Att. Michael - vedr. firmwareversioner

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
nksdk
Stoker V
Stoker V
7
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Att. Michael - vedr. firmwareversioner

Indlæg af nksdk »

Hej Michael

Jeg har efterhånden fået rigtig meget nyttigt input vedr. rust, kondens og glanssod fra mange - både her forum og udenfor.

Jeg har også kigget mine egne notater vedr. fyrets drift, og egne observationer, indstillinger osv. passer meget godt med det input, jeg har fået vedr. den firmware-version, jeg kører med, som er 10.0547 (i ny web-version af Stokercloud siger min version 7.0527 - det har jeg flere gange spurgt om årsagen til, men aldrig fået svar).

Den firmware, som skabte dato-problematikken henover årsskifte i sin tid, får faktisk - udover det med datoerne - mange roser vedr. drift mm.

Derimod får versionerne EFTER 10.0480 ret mange hug for dårlig opstart, tendens til kondens, rust i kedlen og glanssod - altså PRÆCIS de ting, jeg døjer med.

Jeg har tidligere stillet en del spørgsmål om disse ting, da det har undret mig, at de dukkede op, når jeg intet havde ændret i fyrets indstillinger.

Og her kommer så spørgsmålene til dig, Michael:

- Når nu meget taler for, firmware er skyld i mine og sikkert også andres problemer, må vi så bare nedgradere og leve med datofejl, eller vente på at kedlen tærer igennem, så der skal en ny til?

- Findes der en nyere firmware, jeg kan opgradere til?

Mit fyr har ikke noget nyere at tilbyde, men når I nu åbenbart kalder min version for 7.x i stedet for 10.x på Stokercloud, er der så andet, jeg kan installere?

Jeg synes, at jeg er ved at nå grænsen for, hvad jeg finder rimeligt at bruge af tid på drift af en energikilde, så hvis der ikke kan gøres noget ved problemet, så bliver det varmepumpe pengene kommer til at gå til og ikke et nyt NBE-fyr. Især da ikke, hvis firmware medvirker til spild af mine penge pga tæring og dårlig pilleøkonomi.

Jeg håber meget på et frugtbart svar - og det gør andre sikkert også

Mvh
nksdk
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Att. Michael - vedr. firmwareversioner

Indlæg af pille bruger »

nksdk skrev: 17 nov 2024 20:59 Hej Michael

Jeg har efterhånden fået rigtig meget nyttigt input vedr. rust, kondens og glanssod fra mange - både her forum og udenfor.

Jeg har også kigget mine egne notater vedr. fyrets drift, og egne observationer, indstillinger osv. passer meget godt med det input, jeg har fået vedr. den firmware-version, jeg kører med, som er 10.0547 (i ny web-version af Stokercloud siger min version 7.0527 - det har jeg flere gange spurgt om årsagen til, men aldrig fået svar).

Den firmware, som skabte dato-problematikken henover årsskifte i sin tid, får faktisk - udover det med datoerne - mange roser vedr. drift mm.

Derimod får versionerne EFTER 10.0480 ret mange hug for dårlig opstart, tendens til kondens, rust i kedlen og glanssod - altså PRÆCIS de ting, jeg døjer med.

Jeg har tidligere stillet en del spørgsmål om disse ting, da det har undret mig, at de dukkede op, når jeg intet havde ændret i fyrets indstillinger.

Og her kommer så spørgsmålene til dig, Michael:

- Når nu meget taler for, firmware er skyld i mine og sikkert også andres problemer, må vi så bare nedgradere og leve med datofejl, eller vente på at kedlen tærer igennem, så der skal en ny til?

- Findes der en nyere firmware, jeg kan opgradere til?

Mit fyr har ikke noget nyere at tilbyde, men når I nu åbenbart kalder min version for 7.x i stedet for 10.x på Stokercloud, er der så andet, jeg kan installere?

Jeg synes, at jeg er ved at nå grænsen for, hvad jeg finder rimeligt at bruge af tid på drift af en energikilde, så hvis der ikke kan gøres noget ved problemet, så bliver det varmepumpe pengene kommer til at gå til og ikke et nyt NBE-fyr. Især da ikke, hvis firmware medvirker til spild af mine penge pga tæring og dårlig pilleøkonomi.

Jeg håber meget på et frugtbart svar - og det gør andre sikkert også

Mvh
nksdk
Her skal vi skille tingene ad.

Opdatering : brug den højeste version du kan finde icon_cheesygrin.gif

At du oplever problemer kan skyldes mange ting.

Det kan både være indstillinger, og udstyr der er blevet ældre, og derfor nu kræver tilsyn.
Shunten er en ting mange overser.
Hænger den fast i åben indstilling, ja så er der god mulighed for at kedelbunden er for kold.
Er den i fast lukket indstilling, ja er der måske ikke nok cirkulation til at opvarme alle radiatorer.
I en mellem indstilling oplever du sikkert ikke noget, før du belaster fyret max på en kold dag.

Pumpe start temperatur indstilling kan også give udfordringer ved opstart.
Sæt start temperaturen højt, og du vil måske opleve nogle udsving i temperaturen når pumpen starter op fra kold kedel og koldt hus.
Sæt start temperaturen lavt, og du er lang tid om at komme op i temperatur.

