At rense kedel er lig med at spare penge

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

At rense kedel er lig med at spare penge

Indlæg af vinther2 »

Det er faktisk utroligt så meget det har at sige at man renser sin kedel jævnligt.

I efteråret opgraderede vi til ny styring, fra 6,35 til 7,00. På den gl. styring havde vi ikke mulighed for at følge med over StokerCloud, men det har vi nu, og det gør pokkers til forskel.

Førhen rensede jeg kedelen fast 1 x om måneden, bl.a. når røgtemp. blev høj. Men på StokerCloud kan jeg nu se hvad forbruget er pr. dag, kan følge med i røgtemp., og kan se på graferne hvornår ydelsen begynder at gå opad, og det er lige her, at en rensning er nødvendig.

Så er kommet frem til, at max 3 uger imellem rensning er det rigtige, måske kun 16-17 dage.

Efter en rensning i dag, faldt ydelsen fra ca. 75% til 50% = 25% mindre forbrug af piller.

Man behøver ikke rense så ofte, men gør man ikke, så er forbruget af piller væsentlig højre!
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Re: At rense kedel er lig med at spare penge

Indlæg af Dunas »

Jeg er ikke enig med dig. Har selv BS1016 med version 7 styring og 10 kw brænder.
Rengøre kun min kedel to gange årlig, sommer og omkring nytår. Ergo først kedelrens efter ca. 2 tons træpiller.
Min røg temperatur ligger omkring 65-70°C når den er renset. Og omkring 95°C efter 2 tons forbrug.
Mit årlig forbrug ligger på ca. + 4 tons, og har altid gjort det, med mindre forskelle, alt efter hvor koldt året har været.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Måske har Vinther2 ikke automatisk rens bag i kedlen ?
Jeg kan heller ikke nikke genkendende til Vinter2´s tal. Hver uge skraber jeg det forreste rum i kedlen, og ved hver palle (nogen gange hver anden palle) renser jeg det bagerste rum.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Til dem som ikke renser så ofte som mig, så kan det muligvis skyldes at min kedel er en Opop kedel fra 2012. Og triumph, du har ret, der er ikke automatisk rens bag i kedlen, det var vist ikke opfundet dengang i 2011 - 2012.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Nu er opop kedlen jo nærmest uden isolering, har relativ høj røggas temp. og er pænt utæt.
Jeg ved intet om du får glæde af spildvarmen fra fyret. Men ofte kan man få en komplet Blackstar anlæg for få tusind kroner.
Det tror jeg hurtigt du kunne spare hjem
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13

Indlæg af vinther2 »

Kører med uisoleret røgrør samt uisolerede korte rør (1,5 meter) igennem murstensvæg til bryggers, andre frem/tilbage rør går et andet sted i værkstedet til hovedbygning. Alt for at holde det lidt lunt på mit lille værksted på 20m2, fungerer faktisk fint. Og konen er glad for at have et sted, hvor hun kan stille sit tørrestativ op.

Har tit overvejet at sætte en lille radiator op, men indtil videre er det kun blevet ved tanken.
Loft, og en del af væggene er isoleret med Rockwool.

Tilbage til "Scotte Pillefyr"