Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Indlæg af vinther2 »

Ved ikke om denne gruppe er noget for det jeg har tænkt mig, men jeg prøver alligevel.

Jeg vil bygge et lille anlæg til nødstrøm med 2 solpaneler på taget, ned til en 75/15 laderegulator. Denne bliver koblet til et 12 volts 100 amp. batteri.
Fra batteri vil jeg koble en 2000 watts Inverter. Alt med sikringer diverse steder.

Hensigten er at bygge det hele ind i et væghængt skab, som jeg selv laver alt efter hvor meget komponenterne fylder.
Skabet bliver lavet så der er mulighed for at tilføje et yderlige batteri.
Inverteren skaber nok en del varme, så skabet bliver forsynet med et vist antal udluftningshuller, også for batteriets skyld.

Er der nogen i denne gruppe som har forsøgt sig med sådant et anlæg.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Byg selv et lille nødstrømsanlæg med solceller

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Det har du ret i triumph, men tænker også at det er tvivlsom kvalitet.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

Har bygget en del anlæg af denne type. Et par hurtige facts.
Byg et 24 v anlæg, drop 12 v. Det kræver dog 2 x 12v batterier, men det er givet godt ud da:
  • Strømmene generelt bliver halveret ved samme effektforbrug. Husk 2000 W trækker 200 A på batteriet i runde tal.
  • Max power voltage(Vmp) på panelerne ligger omkring 30 v, hvilket passer bedre til 24 v system. Jamen kan det ikke være lige meget når regulatoren er af PVM typen? Nej for stort set alle MPPT / PVM bygger på en stribe igbt'er koblet i parallel og i serie mellem panelerne og batterierne, og ”slicer” strømmen op i hurtige on / off pulser ( PVM på den billige måde ). Kun de helt dyre typer fra f.eks. Victron kører med ægte PVM med filter spoler og chokes. Victron 75 /15 er et godt valg, men igen, næsten dobbelt gevinst ved dobbelt spænding. Sæt panelerne i parallel dog så strømmen for det samlede antal paneler ikke overstiger max. strømmen for regulatoren. Hvis man kører med en af de dyre Victron kører de som sagt med et rigtig PVM design således at regulatoren kan kører med højere Vmp og således kan panelerne serieforbindes. Her gælder dog Open circuit voltage(Voc) "lagt sammen" ikke må overstige maximal indgang spænding til regulatoren.
  • Det giver, alt andet lige, mindre tab, da stømmen er mindre og dermed spændingstabet mindre. Dette gælder regulator, inverter og tilledninger.
Nedenstående link til en regulator, vil jeg stærkt fraråde, den bygger også på 6 stk. igbt'er i parallel, og styre også på on / off, men det vil jeg ikke kalde PVM. Ja, den kobler det hele ind i 5 minutter og når næsten at koge batterier af inden den finder ud af spændingen over batterierne er nået. Herefter kobler den ud, mens der stadig kan trækkes effekt ud af batterierne. En rigtig PVM regulator sørger for at afstemme effekttilførslen til batterier med den effekt som tappes, således at den rigtige opladede hvilespænding er over batterierne i solskin og med forbrug på. Det kan nedenstående regulator ikke. Jeg har også en enkelt af nedenstående version som næsten satte ild i et skur, den er for billig.

https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... ry_from%3A

Mht. inverter, så bygger de også på PVM. Køb en ”true sine wave” og ikke noget af det andet skrammel. Effektiviteten er stort set den samme. Invertere af typen ”true sine wave” baserer sig på 2 trins PVM, 1. trin 24 v -> ca. 400 v DC og 2. trin PVM 400 v DC til sinus 230 v AC RMS. Jeg har kun i meget få tilfælde haft problemer med at disse inverterer har givet støj i nogle specielle radio kommunikationssystemer, men elektrisk støj giver de alle.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

vinther2 skrev: 19 jul 2024 21:00 Det har du ret i triumph, men tænker også at det er tvivlsom kvalitet.
Jeg skal ikke kloge mig på kvaliteten, men det er da sikket klogt at købe en til mere end 12 USD. Og der findes jo også Kinesiske "Mærkevare"
(F.eks; Huwaii, SMA China, Growatt, Sungrow)
f.eks på denne danske hjemmeside sælges de samme invertere der kan købes på Aliekspress
https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webs ... tterilager
For 5 år siden var jeg interesseret i et hybridanlæg, og så at jeg kunne købe den samme model på aliekspress til 1/4 af det som Viva energi skulle have (1/3 efter transport + andre udgifter) Inverteren var på listen over Godkendte invertere https://elnet.dk/files/media/document/P ... 072024.pdf
Da jeg spurgte Viva om prisforskellen, fik det dem blot til at importere/godkende den under eget navn

