Mgm junior - langsommere opvarmning

Spørgsmål vedr. MGM samt det tilbehør der laves til MGM pillefyret
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
13
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Mgm junior - langsommere opvarmning

Indlæg af Squashbuddy »

Hej!

Jeg har et MGM Junior fyr og vil høre om der er nogen der har rodet med at indstille så den varmer langsommere op. Jeg er i den situation at vi ikke har et afløb til vvb. Derfor har jeg bare en 5 ltr dunk som jeg tømmer engang imellem.

Men når vi så fx er 3 i bad lige efter hinanden, så sparker fyret igennem og der kommer et overtryk i vvb så der kommer en del vand. Er det muligt at man kan sætte den til at varme langsommere op, så der ikke sker det hurtige temperaturskift i vvb? Vi har aldrig brug for at den varmer så hurtigt op da vvb er stor nok til at vi alle kan gå i bad, bruge varmt vand til andet osv.

Så nogen der kan hjælpe med at få fyret til ikke at køre så voldsomt når der er brugt varmt vand?

Tak for hjælpen 🙂
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
18
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 80 gange
Blevet takket: 67 gange

Re: Mgm junior - langsommere opvarmning

Indlæg af Jens »

Umiddelbart tror jeg resultatet bliver det samme.
Det varme vand du bruger erstattes af kold vand, som så varmes op. Udvidelsen af vandet fra kold til varm vil være den samme, uanset om det går hurtigt eller langsomt.
De fysiske regler tilskriver at vand udvider sig ved opvarmning, og tiden det tager er ikke en faktor i det regnestykke om hvor meget det udvider sig.

Men hvis det skyldes, at din vvb ender med at blive varmere end du egentlig ønsker, så vil det give en større mængde via overtryksventil.
Hvordan styrer du temperaturen i vvb ?
På en returtermostat ?
Via en 3-vejsventil ?
Eller en hel anden måde ?

Styringen af hvor hårdt fyret kører/reagerer er styret PID-indstillingerne, - hvilket kan være langhåret at rode i, hvis man ikke har den nødvendige basisviden. Men ikke værre end, at man skal sikre sig at notere hvad man gør, så man kan komme tilbage til udgangspunktet. Og så vide at der kan gå lidt tid, inden styringen har reguleret ind efter de nye værdier.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
13
Blevet takket: 65 gange

Re: Mgm junior - langsommere opvarmning

Indlæg af mgmone »

Hej
har de seperart kreds til vvb? så kan der i nyere software sættes ydelses begrænsning på VVB . Er din vvb tilsluttet som en radiator kan drosle ventil på fremløb til VVB være en mulighed.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Tilbage til "MGM Pillefyr"