Scotte version 6,35 blæserproblem

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Scotte version 6,35 blæserproblem

Indlæg af vinther2 »

I dag blev Scotten startet op igen til en ny sæson.

Men da jeg trykkede på knappen, startede udluftningen ikke, men der kørte piller ind. Bålet blev tændt og det brændte fint i herden, dog overhovedet ingen reaktion fra blæser, så det osede bare. Skyndte mig at rage piller væk fra herden og trykke på stop. Men nu startede blæseren op på fuld styrke, som jo er normalt ved nedlukning!

Tænkte måske det var kondensatoren til blæser der skulle skiftes. Så af med brænder, men den blæser har ingen kondensator. Til alt held havde jeg en ny blæser liggende, så den kom på.

Fyret startede fint op med udluftning og efterhånden som driften kom op i %, fulgte blæseren også fint med.

Skal jeg ændre nogle indstillinger efter skift, eller skal jeg lade det være som det er? Flammen ser fin ud ved 100 % og også ved 50 %, faktisk som det altid har gjort.

Der var intet galt med blæser da jeg stoppede fyret i foråret og rensede brænder mm., ingen slør i lejer.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Scotte version 6,35 blæserproblem

Indlæg af triumph »

Når du renser under jorden, kan man være uheldig at der triller en pille ned i blæseren
På nogen blæsertyper kan pille blokere blæser hjulet, men hvis blæser får fuld skrald (f.eks. ved nedluk)kan pille nogengange komme fri, men måske er den stadig i blæserhus.
Du kan jo pille blæseren af og ryste den
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Har fundet ud af at der er noget andet galt! Det er ikke blæseren som er problemet.

Umiddelbart så flammen fin ud, men jeg synes dog den var lidt sløv, som om den ikke fik blæs nok. Så jeg gik ind i styringen og satte blæser betydeligt op for at se reaktionen, både i lav og midt. Der var overhovedet ingen reaktion, uanset hvad jeg stillede den til. Kan også se hvordan det ryger op af skorstenen.

Åbnede og kiggede på styringsprintet, kan forstå at de 2 kondensatorer som sidder der, kan have tendens til at svulme op, men der var intet at bemærke. Ved ikke om motorprintet kan have en defekt, men er det ikke sjældent?

Så overvejer at udskifte det hele til en version 7. Men ok, fyret har kørt perfekt i 13 år uden problemer, kun en tænder er skiftet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Det lyder som noget er stopper i luftvejen. Ligger hærd rigtigt, og er der rent under den ?
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

trumph, du er inde på det rigtige. I forbindelse med at jeg hurtigt måtte nedlukke fyret, brugte jeg en skraber til at fjerne piller/gløder fra herd. Senere (for 2 timer siden) kom jeg til at tænke på, gad vide om hullerne er tilstoppet i herd. Slukkede fyret, tog herd op, og ganske rigtigt, totalt tilstoppet. Rensede herd, og har lige nu været ude og kigge til fyret. Indtil videre ingen sorte piller i askeskuffe. Må se i morgen.

Men stadig, at jeg ikke kan regulere blæser, må jo indikere at noget er, som det ikke burde være.

Og vil jeg få glæde af en version 7 styring? Er den lettere at regulere end min gl. 6,35?

I grunden et dumt spørgsmål, for hvis min styring er defekt, så er der jo kun en vej, medmindre jeg vil ofre penge på at få lavet min gl. styring. Og så er der spørgsmålet, er det selve styringen eller motorprintet? Så tror det er bedre at få det hele skiftet nu, inden vinteren melder sin ankomst.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Der kan jo også være tilstoppet under hærd, hvor der er hul til blæser
Det kan ikke bære svært at tage dæksel af brænder, os manuelt sætte blæser til 10 og 100% for at se om der er forskel
Det hjælper i hvertfald ikke med en ny styring, hvis brænderen har forstoppelse
Det kan måske også skyldes blokering i det bagerste rum i kedlen, i røgrør, eller skorsten ( måske aliker)

Tilbage til "Scotte Pillefyr"