Hej jeg har lige lavet en tegning over hvordan det hele hænger sammen nu....jeg er dog ikke tilfreds med det da der skal laves meget varme før jeg får varmt brugsvand....desuden synes jeg at det er lidt mærkeligt at pumpen sidder så den spuler ind i akku tanken...er der nogen der kan komme med et diagram om hvordan det skal kobles sammen vil det være super.
R.brander skrev:UPS Fandt lige en fejl på tegningen....den lilla og den blå streg under VVB skal selvfølgelig ikke være koblet sammen
Alt i alt, ser det fint ud, fårstår dog ikke den sammenkobling af vvb-erne, men du har måske en omkobling fra den ene til den anden?? Eller er det for at have sikkerhed for varmt vand ville jeg tage det varme fra kappebeholderen og bruge det som koldt vand i el beholderen.
Cirk-pumpen sidder rigtigt, men skulle jeg lave anlæget ville jeg tage frem mm i toppen af akkutanken. Eller nærmere frem fra fyr, frem fra anlæg, samt retur fra anlæg ind i toppen, hvis beholderen er tilpas lang. Fordele er at du ikke skal opvarme en masse vand før du har varme, og det kolde retur vand, skal nok finde ned i bunden.....
Enig med falck frem fra øverste udtag gerne i top af tank...
frem fra fyr ind i tank ca 1/3 fra top så vil varmen smutte direkte op til fremløbet fra tank og der vil være varmt vand hurtigt og indtil tanken er helt tom vil der være varme til radiatorer
sådan var mit fastbrændselsfyr koblet til og det virkede perfekt
Tak for svarene....i skal ikke tænke så meget på el vandvarmeren...den piller jeg nu nok ned....det jeg synes virke mærkeligt er at det kan da ikke være godt at cirk. pumpen spuler vand ind i akku tanken...så bliver alt vandet da blandet rundt derinde, jeg har hørt engang at der skal være ro i en akku tank så man får lag delinger af vandet = varmest i top og koldere i bund. Er der nogen der kan lave en tegning så jeg er helt sikker på hvad i mener!
R.brander skrev:Tak for svarene....i skal ikke tænke så meget på el vandvarmeren...den piller jeg nu nok ned....det jeg synes virke mærkeligt er at det kan da ikke være godt at cirk. pumpen spuler vand ind i akku tanken...så bliver alt vandet da blandet rundt derinde, jeg har hørt engang at der skal være ro i en akku tank så man får lag delinger af vandet = varmest i top og koldere i bund. Er der nogen der kan lave en tegning så jeg er helt sikker på hvad i mener!
Det er også rigtigt, men vandet skal jo rundt i anlæget, og når du sætter sætter pumpen på returen, så er det for at her er vandet koldest, og pumpen skånes herved mest muligt. Du bør naturligvis have pumpetrykket så lavt som mulig. Men min overbevisning er at både frem og retur fra anlæget skal op i toppen om kedelfremløb skal i top eller lidt nede, tja......