Så her er lidt at komme tilbage til pillefyr-livet på

Nu skal jeg til at indstille mine 2 BS fyr for vinterkørsel. Begge har et nyt kompressorrens kit monteret og dér tænker jeg at følge et forslag (tror det delvis var PB og Hjemme Teori) for at undgå at fyret går ud og skal genstarte hele tiden efter kompressorrens:
— rens efter 15 kg (ca 1 dags forbrug)
— ventil aktiveringsperiode: 2 sek
— stop for træpiller: 360 sek — MEN er det ikke for længe? Noget bud??
— blæser hastighed 100%
— kompressor styrke på max.
(ventil pulslængden på 2 sek, da ret kort kraftigt pust vist er mere effektivt end et langt pust der aftager i styrke)
For det ene fyr, som står i tomt hus og bare skal holde det frostfrit, vil jeg stort set følge tanker af Hjemme Teori’s tidligere indlæg. Kedlen bliver på 65° diff over 5° og 60° under. Pumpen vil køre hele tiden (som PB forslog) og 3-vejs ventil slået fra. Jeg vil så kun tænde for fyret (over Stokercloud), når vi nærmer os kritiske temperaturer (så kan jeg undgå at rode med vejrkompensering og rumtermostat, som Hjemme Teori ellers korrekt foreslår, men som jeg sikkert nemt bare vil dumme mig med). Fyret klarer fint at køre med blot 10%, hvis det skal det i perioder, specielt hvis jeg skruer godt ned på radiatorerne, så varmeaftaget bliver lavt. Et meget stabilt fyr.
Det er kun lige i år med dette fyr, så ulejligheden er OK.
Måske det vil koste lidt ekstra piller uden vejr kompensering og rumtermostat, men så er det så det. Giver det for mange stop/start, så må jeg se på den part og justere, når tiden kommer. Skulle det betyde en ekstra el-tænder, så må jeg prøve at udskifte den for første gang. Det fyr er fra 2015 og kører stadigvæk på de to originale el-tændere, men jeg har en keramisk el-tænder og metal rør klar + reserve.
Hører gerne kommentarer fra nogen med erfaring i dette, da jeg er inde i nye territorier her for disse specielle ting.
PS lærte hurtigt ved monteringen, at rørsamlinger ved kompressorrens skal sikres ved hjælp af garn og salve for at være lufttæt, men ellers ret nemt at montere. Et ret godt gennemtænkt produkt. Det bliver interessant at se hvor effektivt det så er. Specielt for det ene helt nye 2019 fyr, som skal arbejde ret så meget mere i et større hus. Faktisk har jeg aldrig haft behov for kompressorens i den gamle hus (fyret fra 2015), men nu da jeg skal styre det over Stokercloud, tænkte jeg det ville være en god idé med den lille ekstra investering.