Der er jo et kæmpe udvalg, og priserne var for 5 år siden, meget lavere end på et tilsvarende dansk importeret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Smoelfen skrev: 19 jul 2024 23:12 Har bygget en del anlæg af denne type. Et par hurtige facts.
Byg et 24 v anlæg, drop 12 v. Det kræver dog 2 x 12v batterier, men det er givet godt ud da:
  • Strømmene generelt bliver halveret ved samme effektforbrug. Husk 2000 W trækker 200 A på batteriet i runde tal.
  • Max power voltage(Vmp) på panelerne ligger omkring 30 v, hvilket passer bedre til 24 v system. Jamen kan det ikke være lige meget når regulatoren er af PVM typen? Nej for stort set alle MPPT / PVM bygger på en stribe igbt'er koblet i parallel og i serie mellem panelerne og batterierne, og ”slicer” strømmen op i hurtige on / off pulser ( PVM på den billige måde ). Kun de helt dyre typer fra f.eks. Victron kører med ægte PVM med filter spoler og chokes. Victron 75 /15 er et godt valg, men igen, næsten dobbelt gevinst ved dobbelt spænding. Sæt panelerne i parallel dog så strømmen for det samlede antal paneler ikke overstiger max. strømmen for regulatoren. Hvis man kører med en af de dyre Victron kører de som sagt med et rigtig PVM design således at regulatoren kan kører med højere Vmp og således kan panelerne serieforbindes. Her gælder dog Open circuit voltage(Voc) "lagt sammen" ikke må overstige maximal indgang spænding til regulatoren.
  • Det giver, alt andet lige, mindre tab, da stømmen er mindre og dermed spændingstabet mindre. Dette gælder regulator, inverter og tilledninger.
Nedenstående link til en regulator, vil jeg stærkt fraråde, den bygger også på 6 stk. igbt'er i parallel, og styre også på on / off, men det vil jeg ikke kalde PVM. Ja, den kobler det hele ind i 5 minutter og når næsten at koge batterier af inden den finder ud af spændingen over batterierne er nået. Herefter kobler den ud, mens der stadig kan trækkes effekt ud af batterierne. En rigtig PVM regulator sørger for at afstemme effekttilførslen til batterier med den effekt som tappes, således at den rigtige opladede hvilespænding er over batterierne i solskin og med forbrug på. Det kan nedenstående regulator ikke. Jeg har også en enkelt af nedenstående version som næsten satte ild i et skur, den er for billig.

Mht. inverter, så bygger de også på PVM. Køb en ”true sine wave” og ikke noget af det andet skrammel. Effektiviteten er stort set den samme. Invertere af typen ”true sine wave” baserer sig på 2 trins PVM, 1. trin 24 v -> ca. 400 v DC og 2. trin PVM 400 v DC til sinus 230 v AC RMS. Jeg har kun i meget få tilfælde haft problemer med at disse inverterer har givet støj i nogle specielle radio kommunikationssystemer, men elektrisk støj giver de alle.

Mvh Smoelfen
Jeg vil bare lige nævne at der er tale om et anlæg på et stk. 12 V 100 Amph batteri. = 1,2 KWh. Der kun skal bruges til nødstrøm
1,2 KWh kan holde 1 stk halvgammel køle/fryseskab kørende i godt et døgn. Hvis man ikke regner indput fra solceller med.
Hvis der samtidigt skal laves varme via et pillefyr (= der skal køre et par cirkulationspumper, et par snegle og en blæser) Jammen så er der vel effekt til en 6 timer.
Og når først batteriet har været helt afladet nogen gange, så er det ikke mere værd
Det bliver vel formegentligt også kun 1 faset = alt i huset skal være tilsluttes den fase, hvis det skal fungere
Der er jo begrænset hvad man skal smide efter det.
Det var nok bedre at købe et rigtigt hybridanlæg
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Det er svært at gennemskue hvad der kvalitet og ikke. Man kan godt købe en billig no name Inverter på 2000 watt til billige penge fra Temu, men hvordan er komponenterne den er samlet af? Jeg turde ikke købe den. Den jeg har købt koster ca. 2000 kr. og er tysk produceret.

Og nu vi snakker komponenter, så kan man kvalificere dem i 3 grupper som alle kan det de skal, men nogle er bedre end andre. Men hæng mig ikke op på det, det er kun hvad jeg har læst mig til. new4

De billigste er i alt den elektronik, mere og mindre, man får fra Kina og andre billige produkter man kan købe her i DK. Går vi en tak op, så er det for det meste det som vi alle har i vores, f.eks. TV, computere, mm. Og nu kommer vi til topproduktet, det bedste af det bedste, så vil jeg som eksempel nævne B&O. Det er ikke kun designet vi betaler for, det er også kvaliteten. (Jeg har ikke B&O) Så vi får hvad vi betaler for.

triumph, du gjorde en god handel, men kun fordi du satte dig ind i tingene, rigtig flot.

