Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Indlæg af John Skov Jensen »

vinther2 skrev: 27 jul 2024 18:09 Jeg har nu lavet et diagram over hele anlægget. Dette diagram kunne jeg godt tænke mig, at der var en elektriker eller anden person, som er indenfor dette område, til at kigge på. Det er et Off Grid anlæg, eller som nogle kalder det et Ø anlæg.
Hvordan uploader jeg diagrammet her til gruppen, så kloge hoveder kan kigge på det?
Se afsnittet om Vedhæftning af billeder og filer
bruger
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Indlæg af vinther2 »

Så fandt jeg "knappen" til upload.
Diagrammet er ikke professionelt, så det må I bære over med. Men for jer som er inde i det tekniske, så burde det være muligt at danne sig et indtryk om min opstilling er korrekt. Farven på sikringerne er desværre hvid, jeg ved ikke hvorfor det sker når jeg omkonventerer fra Word til PDF
Er der spørgsmål vedrørende solpaneler eller andet, så endelig skriv.
Men her er det:
Mit eget diagram 2.pdf
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Til oplysning kan jeg sige, hvis I vil lave et tilsvarende anlæg, og I vil sørge for, at alt er efter foreskrifterne samt at det er monteret korrekt i et skab så I her kan trække 230 volt ud, så er det rimeligt dyrt. Der er så mange ting I skal være opmærksomme på. Bl.a. skal der jordspyd, solpanelerne skal jordes, der skal trækkes ledninger fra jord ind til negativ Bus Bar, der skal trækkes kabler fra solpaneler ind osv. Sikkerhed kommer i første række.

Jeg laver ikke dette OFF GRID (Ø anlæg) fordi vi her og nu har behov for det, jeg laver det fordi jeg er pensionist og har lyst til at lave sådant et anlæg.
At vi så kan bruge det som nødforsyning, jamen det er jo helt fint.

Jeg har lavet skabet så stort,at muligheden er for at koble et batteri mere på, 12 volt 100 amp. Nu har vi 1200 amp/t, men ved en forøgelse med et batteri mere, så havner vi på 2400 amp/t. Se så ligner det noget. Men lad os nu først starte op med de 1200 amp/t.(Måske et par solceller mere, men kræver ny regulator)

Jeg er i begyndelsesfasen, skabet er lavet, men det skal forstærkes med ekstra bund og bagplade samt diverse afstivninger.

Men jeg filmer lidt hele tiden og når jeg er færdig kommer det op på min kanal på YouTube "Vinthers kanal"

God søndag.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 28 jul 2024 17:11 Så fandt jeg "knappen" til upload.
Diagrammet er ikke professionelt, så det må I bære over med. Men for jer som er inde i det tekniske, så burde det være muligt at danne sig et indtryk om min opstilling er korrekt. Farven på sikringerne er desværre hvid, jeg ved ikke hvorfor det sker når jeg omkonventerer fra Word til PDF
Er der spørgsmål vedrørende solpaneler eller andet, så endelig skriv.
Men her er det:Mit eget diagram 2.pdf
Diagrammet er godkendt :)
Vær opmærksom på sikring 10 A i solpanelkredsen aldrig vil kunne trippes, da solpanelerne aldrig vil kunne levere 10 A ved kortslutning. Solpanelerne virker som en "strømgenerator" når de kortsluttes. Der ses hellere ikke sikringer på denne kreds normalt, netop på grund af den strømbegrænsende egenskab som solpaneler netop har. Se den som en god afbryder på kredsen når man skal lave service på udstyret :D

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

1000 tak smoelfen, så blev jeg så meget klogere.
Så i realiteten, behøver jeg ikke først slå 10 amp sikring fra, før jeg tager hovedafbryder, ved evt. service?
De 2 dc mbt sikringer, er jeg lidt usikker på strømretning. Den ene står der + foroven th, intet forneden. Den anden står der intet på udover det lille diagram som er trykt på, men som jeg tyder det, kunne det godt tænkes at det er underordnet hvilken indgang man bruger som - og +.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 28 jul 2024 23:24 1000 tak smoelfen, så blev jeg så meget klogere.
Så i realiteten, behøver jeg ikke først slå 10 amp sikring fra, før jeg tager hovedafbryder, ved evt. service?
De 2 dc mbt sikringer, er jeg lidt usikker på strømretning. Den ene står der + foroven th, intet forneden. Den anden står der intet på udover det lille diagram som er trykt på, men som jeg tyder det, kunne det godt tænkes at det er underordnet hvilken indgang man bruger som - og +.
Sikringsfunktionen i den 10 A sikring bliver aldrig aktuel, derfor er selve sikringen på dette sted ikke nødvendigt - overflødig. Jeg ville sætte en sikkerhedsafbryder her, da man så kan slukke for forsyningen fra panelerne når der rodes med anlægget. Det er et godt sted at sætte en afbryder, da man ikke er herre over hvornår solen skinner og dermed ikke herre over hvornår der er spænding på dette sted. Husk man altid slukker her først når der skal laves noget på anlægget, og det er også her der sidst sættes strøm på igen ved endt service. Denne rækkefølge skyldes at regulatoren altid finder sit arbejdspunkt ved at måle spændingen på batteriet og herefter påsættes "photogalvanic voltage", som det hedder, fra panelerne.
Aldrig spænding fra panelerne først og herefeter batterierne Drogar-Mad(LBG).gif

Normalt kan ANL sikringer vendes vilkårligt, dog er der nogle med LED indikator på som skal vendes rigtigt for LED'en lyser når sikringen brænder over.
Tag et billede, og bedre upload et datasheet på dem, så kigger vi - SP på det :D

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Her er de to automatsikringer, henholdsvis 10 amp. og 20 amp.

