Hej alle.
Min Scotte version 6 styring er begyndt jævnligt at skrive "Strømmen blev afbrudt".
Nogen der har oplevet noget lignende?
Er min styring ved at stå af?
Gentagne strømmen blev afbrudt
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Re: Gentagne strømmen blev afbrudt
Altså
Det kunne jo være en dårlig forbindelse, f.eks ved stikben i styring
-
- Stoker III
- 11
- Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
- Areal: 215
- Brændsel: Barlinek 6mm
- Fremviser gerne i postnummer: 3230
- Årligt forbrug: 6
- Har takket: 5 gange
- Blevet takket: 2 gange
Jooo det kunne det sagtens. Så jeg har idag checket stikbenene, og der var en løs ledning til en af temperatursensorerne. Lidt besynderligt hvis en dårlig forbindelse der kan gøre at den føler sig genstartet.triumph skrev: 16 mar 2025 06:57 Altså
Nå men samle kalorius igen, og starte den uden problemer. Men hov, så var et nyt problem opstået. Min Raspbery pi kunne ikke længere få data fra styreboksen. Øv øv, så slukke og åbne boksen igen, og søreme om ikke en af dens pokkers tynde ledninger var frakoblet. Så blev den også ordnet. Det løste Raspberry Pi problemet.
Fyret har nu kørt nogle timer uden at miste strømmen, så det tyder på at det var temperatursensor-ledningen der var syndereren. Hvorfor en ledninge pludselig ikke har fat i stikbenet længere, når der ikke har været hverken høj søgang eller flyttet på styreboksen, skal jeg ikke kunne sige.
-
- Stoker XIV
- 15
- Mit fyr: brændeovn
- Areal: 177
- Brændsel: træ og el
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 452 gange
- Blevet takket: 61 gange
alt metal vil irre/ruste alt afhængigt hvilket metal der anvendes, nå ja guld har jo en hel del bedre egenskaber til at undgår at irre/ruste, men det koster og derfor kun anvendes hvor der er strenge krav.Thomsus skrev: 16 mar 2025 20:53 Fyret har nu kørt nogle timer uden at miste strømmen, så det tyder på at det var temperatursensor-ledningen der var syndereren. Hvorfor en ledninge pludselig ikke har fat i stikbenet længere, når der ikke har været hverken høj søgang eller flyttet på styreboksen, skal jeg ikke kunne sige.
Så derfor vil du sikkert se at dine stikforbindelser med tiden kan få overflade korrosion.
-
- Stoker III
- 11
- Mit fyr: Scotte 16KW m/Blackstar kedel
- Areal: 215
- Brændsel: Barlinek 6mm
- Fremviser gerne i postnummer: 3230
- Årligt forbrug: 6
- Har takket: 5 gange
- Blevet takket: 2 gange
Joooeh men her var det ledninger der var knækket lige udenfor de terminaler de sidder skruet fast i.Bri_Jac skrev: 17 mar 2025 13:46 Så derfor vil du sikkert se at dine stikforbindelser med tiden kan få overflade korrosion.
Anyway, fejlen er begyndt igen idag, efter at have kørt fint det meste af i går. Så jeg hælder til at de knækkede ledninger skete da jeg åbnede boksen. Og årsagen til de mange strømudfald skyldes noget andet.
-
- Stoker XIX
- 14
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 442 gange
- Blevet takket: 473 gange
Engang for ca. 5 år siden stod min styring og genstartede konstant; Den lukkede ned. Startede op, Skrev strømmen har været afbrudt, hvorefter den så lukkede ned igen.
Jeg fik fat i en ombytter styring. Men hvis man var fingerfærdig tror jeg også at man kunne have skiftet kondensatorer.
Man kunne måske godt forestille sig at dine kondensatorer bare er lidt bedre, så det kun er engang imellem styringen lukker ned ?
Jeg fik fat i en ombytter styring. Men hvis man var fingerfærdig tror jeg også at man kunne have skiftet kondensatorer.
Man kunne måske godt forestille sig at dine kondensatorer bare er lidt bedre, så det kun er engang imellem styringen lukker ned ?
-
- Stoker XVI
- 12
- Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
- Areal: 160 + 60 i værksted
- Brændsel: 8mm træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4990
- Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
- Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
- Har takket: 44 gange
- Blevet takket: 92 gange
Enig med @Trirumph
Fejlen lugter af dårlig/slidt strømforsyning.
Når styringen siger "strømmen blev afbrudt" ved den ikke om det er på 230V tilgang eller på udgang af strømforsyning.
På V.6 er det alm. gammeldavs strømforsyning så det er med stor sandsynlighed dårlige / udtørrede kondensatorer som er årsag til fejlen.
Når styringen siger "strømmen blev afbrudt" ved den ikke om det er på 230V tilgang eller på udgang af strømforsyning.
På V.6 er det alm. gammeldavs strømforsyning så det er med stor sandsynlighed dårlige / udtørrede kondensatorer som er årsag til fejlen.
/ Christian
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
-
- Stoker VII
- 5
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Har takket: 60 gange
- Blevet takket: 108 gange
Har skiftet elektrolytter på 2 strømforsyninger for nogle år tilbage, men skal jeg være helt ærlig, kan jeg ikke huske hvilken version de havde. Det er med stor sandsynlighed lytterne, der er blevet trætte. Et forsigtigt gæt: 80 % lytter ( har lige smidt en børnesandkassespand ud ), 10 % halvledere, 5 % kolde lodninger, 5 % diverse.T-mek skrev: 18 mar 2025 08:36 Enig med @Trirumph
Mvh Smolfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile