Nyt fyr men hvilken?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
MikkelLund
Stoker I
Stoker I
11

Nyt fyr men hvilken?

Indlæg af MikkelLund »

Vores DC25c fra 2009 har valgt at lade vandet på gulvet og det tolker vi som om den har givet op.
Så nu skal vi have nyt fyr.
Jeg har egentlig været glad for den, men når det er særligt koldt kunne den godt har mere effekt; der kan godt blive for få timer i døgnet. Den tager 50cm stykker og det er resten af udstyret dimensioneret efter, så det skal den nye også. Der skal også en ny tank til og tænker der skal sættes 2000L op da huset er på 168kvm og de 1200L vi har nu er for lidt.
Sååå hvilket fyr vil I anbefale?
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Nyt fyr men hvilken?

Indlæg af Bri_Jac »

hvis du har "Jeg har egentlig været glad for den" hvorfor så ikke købe en ny tilsvarende DC25S
Kan du eftersiolere huset lidt, så du derved kan holde på varmen og den så ikke længere er for "lille" med effekt.
Virker fonuftigt med en større akkumuleringsbeholder
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg ville gå efter et 32 eller 40kw
De kan rumme mere brænde, yder lidt mere effekt og giver derved større frihed og komfort
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 36 gange

Indlæg af Flemmingth »

Jeg skiftede for et par år siden min gamle Vigas 25 (25 kW) ud med en Passat Ventum VG40 (40 kW) pga. ønske om:
  • Større brændekapacitet (færre indfyringer)
  • Nemmere rensning (Vigas skal adskilles og hjemmelavede turbolatorer tages ud af røgrør for rensning - På Ventum rykker man nogle gange i et håndtag)
  • Undertryk i kedlen = 0 røg ved genfyldning. (Vigas er med blæser, Ventum har røgsuger)
  • og så er det jo altid spændende med nyt grej
Har 3.750 liter akku. Regnede med at fyringstiden ville blive kortere. Det blev den også, men kun en smule, fordi:
  • opfyringstiden er længere (flere kg jern og kedelvand at opvarme)
  • Ladeenheden ESBE LTC (ligesom Laddomat) er for lille og kan ikke opgraderes. Den fik større pumpe for mange år siden.
    Har været adskilt uden at finde fejl eller urenheder
Kunne selvfølgelig skifte ladeenheden ud, men en ny er dyr, og så sidder den spærret inde i et hjørne, så udskifning vil ende op i et fitting virvar. Har affundet mig med, at kedlen ikke kan køre 100%, især efter at jeg har udskiftet kedelstyringen.
Ventum er født med en EcoMAX200 styring. Den blev jeg aldrig klog på. Jeg gik derfor på Internettet for at købe en "TECH EU-81 zPID" hos kotly.com i Polen. Sådan én havde jeg i mange år på Vigas'en, og var meget tilfreds. Jeg stødte imidlertid på "Master DE.200HG" i Tyskland, fra samme producent.
Den kan det samme som EU-81 zPID + den har indgang til lågekontakt (100% sug når påfyldningslågen åbnes under drift) + indgang til akku temp.
Hvis temp. stiger hurtigt, begynder den at regulere godt ned på suger i meget god tid inden setpunkt nås. Hvis temp. stiger langsomt, begynder den så småt at regulere ned når setpunkt nås og accepterer 1-2°C oversving uden panik nedregulering.
Og det fornemme er, at man ikke kan rode sig ud i PID forviklinger. Den klarer sig helt selv.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
MikkelLund
Stoker I
Stoker I
11

Indlæg af MikkelLund »

Hej
Tak for alle svarene.
Huset er efterisoleret med hvad der er rentabelt, men da brændet er gratis, har vi ikke give huset den store tur endnu.

Så hvis valget står mellem atmos' 40kW modeller DC40SX, GS og GD. Så er forskellen ikke særlig stor, udover at SX har et mindre kammer og de andre har mere keramik (som koster at skifte).
Har I nogen erfaringer med disse modelle?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Jeg har 40GD kedlen
Fin kedel, du er velkommen til at komme og kikke
MikkelLund
Stoker I
Stoker I
11

Indlæg af MikkelLund »

Tak for tilbuddet. Efter lidt fin opmåling bliver valgt en dc40sx. Der er ikke tilstrækkeligt plads til dg'en
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Spændende

Lad os høre når du er kommet lidt videre med projektet

/John
MikkelLund
Stoker I
Stoker I
11

Indlæg af MikkelLund »

Yes, jeg skal prøve.
Det bliver en 2000 L tank i garagen ved siden af fyrrummet. Den nuværende står på loftet.
Laddomaten (21) bør kunne genbruges, men der skal nye rør til da de nuværende er 1" og det ser ud til at skal være 1,5"
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Flemmingth skrev: 26 maj 2025 17:24 Jeg skiftede for et par år siden min gamle Vigas 25 (25 kW) ud med en Passat Ventum VG40 (40 kW) pga. ønske om:
  • Større brændekapacitet (færre indfyringer)
  • Nemmere rensning (Vigas skal adskilles og hjemmelavede turbolatorer tages ud af røgrør for rensning - På Ventum rykker man nogle gange i et håndtag)
  • Undertryk i kedlen = 0 røg ved genfyldning. (Vigas er med blæser, Ventum har røgsuger)
  • og så er det jo altid spændende med nyt grej
Har 3.750 liter akku. Regnede med at fyringstiden ville blive kortere. Det blev den også, men kun en smule, fordi:
  • opfyringstiden er længere (flere kg jern og kedelvand at opvarme)
  • Ladeenheden ESBE LTC (ligesom Laddomat) er for lille og kan ikke opgraderes. Den fik større pumpe for mange år siden.
    Har været adskilt uden at finde fejl eller urenheder
Kunne selvfølgelig skifte ladeenheden ud, men en ny er dyr, og så sidder den spærret inde i et hjørne, så udskifning vil ende op i et fitting virvar. Har affundet mig med, at kedlen ikke kan køre 100%, især efter at jeg har udskiftet kedelstyringen.
Ventum er født med en EcoMAX200 styring. Den blev jeg aldrig klog på. Jeg gik derfor på Internettet for at købe en "TECH EU-81 zPID" hos kotly.com i Polen. Sådan én havde jeg i mange år på Vigas'en, og var meget tilfreds. Jeg stødte imidlertid på "Master DE.200HG" i Tyskland, fra samme producent.
Den kan det samme som EU-81 zPID + den har indgang til lågekontakt (100% sug når påfyldningslågen åbnes under drift) + indgang til akku temp.
Hvis temp. stiger hurtigt, begynder den at regulere godt ned på suger i meget god tid inden setpunkt nås. Hvis temp. stiger langsomt, begynder den så småt at regulere ned når setpunkt nås og accepterer 1-2°C oversving uden panik nedregulering.
Og det fornemme er, at man ikke kan rode sig ud i PID forviklinger. Den klarer sig helt selv.
Hej Flemming.
Jeg har jo stadigvæk min vigas kedel. Den styres udelukkende af en termostat kontakt som denne her.
https://www.ebay.de/itm/405643072333?_s ... R-CIjszjZQ

Placer føleren stratetisk så den ikke får det alt for varmt på røgrøret. Så, kører det og blæser/suger giver 100 %. Naturligvis går overkogs termostaten indover så det ikke risikerer at koge. Men, det virker helt fantastisk godt her. Træ skal brænde helt ustyrlig. Jeg er ikke så meget for styringer der drosler blæser/sugeren. Naturligvis afpasses sidste indfyring efter termometrene på tanken.
Skulle jeg så lave en anden shunt engang ville det blot være en AVTB ventil med løs føler på returen til kedlen. Føleren skulle være fra en AVTQ ventil. Så, får man en ventil der virker lynhurtigt Og der er næsten ingen modstand i en AVTB ventil . Der skulle så laves en bypass med motorventil der kører sammen med pumpen så man får restvarmen op i akkutanken. Sådan er der jo så meget. Men, jeg tror du forstår mig. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tilbage til "Fastbrændsel"