heller ikke prøvet Home Assistent- nå, men der er lidt der skal læses op på når de mørke vinter aftener kommer igen :)

"Smart Grid modul
En af vejene til at få Smart Grid integreret med forbrugernes produkter er at anvende et Smart Grid modul til
forbrugerprodukter. Det forventes, at der vil blive markedsført ”løse” moduler, der udformes som en adapter
og indsættes som en blok imellem stikkontakten og stikproppen til et apparat. På sigt forventes det dog også,
at funktionaliteten kan indbygges i relevante produkter. Det skal her bemærkes, at udfordringerne i det
følgende kun er relevante for de løse moduler, da der til dem vil kunne tilsluttes en lang række forskellige
produkter. Når funktionaliteten derimod indbygges, vil den være en integreret del, og dermed er sikkerheden
for produktet velovervejet.
På det primitive plan kender vi i dag simple ”tænd- og sluk ure”, der kan styre en eller flere lyskilder i et hus.
Et løst Smart Grid modul er en noget mere avanceret udgave af samme funktionalitet, idet man her kan
fjernstyre enheden, og fordi enheden tænkes brugt bredere end de nuværende tænd- og sluk ure anvendes i
dag.
"

EDIT:
Overså det i manualen, der er præcis som du siger 2 indgange til SG.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.

KL15 - viewtopic.php?t=3796
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg har endnu ikke sat mig ind i hvordan min monoblok VP kan styres fra Home Assistant, men det kommer den til, hvis der ikke findes en decideret adgang, så vil jeg lade HA tænde slukke via et relæ så der ikke kommer 230V AC til VP, men satser på der findes en anden tilgang.

Jeg anvender HA og har installeret Energi Data Services så jeg kan se elpriserne, men har dog ikke sat mig ind i detaljerne hvordan jeg kan benytte det. Malene er temmelig skrap og dansker, hun har lavet dett: https://github.com/MTrab/energidataservice
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

cp_ skrev: 07 maj 2025 20:39 Tak for informationen.
Spørgsmålet er så hvordan sendes disse signaler, det tyder på der må være nogle forbindelses punkter på printet af VP.
Man skulle tro det var en slags standard - f.eks. hvis man læser denne brochure for SIK, er det nok noget andet, når de snakker smart grid - for her tænker jeg på ligesom det var(er) muligt at lave lokalt netværk over ens lokale EL net og ikke via seperate forbindelser, kunne man sende kommandoer.
https://www.sik.dk/sites/default/files/ ... kerhed.pdf
Jeg har også arbejdet en del med ESP8266 og ESP32 (bla. den jeg bruger til styring af temperatur målere or 3 vejs ventil #2 i mit setup) og har heller ikke prøvet Home Assistent- nå, men der er lidt der skal læses op på når de mørke vinter aftener kommer igen :)

"Smart Grid modul
En af vejene til at få Smart Grid integreret med forbrugernes produkter er at anvende et Smart Grid modul til
forbrugerprodukter. Det forventes, at der vil blive markedsført ”løse” moduler, der udformes som en adapter
og indsættes som en blok imellem stikkontakten og stikproppen til et apparat. På sigt forventes det dog også,
at funktionaliteten kan indbygges i relevante produkter. Det skal her bemærkes, at udfordringerne i det
følgende kun er relevante for de løse moduler, da der til dem vil kunne tilsluttes en lang række forskellige
produkter. Når funktionaliteten derimod indbygges, vil den være en integreret del, og dermed er sikkerheden
for produktet velovervejet.
På det primitive plan kender vi i dag simple ”tænd- og sluk ure”, der kan styre en eller flere lyskilder i et hus.
Et løst Smart Grid modul er en noget mere avanceret udgave af samme funktionalitet, idet man her kan
fjernstyre enheden, og fordi enheden tænkes brugt bredere end de nuværende tænd- og sluk ure anvendes i
dag.
"

EDIT:
Overså det i manualen, der er præcis som du siger 2 indgange til SG.
Skimtede lige noget dokumentation igennem, der er 2 værdier der kan sættes, og 2 terminaler ( og de virker jo ), men kun en Modbus kommando for aktivering / de-aktivering - øhh, tror lige det skal læses noget mere igennem mht. Modbus.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

dobbelt post.
Senest rettet af cp_ 11 maj 2025 16:18, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.

cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

Smoelfen skrev: 08 maj 2025 13:03 Skimtede lige noget dokumentation igennem, der er 2 værdier der kan sættes, og 2 terminaler ( og de virker jo ), men kun en Modbus kommando for aktivering / de-aktivering - øhh, tror lige det skal læses noget mere igennem mht. Modbus.

