Indstilling
-
- Stoker I
- 4
- Mit fyr: MGM comfort 15
- Areal: 160
- Brændsel: Piller
- Årligt forbrug: 4000kg
-
- Stoker I
- 4
-
- Stoker I
- 4
-
- Stoker IV
- 10
- Mit fyr: MGM15 Comfort
- Areal: 300+
- Geografisk sted: Donslund
- Har takket: 25 gange
- Blevet takket: 11 gange
Re: Indstilling
Jeg skiftede også til den grønne Heatgun, men jeg ændrede ikke på indstillinger.Mariusfalk skrev: 07 feb 2021 09:50 Skal man ændre fan hvis man skifter til den nye grønne heat gun og hvor meget
Btw - hvad gjorde du ved den gamle grå heatgun? (for det var den vel)
-
- Stoker IV
- 10
Update:Kosmic skrev: 25 feb 2021 22:21 Jeg skiftede også til den grønne Heatgun, men jeg ændrede ikke på indstillinger.
Btw - hvad gjorde du ved den gamle grå heatgun? (for det var den vel)
Forleden ville fyret ikke starte op, og hurtigt fandt jeg ud af at den grønne Leister heatgun var syg.
Den havde en underlig lyd, så jeg tog den ud på bordet. Først troede jeg at kullene havde sat sig, som man undertiden ser på en vinkelsliber (hvor mange er der mon smidt ud på den bekostning?)
Det viste sig at kullene simpelthen var slidt op, og næsten ikke kunne nå kommutatoren mere. Her bliver det nok lidt småskørt, for jeg kom i tanke om at jeg for nogle år siden havde lagt nogle kul "i kurven" på en kinøjserside. Joda - der lå to sæt i en pose, og præcis den rigtige størrelse (6,5 x 8,0 mm).
I med dem og så kørte den fint igen - - - - i omkring 10 dage. Så gik fyret kold igen.
Nu viste det sig at varmelegemet https://fyndiq.dk/produkt/ny-142-717-23 ... fsQAvD_BwE i min heatgun var afbrudt.
Den var vel blevet overbelastet, da motoren havde kørt for nedsat kraft 10 dage før.
Godt så, bestille et nyt varmelegeme (vær sikker på at bestille en 230 VAC version) og køre med elpatron imens. Heldigvis var vejret ganske lunt.
Konklusion; Sådan en Leister heatgun slides, og det kan være en god ide at have reservedele liggende. Kul og varmelegeme kostede mig under 250 kroner.
-
- Stoker IV
- 10
Kosmic skrev: 11 sep 2024 21:52 Update:
Forleden ville fyret ikke starte op, og hurtigt fandt jeg ud af at den grønne Leister heatgun var syg.
Den havde en underlig lyd, så jeg tog den ud på bordet. Først troede jeg at kullene havde sat sig, som man undertiden ser på en vinkelsliber (hvor mange er der mon smidt ud på den bekostning?)
Det viste sig at kullene simpelthen var slidt op, og næsten ikke kunne nå kommutatoren mere. Her bliver det nok lidt småskørt, for jeg kom i tanke om at jeg for nogle år siden havde lagt nogle kul "i kurven" på en kinøjserside. Joda - der lå to sæt i en pose, og præcis den rigtige størrelse (6,5 x 8,0 mm).
I med dem og så kørte den fint igen - - - - i omkring 10 dage. Så gik fyret kold igen.
Nu viste det sig at varmelegemet https://fyndiq.dk/produkt/ny-142-717-23 ... fsQAvD_BwE i min heatgun var afbrudt.
Den var vel blevet overbelastet, da motoren havde kørt for nedsat kraft 10 dage før.
Godt så, bestille et nyt varmelegeme (vær sikker på at bestille en 230 VAC version) og køre med elpatron imens. Heldigvis var vejret ganske lunt.
Konklusion; Sådan en Leister heatgun slides, og det kan være en god ide at have reservedele liggende. Kul og varmelegeme kostede mig under 250 kroner.
Update ver 2.0
Nåda - så gik der lidt tid og det nye varmelegeme futtede også af.
Warum? - tænkte jeg så.
En teori kan være, at airflow gennem varmelegemet og omgivelserne er reduceret, hvilket vil bevirke at den bliver overophedet, da strømmen er den samme. Det er et 1550 Watt element.
Heldigvis kunne jeg justere det væk. Joh du læste rigtigt, for på sådan en Leister sidder der et potentiometer på enden. Her kan man regulerer hvor meget bæstet skal varme, - altså implicit hvor meget strøm der skal gå til varmelegemet.
Den skruede jeg så lidt ned - say 20-25 vinkelgrader CCW.
Ville det så række til at antænde pillerne, måtte jeg selvfølgelig lige tjekke.
Det gik/går fint, og det har nu kørt en snart to måneder.
Men/Og - for en sikkerheds skyld har jeg købt 2 varmelegemer til lager. De koster godt en hund/stykket på en stor omdiskuteret hjemmeside.
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Sådan, det bedste ved sådanne reparationer, er nu den glæde / tilfredsstillelse at have fikset det selv, diagnosticeret, fejlrettet og fået skidtet til at køre igen. Når det så samtidig bliver billigt kan man jo også glæde sig over det. Nu har du så samtidig købt til lager og lad så håbe på du kan holde varmenKosmic skrev: 10 nov 2024 15:32 Update ver 2.0
Nåda - så gik der lidt tid og det nye varmelegeme futtede også af.
Warum? - tænkte jeg så.
En teori kan være, at airflow gennem varmelegemet og omgivelserne er reduceret, hvilket vil bevirke at den bliver overophedet, da strømmen er den samme. Det er et 1550 Watt element.
Heldigvis kunne jeg justere det væk. Joh du læste rigtigt, for på sådan en Leister sidder der et potentiometer på enden. Her kan man regulerer hvor meget bæstet skal varme, - altså implicit hvor meget strøm der skal gå til varmelegemet.
Den skruede jeg så lidt ned - say 20-25 vinkelgrader CCW.
Ville det så række til at antænde pillerne, måtte jeg selvfølgelig lige tjekke.
Det gik/går fint, og det har nu kørt en snart to måneder.
Men/Og - for en sikkerheds skyld har jeg købt 2 varmelegemer til lager. De koster godt en hund/stykket på en stor omdiskuteret hjemmeside.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile