Hej stokerpro ! nyt medlem her men har brugt jeres fora ofte under opbygning og fejlfinding af mit brugte nyopsatte fyr. et atmos dc25s jeg har valgt at hoppe ud af fjernvarmen da jeg ejer skov til mit hus og har derfor opbygget nyt fyrrum og centralvarmesystem. jeg laver her en teknisk gennemgang af min komplette installation og prisen for det komplette anlæg inklusiv frakobling af fjernvarmen.
hvis vi tager prisgennemgangen først
frakobling af fjernvarme: 13622,-
brugt fyr atmos dc25s med attest LK blandeventil og 2500 liter akku: 4500,-
salg af 2500 liter -2500,-
køb af 3000 liter akku 1000,-
salg af 3000 liter akku -1500 ,-
køb af 1500 liter akku med 9 kw varmepatron 250,-
avtb ventil 475,-
fjvr ventil 520,-
løgsterrør 32mm med isolering 30 m (15m imellem bygning) 2100,-
laddomat 21/60 400,-
termisk termostat 78´ 455,-
dysesten 1800,-
luftspjeld 415,-
div fittings og rør 1500,-
skorsten 1780,-
solfanger system 300 liter beholder 30 rørs vaccum 1000,-
termostat ventil TG-termostat styring af pumpe 233,-
i alt 26050,-
jeg ved det er billigt for at komme i gang men det skal nævnes jeg har bugt lang tid på at finde det hele brugt og pillet gamle fyr installationer ned for at få rør og fittings gratis eller så billigt som muligt.
mit anlæg kører "automatisk" jeg skal tænde op i kedel og så er det ventilstyret resten af tiden.
en problematik jeg har med mit setup er at jeg kan ikke komme vand i min vvb fra laddomat kredsen dvs hvis ikke jeg har noget ventil styring på min vvb så kan det resultere i at det kolde vand flyver igennem VVB det modvirker jeg med en avtb/a ventil. jeg har vendt ventil delen så den lukker ved afkøling og åbner ved opvarmning. jeg har også min cirkulationspumpe til radiatorer og vvb inde i huset istedet for i fyrrummet for at få det "gratis" tryk fra akkutanken TG-termostaten styrer pumpen så den kun kører fra eksempelvis 60 grader. det meste af huset er varmet op via gulvvarme så det kører mned sin egen styring og pumpe og der kan jeg gå helt ned til 30 grader fremløb og stadig få noget ud af det.
men jeg ligger lidt billeder ind af mit system og så håber jeg da det kan vække folks interesse i min måde at gøre det på.
atmos dc25s fra fjernvarme til kedel
-
- Stoker I
- Senest aktiv: i dag 13:29
- Blevet takket: 2 gange
atmos dc25s fra fjernvarme til kedel
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
- Stoker I
- Senest aktiv: i dag 13:29
- Blevet takket: 2 gange
Re: atmos dc25s fra fjernvarme til kedel
en tilføjelse til systemet er at jeg oplevede en problematik i hvordan jeg skulle få AVTB/A ventilen til at åbne. jeg har monteret fjernføleren fra AVTB/A på fremløbsrøret i huset men hvis ikke der bliver kaldt på varme i huset i div radiatorer eller gulvvarme så bliver fremløbsrøret ikke varmt og derfor åbner AVTB/A ventilen ikke til VVB. det løste jeg ved at sætte en lus imellem en tom gulvvarme kreds i manifolden. det betyder at når TG-termostaten tænder for cirkulationspumpen ved 60 grader så løber der en lille mængde vand igennem gulvvarmemanifolden, selve manifolden er selvfølgelig begrænset med en termostat i pumpeshunten og den er i og for sig også slukket men der løber så max 40 grader igennem den men fremløbsrøret bliver jo 60 grader og derfor åbner avtb/a ventilen så der kan komme varme i VVB. lusen er kun nødvendig på de dage hvor der ikke kaldes på varme i huset men en løsning som jeg syntes fungerer og har været enkel at lave.