På den 20 amperes står der - og + ind foroven, og så må det også være det samme forneden, selvom jeg ved nogle automatsikringer krydser ved udgangen.

På den 10 amperes står der ikke + og -, så ifølge det lille diagram, ser det ud til at det er underordnet hvilken side man går ind med + og -. :roll: Men jeg er ikke elektriker.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 29 jul 2024 12:43 Her er de to automatsikringer, henholdsvis 10 amp. og 20 amp.

På den 20 amperes står der - og + ind foroven, og så må det også være det samme forneden, selvom jeg ved nogle automatsikringer krydser ved udgangen.

På den 10 amperes står der ikke + og -, så ifølge det lille diagram, ser det ud til at det er underordnet hvilken side man går ind med + og -. :roll: Men jeg er ikke elektriker.
På Heschen relæet til højre 10 A er det ligegyldigt hvordan det vendes. På Chengpi relæet er det sikkert også underordnet, det skulle kun være for en evt. LED indikator. Bemærk venligst at Cengpi relæet er et rigtig - Goddag mand, økseskaft - relæ. Der står det er til pulserende DC ( vandret linje over stiplet linje ) og 50 Hz ???? Total signal forvirring. Sådan gør man sikkert i Kina :shock:

Jeg har endnu aldrig set et relæ eller lign. som bytter undervejs ned gennem relæet, hvis du har et sådan, vil jeg gerne se det. Netop derfor blev standard IEC materiel beskrevet således i hedengangen tid.

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Hej smølfen
Nej du har ret, men måske for ikke at forvirre og være sikker på at alle forstår, at det er DC vi har med at gøre. Men du mener der skulle være 2 vandrette streger i stedet for?
Hvis du ser YouTube og om Solar anlæg, så støder man på disse gamle benævnsler i USA.

Nu har du set automatsikringerne,og er er kommet frem til samme konklusion som jeg.

Skabet er ved at blive forstærket, og i dag er der boret lufthuller foroven og forneden. Har købt et par riste til at sætte på skabet, og har i dag sprøjtelakeret dem hvide, så passer de til skabet. Men skabet skal virkelig forstærkes, vil ikke have at det skvatter ned. Prøver at gøre plads til et batteri mere, hvis jeg skulle få de tanker :lol:

Solcellerne skal op på en tilbygning vi har med paptag. Jeg har købt beslagene, vinklerne så de får den rette hældning. Her skal tagskruer til, det kan gå, 15 kr. pr. stk., men men, så er der tætningsskiver til skiffer og tagpap, med gummipakning til hver skrue, hold fast, 90 kr. pr. stk.!! Jeg skal bruge 8, men det bliver ikke dem, finder på noget andet.

Smølfen, har du solceller?
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 29 jul 2024 18:34 Nej du har ret, men måske for ikke at forvirre og være sikker på at alle forstår, at det er DC vi har med at gøre. Men du mener der skulle være 2 vandrette streger i stedet for?
Hvis du ser YouTube og om Solar anlæg, så støder man på disse gamle benævnsler i USA.
Nej, en linje og en stiplet linje betyder, som jeg skriver, pulserende DC, altså "DC der gynger lidt". Når de så ovenover skriver 50 Hz taler vi om AC. Det er noget vås de skriver :| En linje og en stiplet linje er et gammelt, men også et nutidig symbol, og bruges som betegnelse pulserende DC.
vinther2 skrev: 29 jul 2024 18:34 Nu har du set automatsikringerne,og er er kommet frem til samme konklusion som jeg.
:great:
vinther2 skrev: 29 jul 2024 18:34 Solcellerne skal op på en tilbygning vi har med paptag. Jeg har købt beslagene, vinklerne så de får den rette hældning. Her skal tagskruer til, det kan gå, 15 kr. pr. stk., men men, så er der tætningsskiver til skiffer og tagpap, med gummipakning til hver skrue, hold fast, 90 kr. pr. stk.!! Jeg skal bruge 8, men det bliver ikke dem, finder på noget andet.
Husk, den mest ideelle hældning er, som jeg lige husker det, 38 grader :)
vinther2 skrev: 29 jul 2024 18:34 Smølfen, har du solceller?
Ikke på privaten. Vores samlede elforbrug til alt for 4 personer og 200 m2 ligger på ca. 8800 kWh, så hvorfor skulle jeg sætte solceller op for det. Jeg påtænker stadig at sætte et nødanlæg op, men har ikke gjort det store endnu.
Har et 9 kW og et 6 kW anlæg kørende på en rideskole, og det vælter en masse kWh'er ud på nettet til ingen penge.
Har, som jeg skriver 3 anlæg tilsvarende det du bygger kørende på ødegårdene i Sverige. De er alle 24 v anlæg, det virker bare bedre, som jeg har beskrevet det. 2 af disse anlæg blev ombygget fra 12 v til 24 v.

Mvh Smoelfen

Tilbage til "Solceller Generelt"