Mvh Smoelfen
Efter at have læst en af de trykte manualer igennem til min VP's control panel, fandt jeg følgende tabel:

SG smart grid | EVU photovoltiac signal | Command
1 | 0 = Switch-off command (Varmepumpe stoppes eller går i standby?)
0 | 0 = Standard operation (Varmepumpe kører normalt efter indstillinger?)
0 | 1 = Switch-on signal (Varmepumpe må køre, hvis nødvendigt?)
1 | 1 = Switch-on command (Boost? tvunget drift til max temperatur setting?)

Det ser ud til at både SG og EVU signaler skal bruges, så skal blot bruge 2 relæer fra min ESP32 til at hhv afbryde / forbinde de 2 SG sinaler og de 2 EVU signaler.
Det må jeg om ikke andet prøve, når jeg søger rundt lader det til der er flere måder det kan fungere på, så helt standard er det system vist ikke!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796

cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

Lidt tillægs information:
https://www.waermepumpe.de/fileadmin/us ... t_2025.pdf

"The first input (SG1, formerly EVU) is prioritized, so increased operation is prohibited
when SG1 is closed."

Og derfor iflg:
https://www.waermepumpe.de/fileadmin/us ... ce_1.1.pdf

"2.2 Domestic Hot Water Heat Pumps
• Domestic hot water heat pumps must have a controller that supports three operating states:
a) Operating State 1 (SG1: 1, SG2: 0 OR SG1: 1, SG2: 1):
The optional electric booster heater is disabled in this state. Implementation is optional
unless the unit qualifies as a SteuVE.
b) Operating State 2 (SG1: 0, SG2: 0):
The heat pump operates in normal mode.
c) Operating State 3 (SG1: 0, SG2: 1)
The heat pump operates in boost mode for domestic hot water heating. Surplus electricity
is stored thermally by raising the target temperature of the hot water tank."

Og dermed bliver det:
EVU SG1 | SG smart grid SG2 | Command
0 | 0 = Normal mode
0 | 1 = Boost
1 | 0 = Optional electric booster heater is disabled?
1 | 1 = Optional electric booster heater is disabled? (or enabled?)
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 17 gange

Indlæg af pso »

Bemærk varmt vand fra VP behøver slet ikke at komme op på 50-55 grader. du kan sagtens nøjes med 45 deg hvis din VVB er stor nok til forbrug.
For at undgå bakteriere skal du blot øge temp til 60 deg en gang imellem, f.eks hver anden uge med pillefyr. Fald i COP som funktion af temp. variere meget med type af varmepumpe. Det er den samlede temperatur forskel der sænker cop, hvis din kun er 2 ved 55 deg om sommeren er den ikke ret god.
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

pso skrev: 06 jun 2025 10:26 Bemærk varmt vand fra VP behøver slet ikke at komme op på 50-55 grader. du kan sagtens nøjes med 45 deg hvis din VVB er stor nok til forbrug.
For at undgå bakteriere skal du blot øge temp til 60 deg en gang imellem, f.eks hver anden uge med pillefyr. Fald i COP som funktion af temp. variere meget med type af varmepumpe. Det er den samlede temperatur forskel der sænker cop, hvis din kun er 2 ved 55 deg om sommeren er den ikke ret god.
Tak for svar.
Korrekt at man kan nøjes med at hæve temperaturen en gang imellem for slå legionella ned. Men 50-55 grader passer nu meget godt til vores forbrug.

Om min VP "kun" har en COP på 2 ved opvarmning fra 35-40 (mest økonomiske drifts temperatur) til 55 grader ved jeg ikke, det var mere en generel oplysning jeg læste og skal ses ift. en COP på 1 ved EL patronen.

Systemet som jeg har bygget efter mit diagram ser nu også ud til at fungere fint, og der hvor jeg før brugte EL patronen til at varme VVB, bruger jeg nu VP.

Det næste bliver implementeringen af "smart grid" funktionen når der bliver tid til det :great:
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 17 gange

Indlæg af pso »

Ja jeg vil nok også kigge på noget intelligent styring af VP versus elpris til vinter. Foreløbig bliver det bare simpel styring for undgå de dyre timer morgen og aften
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

pso skrev: 10 jun 2025 20:04 Ja jeg vil nok også kigge på noget intelligent styring af VP versus elpris til vinter. Foreløbig bliver det bare simpel styring for undgå de dyre timer morgen og aften
men det dækker jo også hurtigt 80% af den dyreste elpris, så en simpel og let løsning, og så videre til næste opgave der skal løses

Tilbage til "Varmepumper"