Da vi købte huset stod der pillefyr 50 kwt som ikke fungerede som det skulle. Den faste mekaniker på skidtet har sagt at der har været bøvl med anlægget næsten fra dag et, sælger var gået konkurs men never mind. Ud med skidtet, og så har vi så installeret grundvandsvarmepumpe som fungerer ok. Det er en ivt 21 kwt som nok leverer op til 25 kwt effektivt da vi har gode forudsætninger med rigeligt varmt grundvand.
Nå.. da vi havde pillefyr brugte vi ca. 3 tons piller om måneden i de kolde måneder for at holde basal varme på, og jeg kunne forestille mig at vi nok kunne bruge det dobbelte hvis der skulle rigtig varme på hele huset- altså omkring 30.000 kwt. varme. Det kniber for øvrigt med at varmepumpen kan følge med og IVT er ved at kigge på om de bør installere en større da det er dem der har estimeret behovet - og muligvis forkert.
Med et forbrug på op imod 30.000 kwt om måneden, hvor stor brændefyr skal jeg så kigge efter ? Noget andet er hvilket mærke. Jeg overvejer selv Atmos (50 eller 75 kwt) - orligno eller orlan - i prioriteret rækkefølge. Nogle der ved noget om orligno ? - det ser jo fint ud. Mht. blæser eller suger er det ikke såå afgørende.. jeg har et rigtigt fyrrum fra 1929...