bent skrev:Kan ikke forstå jeres lave forbrug af piller er der nogen der kan svare mig på om jeg kan spare noget ved at skifte til en scotte brænder i forhold til den bio 18 som jeg desvære købte for 4 år siden.
Jeg har sidste år brugt 4720 kg. til at opvarme 160 m2 dårligt isoleret bindingsværk ejendom på landet.
Så ja, du vil kunne spare noget.
I mit tilfælde brugte jeg kun piller til VVB fra 11-4 hvor fyret blev installeret , havde nok først varme på engang hen i september tror jeg . Dyrker det ikke tiderne og forbruget helt vildt , da jeg gik fra et gammelt oliefyr med et årligt forbrug på 3200-3500 L . Har køret en del med urstyring og har rumføler monteret til 23 grader. Har brugt vores brændeovn lidt , mest på de blæsende kolde dage her i den sidste frost periode. Har nok fyret 2 m3 i denne sæson. Jeg kan kun spare penge ved at fyre med piller , men der er da gået lidt sport i at "trimme" fyret , med rigtig go hjælp herinde fra , skide godt forum.
bent skrev:Kan ikke forstå jeres lave forbrug af piller er der nogen der kan svare mig på om jeg kan spare noget ved at skifte til en scotte brænder i forhold til den bio 18 som jeg desvære købte for 4 år siden.
kort sagt ja..... men skift både kedel og brænder i samlet omgang.
De billige anlæg der, som forhandles af vores kære venner fra xperterne, er ikke en døjt værd når det kommer til økonomi.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
kort sagt ja..... men skift både kedel og brænder i samlet omgang.
De billige anlæg der, som forhandles af vores kære venner fra xperterne, er ikke en døjt værd når det kommer til økonomi.
Jeg (der selv bruger ret mange piller og har en ny og fint indjusteret Scotte) tror nu, at huset er mere afgørende for pilleforbruget, end fyr og kedel er det.
Er røgtemperaturen ikke vildt høj og er der ikke uforbrændte piller i askeskuffen, så forsvinder den energi, der er i pillerne, jo på en eller anden måde ud i huset. Og energien i pillerne er den samme, uanset hvilket fyr man har.
Ja...jeg klager nu heller ikke over min Biomax...har kun brændt et ton i denne sæson og forventer de sidste 1.5T slår til. Men lige nu er der slet ikke ild i den...så bruger den jo heller ikke piller. Det er simpelthen for varmt i huset når den kører ved disse temperaturer...så jeg har fyret med varmepumper de seneste dage. Jeg tænder den iaften med 15kg og lader den brænde ud...og de næste 3 dage passer fint til varmepumperne igen. Så sparer jeg piller som kan bruges når det fryser. Pumperne bruger samlet 7Kwh pr døgn...lige nu.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.