Det bliver forbudt at have cirkulerende vand til at varme brugsvandet op med. Derfor skal varmeanlæggene have et anlæg med elkabler installeret til at opvarme brugsvandet.
Hvis fremløbstemperaturen bliver for lav er det jo ikke muligt at varme vvb'en tilstrækkeligt op til at undgå legionelle.
Der skal afair kunne holde de 55grader ved vandhanen og det skal nok give udfordringer i større ejendomme ...
Men jeg gør det alleredee. Jeg varmer VVB'en med centravarmevandet såfremt det er varmt nok (fyret er slukket nu og det er kun solvarmen der varmer). Kan min set temperatur ikke nåes varmes det sidste med el.
Ummidelbart vil jeg tro det her handler om afkøling.
Hvis man ikke har nok afkøling på anlægget, - så bliver man straffet, - og fjernvarmeværket får for varmt vand retur.
Hvis man KUN har cirkulation på sin beholder/veksler til brugsvand, - så er afkølingen ikke god, - da fjernvarme har en meget høj flow hastighed.
Problemet er nok at fjernvarmeværkerne gerne vil lukke mere ned i sommermånederne, - så deres driftsøkonomi bliver bedre, - og deres kedler får bedre vilkår.
Det er ihvertfald den eneste logiske forklaring jeg lige kan se, - og hvis det er det der er årsagen, - så syntes jeg tiltaget er godt!
Istedet for el til varmt vand om sommeren, - ligger den jo lige til højrebenet at få installeret solvarme!
N.B. Forøvrigt kan man spare mange penge ved at lukke for fjernvarmen om sommeren, - da det netop er her man typisk bliver straffet for - for lav afkøling.