Glanssod kommer af dårlig indstillet forbrænding, eller af dårlige piller.
https://www.trae.dk/wp-content/uploads/ ... dbogen.pdf
Se afsnit 6 og 8 og andre relevante sider.
Igen kan vedligehold af udstyr også spille ind.
Smuds i blæser eller forkert indstillet blæser.
Slidt kondensator hvis der er sådan en.

Endelig vil der også være de oplagte ting der kan give problemer,
F.eks. en endevendt herd. new19
Eller manglende rens af kedel og retarder.
Og den største udfordring er at der altid skal være en tilstrækkelig stor friskluft ventil.

Jeg har kørt til mange problemfyr hvor man lige havde overset noget enkelt.
Et stik der ikke var sat rigtigt ind i sneglen fra magasinet.
Når de stod ved fyret og støttede sig til sneglen fungerede alt fint,
men når de gik, så stoppede fyret med af virke.
Et sted fandt jeg en meget stor møtrik nede i snegleindløb.
Et sted fandt jeg et kødben samme sted, og han havde ikke hund.
Et sted kom alle problemerne efter at de havde fået isoleret og fået nye døre og vinduer med tætte tætningslister.
Nu var der ikke mere en friskluft forsyning til fyrrummet.

Ofte er folk meget skeptiske for mere udstyr.
F.eks. iltstyring.
Der går mange rygter om at kedler er for utætte og alt muligt andet.
Når først iltstyring er oppe og køre og er indstillet, vil de færreste undvære den.
De får nu mulighed for at få tal og styre ind efter, og ikke bare noget de ser og sjusser sig frem til.

Så styringsversion, jeg tror ikke det er det der driller dig.
Ja der er små forskelle i versionerne, men ikke noget der har indflydelse på det forbrændingstekniske.
Jeg tror mere på at det er noget du har overset i din fyr installation / indstilling.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
12
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 20 gange

Indlæg af Carslen »

Jeg har ikke oplevet nogen ændringer i forbrænding eller andet siden jeg opdaterede ud over datofixet.
Jeg har kørt med samme piller før og efter. Eneste ændring i installationen var tilføjelse af vejrkompensering.
Kender 2 andre med samme setup, der heller ikke har oplevet nogen forværing.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
nksdk
Stoker V
Stoker V
7

Indlæg af nksdk »

Hej Michael

Tak for svar.

Alle de ting, du nævner, har jeg selvfølgelig været grundigt igennem og sørget for, at de er opfyldt ...mange af dem på baggrund af svar fra dig ved tidligere spørgsmål.

Jeg ved ikke, hvad "endevendt herd" betyder, men jeg har skiftet til åben herd for at få en bedre forbrænding - den lukkede, som fyret fødtes med, blev umulig at undgå askekager på, uanset hvad jeg gjorde. Glanssod er også blevet mindre med den nye herd.

Jeg er gået noget op i kvalitetet af de piller, jeg køber, og det har gjort indregulering lettere.

Fyret holdes rent: 4-6 gange årligt afmonteres brænder og bliver rengjort med bl.a. trykluft. I vinterhalvåret renses blæser for støv hveranden uge, røgkammer og semirens børstes og tømmes for aske hver uge.

Og jeg gennemgår også fyret ved enhver uregelmæssighed - eksempelvis fandt jeg en død fugl i røret fra kedel til skorsten, da jeg undrede mig over dårligt aftræk.

Så ud fra det, du skriver, kan jeg nok sætte flueben ved det hele, og i forhold til dit svar må det betyde, at et fyr, der har rundet 10 år, ikke længere kan køre og indstilles pålideligt.

Og det peger så igen på en energikilde, som måske er dyrere i drift, men hvor der heller ikke er udgifter til reservedele samt en masse vedligehold.

Jeg holder meget af pillefyr og den varme, det giver. Det skulle være billig varme, men det lader til, at det måske ikke er så billigt endda, når et fyr forringes så meget på 10 år, ikke opdateres længere og forbruger flere og flere reservedele. Oveni det kommer så alle de mange timer, der går med vedligehold.

/nksdk
Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
15
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4,5 tons
Geografisk sted: stoholm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 16 gange

Indlæg af Frank sejer larsen »

Hej nksdk har du en mulighed for at måle temperaturen på returvand for at tjekke om din Shunten virker optimal mvh. :)
nksdk
Stoker V
Stoker V
7

Indlæg af nksdk »

Hej Frank

Jeg har målt den med IR-termometer, og det ser fint ud med forskellen på hver side af shunten.

Jeg kan også se på manometret, at den reagerer, når jeg skruer op/ned for shunt-temp.

/nksdk
Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
15

og hvor høj er temperaturen lige efter Shunten lige inden det går ind i fyret, den skulle gerne være 55 grader eller højere. kan ikke lige huske om der er en tommelfingerregel der siger 10 geaders forskel på fremløb og retur.
nksdk
Stoker V
Stoker V
7

Indlæg af nksdk »

Den ligger mellem 55 og godt 60 - det kommer lidt an på, hvor længe fyret har kørt
Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
15

new16 okky så er jeg blank for ideer lige her og nu.
nksdk
Stoker V
Stoker V
7

Indlæg af nksdk »

Helt i orden, Frank - tak for input

Tilbage til "Woody Pillefyr"