Hej ja jeg har problemer med min nye scotte pillefyr eller rettere med den tilhørende blackstar kedel.
det ryger ud ved den bagerste låge over rensesystemet jeg kan se der kommer lidt sod og snuller ud på toppen af kedlen nogen steder.
hva kan man gøre ved det...
2
må man fuge røgrør ved kedel og ind til murbøsningen med ovnkit, bare for at være sikker på det ikke er derfra røgen kommer, selv om der er skubbet glassnor ind mellem alle steder.
Har du indstillet fyret rigtigt? Altså blæsr ved 10-50-100% ydelse og være sikker på, at der kommer nok luft til forbrændingen. Hvad med skorstenstrækket - er det ok?
BlackStar-kedlerne er mildest talt ikke kendte for at være tætte, men det skal dog ikke ryge op ad bagerste låge. Har du tjekket at glassnoren i lågen er intakt? Giv den evt. noget WD40 for at gøre den lidt mere smidig. Og undersøg, at lågen sidder rigtigt med tapperne i den ene side og vingemøtrikkerne spændt godt fast.
Tak martin
ja fyret ser ud til at brænde rigtig godt nu.
Masser af træk i skorsten inclusiv trækstabilisator
mmm ja det var spændt godt fast, men syntes ligesom jeg kunne se på glassnoren at der var nogen steder der var det sorte/brune trukket ud på den anden side af kedlen.¨
jeg kan se indvendig i toplåget på fyret at der er sod nogen steder rundt hvor den bagerste låge sidder.
og på de plader rundt om lågen er der aflejringer af sod også...
har nu prøvet at ligge 5 mm glassnor mere direkte på kanten af hullet ned i kedlen og så klemt lågen ned på plads, for at se om det kan hjælpe på det.