Næ, det må sku ryste noget i kassen, når der væltes brænde ind...
Hvorfor skal den stå og køre op og ned hele tiden - for at smide et par stykker træ i fyret....
Der skulle sidde en kæde med pigge på i toppen, istedet for savtænderne.... den ville ku rive noget træ indenbords
Den vil givetvis hurtigt kløjs i mit brænde, som består af korte og lange stykker, nogle med forgreninger, diverse afkortninger, lidt paller og hvad jeg ellers kan finde af forholdsvist rent træ.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
pejle skrev:hmm - hvor lang tid har de brugt på at fylde føderen op!! :-)
Det der er formålet med anlæget er at når magasinet er fyldt op,kan anlæget klare sig selv ex. antal timer/døgn,alt efter kedelstørrelse og varmebehov,så det er jo egentlig ligegyldigt hvor lang tid det tager at fylde magasinet,da det jo stadig er den samme mængde træ der skal bruges,her tager man så bare en større mængde på en gang.
Der kører iøvrigt mange anlæg i Canada,af typen her.
Ja - det er jeg jo så imponeret over hvis der gør.
Faktorer som gør jeg nok ikke lige bliver køber:
1) når brændet falder ned i brændkammeret ligger det hulter til bulter - som jeg er blevet belært om giver en dårligere udnyttelse %
2) når føderen kører tilbage ser det ud som om at træet kommer til at ligge hulter til bulter i føderen - kan føderen blive ved med at klare det?
3) så vidt jeg lige kan se ligger der træ på kanten mellem føderen og brandkammeret. Er der er en form for brand sikring der gør at der ikke kommer ild i føderen?
4) så stiller det nok også krav til at det er kløvet træ og ikke træ fra trækronen (læs: Krum og med små grene sidende på brændet)
Men jeg er da åben for at lade mig overbevise om andet, hvis der findes et "live" system - inden for rimelig kører afstand.