Den kommende uge vil jeg modtage batteri og Inverter samt diverse andre dele. Så må jeg se hvordan jeg kan passe det hele sammen på en 12 mm finerplade, som til sidst skal ende som et skab til at hænge på væggen. Det bliver tungt, men det skal op på en murstensvæg.

Jeg har en YouTube kanal som hedder "Vinthers kanal", det kunne tænkes at jeg løbende i processen vil filme lidt fra start til slut, og lægge op. Men jeg er jo kun i den spæde fase med planlægning mm., så I skal nok vente 1 måneds tid inden det kommer op.

PS: En af mine gode venner lige fra skoletiden på Fejø, fortæller om Fejø kirke. Umiddelbart lyder det som et kedeligt emne, men prøv at se klippet, I vil i slutningen nok grine lidt af det han fortæller.

Ikke mere nu, rigtig god weekend.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Smoelfen skrev: 19 jul 2024 23:12 Har bygget en del anlæg af denne type. Et par hurtige facts.

Mvh Smoelfen
Jeg vil bare lige nævne at der er tale om et anlæg på et stk. 12 V 100 Amph batteri. = 1,2 KWh. Der kun skal bruges til nødstrøm
1,2 KWh kan holde 1 stk halvgammel køle/fryseskab kørende i godt et døgn. Hvis man ikke regner indput fra solceller med.
Hvis der samtidigt skal laves varme via et pillefyr (= der skal køre et par cirkulationspumper, et par snegle og en blæser) Jammen så er der vel effekt til en 6 timer.
Og når først batteriet har været helt afladet nogen gange, så er det ikke mere værd
Det bliver vel formegentligt også kun 1 faset = alt i huset skal være tilsluttes den fase, hvis det skal fungere
Der er jo begrænset hvad man skal smide efter det.
Det var nok bedre at købe et rigtigt hybridanlæg, og så samtidigt kunne spare strøm
Uden og kende noget til produkt eller leverandør fandt jet et 10KW anlæg med 5 KWh LIPO4 batteri der kan tåle dybde afladning (altså 4 gange større end det du har) til 50.000, og til 60.000 med et 10 KWh batteri
https://mikma.dk/shop/solcelleanlaeg/ko ... pIPA0uwzzw

Jeg har ikke særligt forstand på dette, men det er klart at solen skinner ikke i ret mange timer om vinteren, så med selv med et stort anlæg, så vil man ikke få fuld dækning af sit forbrug i Dec/jan
https://www.bolius.dk/faa-stoerst-udbyt ... eller-5044
b1.png
Batterier holder længere jo mindre de dybdeaflades
Hvis man tager tal trukket ud af røven:
Anlæg 50.000
Installation 10.000
Totalt 60.000

Årligt forbrug 5000 Kwh
Gennemsnitlig elpris 2,5 kr
Udgift el; 12.500

Hvis vi antager at 65 % af elforbruget dækkes af solceller/batteri så spare man 8125 kr/år
Men om vinteren, hvor solceller ikke kan fylde batteriet, kan man fylde batteriet når strømmen er billig, og trække fra batteriet strømmen når den er dyr. Tænker nok at man kunne spare ydeligt et par tuisind pr år, på den konto
https://forsyningstilsynet.dk/analyser- ... -1-kv-2024

Altså; med tal trukket ud af røven, så giver det 6 års tilbagebetalingstid.
Jeg ved ikke hvor længe batterier holder, men der er 10 års garanti på inverter, og 25 år på solceller
måske var det bedre ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

vinther2 skrev: 20 jul 2024 16:50 Jeg har en YouTube kanal som hedder "Vinthers kanal", det kunne tænkes at jeg løbende i processen vil filme lidt fra start til slut, og lægge op. Men jeg er jo kun i den spæde fase med planlægning mm., så I skal nok vente 1 måneds tid inden det kommer op.
Fyr den af og lad os se nogle videoer, med hvilke erfaringer du får ud af det. Jeg har givet et bidrag fra adskellige anlæg jeg har bygget. De bliver brugt i de svenske ødegårde :D

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Jeg har nu lavet et diagram over hele anlægget. Dette diagram kunne jeg godt tænke mig, at der var en elektriker eller anden person, som er indenfor dette område, til at kigge på. Det er et Off Grid anlæg, eller som nogle kalder det et Ø anlæg.
Hvordan uploader jeg diagrammet her til gruppen, så kloge hoveder kan kigge på det?

Tilbage til "Solceller Generelt"