Jeg har gennem et par år kørt med et hjemmebygget stokerfyr.
(Det skal siges, det er ikke mig der har bygget det)
Funktionelt er det ok, dvs. det kan indstilles som det skal, og der er ikke meget der ikke kan repareres med en rørtang og en hammer. = grovmekanik..

Fyret står i en garage, og der går 10 meter præisoleret løgstør rør over til mit hus (i 80 cm dybde) hvor varmen bliver fordelt.
Mit hus er et to plans 220 kvm gammel villa fra 1930, hvor isoleringen ikke er supergod.
Der er dog isolering (ok) i gulvet, samt hulmursisolering, hvilket ligeledes er ok.
Der er nogle problemer på første sal i skunken og i væggene (Det er et manzardtag=lige vægge på første sal)
Loftet er isoleret med 200 mm.
Så det er ikke det ringeste hus, isoleringsmæssigt, men absolut heller ikke det bedste, og vi er igang med at renovere, det stille og roligt.
Jeg har fået lavet en termografitest af huset, incl blowerdoor, som bekræfter at huset er medium isoleret.. (årgangen taget i betragtning!)
Mit spørgsmål går på forbruget i denne stoker.
Jeg har vedhæftet nogle billeder, som måske kan give et indtryk af, hvordan den ser ud. (Beklager rodet!)
Ligeledes er der vedhæftet ugentlig forbrug (gns over 6 uger), fordelt på de to sidste år.
Det er skrevet i kr/uge.
Indtil uge ca 50 i 2010 har jeg fyret med piller (af god kvalitet) til 18-1900 kr/tons.
Herefter er jeg begyndt at fyre med flis til 1250 kr/tons.
Derfor er der et ikke uvæsentlig fald i pris efter uge 50/2010. (Rød kurve)
Ligeledes har jeg vedhæftet akkumuleret forbrug fordelt på kvartaler. (Der står nævnt 2011, det er naturligvis et estimat).
Men uanset om jeg fyrer med flis eller piller, syntes jeg det er voldsomt dyrt at fyre huset op.
Jeg overvejer at investere i et scotte fyr, og installere det i vores kælder.
Men jeg ved ikke om jeg så bare har det samme forbrug som nu...
Er der nogen der har et bud omkring mit forbrug, om det er helt hen i vejret, og om det eventuelt vil bedres ved at købe det førnævnte fyr?